Komt inderdaad bij specifiek zelfgeplukte bramen voor. Het zijn geen parasieten of maden, maar kleine fruitwormpjes. Je kunt ze uit je bramen krijgen door ze even in een schaal water en zout leggen. Dan komen ze er uit. Je spoelt daarna de bramen af, en kunt ze dan eten!
Voor de volgende keer: zelfgeplukte bramen kun je het beste in een badje met zout water leggen. De larven die er in zitten vinden dat heel naar en komen er dan uit. Na een half uur afspoelen met gewoon water en dan gewoon eten.
na dadels is er weer iets lekkers verpest.
Ik heb een blaasontsteking en het doet superveel pijn. Ik heb wel eerder een blaasontsteking gehad maar deze keer is het nog pijnlijker en ik plas ook continu bloed (dat was eerst niet). Ik ben daarnet naar de dokter van wacht geweest en heb meteen antibiotica gekregen (en urinestaal afgegeven), ik hoop dat het snel aanslaat. Maar heeft iemand tips om de nacht & de komende dag door te komen, qua pijn of wat ik nog kan doen? Ik nam al een dafalgan.
4 x per dag 2 stuks paracetamol (dus niet alleen als ie pijn hebt, maar op vaste momenten zodat je een spiegel opbouwt). Als dat onvoldoende helpt kun je er 3x per dag 400mg ibuprofen bij nemen. Veel water drinken (2-3 liter per dag).
Als dat niet helpt/je klachten toenemen/eventuele koorts aanhoudt opnieuw de huisarts bellen.
Succes, klinkt erg rot!
Heel erg bedankt!
Ik heb nu voor de 2e keer dit jaar een keelontsteking (daarvoor nooit gehad) en ik verga van de pijn. Ik neem steeds 2 paracetamol 500 mg en daarna ibu 400 en heb nauwelijks verlichting. Ben gewoon bang om te slikken. Probeer veel water te drinken en waterijs maar t helpt niet. Als iemand nog tips heeft, kom maar door.
Niet dat het heel veel scheelt uit ervaring: maar naast ijsjes kun je zuigen op dropjes. Het zuigen zou kunnen helpen tegen de pijn.
Antaflu en thee met honing helpt bij mij ook. En als het op een punt komt dat je amper je mond nog open kunt doen / amper nog kunt slikken van de pijn / je mondholte witte uitslag heeft zou ik de huisarts bellen. Vriend heeft dat wel eens en dan krijgt hij toch een antibiotica kuur.
waarom gebruik je geen strepfen? dat verdooft direct op de locatie
ik heb zelf regelmatig last van keelonstekingen en dat is het enige dat helpt eigenlijk
Even checken met een zaklampje of je een soort witte stippen/vlekjes in je mond hebt. Als dat zo is, is het waarschijnlijk bacterieel en kan een antibiotica je twee dagen pijn schelen. Het heeft dan zin om de huisarts te bellen, en misschien ook aan haar/hem te vragen voor een sterkere pijnstiller. (Oplosbare ibuprofen 600mg met citroensmaak bijvoorbeeld, helpt je ook gelijk om toch vocht binnen te krijgen als je met tegenzin eet en drinkt vanwege de pijn). Helaas ook vaak en veel last van gehad! Veel sterkte hoor.
Sterkte! Bij mij slaat antibiotica altijd razendsnel aan, merk vaak binnen een paar uur verbetering dus hopelijk voel je je al wat beter.
Bedankt! Ik voel me gelukkig al wat beter. Heb nog steeds last, maar niet meer die vreselijke pijn van gisterennacht.
Diclofenac, verkrijgbaar bij de apotheek tot 25 mg. Of als je naar de huisarts gaat voor antibiotica vragen naar een prescriptie voor een zwaardere diclofenac. Toen ik een zware keelontsteking had, had ik alleen met diclofenac en window van 2 uur waarin wat kon drinken en eten, de rest van de tijd deed het te pijn. Succes!
Ik ben hormonaal niet in balans. Puisten/ droog haar/ hangbuik? Angstiger dan normaal. Niet tegen de hitte kunnen. Toevallig van de week mijn Cortisol geprikt die was goed. Kan ik nog iets anders prikken om te kijken waar het aan ligt of wat slikken?
Je schildklier zou ook wat te langzaam of snel kunnen werken.
Heeft de huisarts cortisol bepaald?
Hoe bedoel je?
Nou dat is best een ingewikkelde bepaling met veel haken en ogen en een vrij willekeurige bepaling om losstaand te doen bij een niet-endocrinoloog zoals een huisarts. Als een huisarts op zoek is naar oorzaken van vermoeidheid ed, is dit volgens mij vaak niet de eerste keuze. Als een arts dit voor je heeft aangevraagd zal er wel een goede reden achter zitten hoor, ik vind het alleen apart dat dit bepaald is maar je nog onvoldoende geholpen lijkt.
Bij strepfen moet je wel voorzichtig zijn icm ibuprofen toch?