Het grote medische vragen-topic #3

waarom gebruik je geen strepfen? dat verdooft direct op de locatie
ik heb zelf regelmatig last van keelonstekingen en dat is het enige dat helpt eigenlijk

Even checken met een zaklampje of je een soort witte stippen/vlekjes in je mond hebt. Als dat zo is, is het waarschijnlijk bacterieel en kan een antibiotica je twee dagen pijn schelen. Het heeft dan zin om de huisarts te bellen, en misschien ook aan haar/hem te vragen voor een sterkere pijnstiller. (Oplosbare ibuprofen 600mg met citroensmaak bijvoorbeeld, helpt je ook gelijk om toch vocht binnen te krijgen als je met tegenzin eet en drinkt vanwege de pijn). Helaas ook vaak en veel last van gehad! Veel sterkte hoor.

4 likes

Sterkte! Bij mij slaat antibiotica altijd razendsnel aan, merk vaak binnen een paar uur verbetering dus hopelijk voel je je al wat beter.

1 like

Bedankt! Ik voel me gelukkig al wat beter. Heb nog steeds last, maar niet meer die vreselijke pijn van gisterennacht.

4 likes

Diclofenac, verkrijgbaar bij de apotheek tot 25 mg. Of als je naar de huisarts gaat voor antibiotica vragen naar een prescriptie voor een zwaardere diclofenac. Toen ik een zware keelontsteking had, had ik alleen met diclofenac en window van 2 uur waarin wat kon drinken en eten, de rest van de tijd deed het te pijn. Succes!

1 like

Ik ben hormonaal niet in balans. Puisten/ droog haar/ hangbuik? Angstiger dan normaal. Niet tegen de hitte kunnen. Toevallig van de week mijn Cortisol geprikt die was goed. Kan ik nog iets anders prikken om te kijken waar het aan ligt of wat slikken?

Je schildklier zou ook wat te langzaam of snel kunnen werken.

1 like

Heeft de huisarts cortisol bepaald?

Hoe bedoel je?

Nou dat is best een ingewikkelde bepaling met veel haken en ogen en een vrij willekeurige bepaling om losstaand te doen bij een niet-endocrinoloog zoals een huisarts. Als een huisarts op zoek is naar oorzaken van vermoeidheid ed, is dit volgens mij vaak niet de eerste keuze. Als een arts dit voor je heeft aangevraagd zal er wel een goede reden achter zitten hoor, ik vind het alleen apart dat dit bepaald is maar je nog onvoldoende geholpen lijkt.

5 likes

Bij strepfen moet je wel voorzichtig zijn icm ibuprofen toch?

volgens dit niet? flurbiprofen | Apotheek.nl

Ik had dit zelf aangevraagd bij de huisarts ivm angstklachten. Had gelezen dat als je cortisolwaarden niet oké zijn… je daar ook angstklachten etc van kan krijgen. Aangezien ik al 10 jaar bekend ben hiermee en medicijnen niet veel verschil bij mij maken. Was dit onderzoek om dat uit te sluiten.

3 likes

Ik verzette de betonnen parasol voet alleen slingerde ik hem toen tegen mijn enkel aan en nu doet dat pijn en zit er een snee. Ben het nu aan het koelen en mijn man vindt dat we de eerste hulp moeten bellen maar als je dan langs moet komen moet je vaak weer zo langer wachten. We hebben een vakantiehuisje voor vannacht dus ik ga zelf liever gewoon daarheen :stuck_out_tongue_winking_eye: ik kan niet zoveel vinden over gebeukte enkels, vooral over verzwikte… moet ik ergens op letten? Ik kan wel een beetje lopen het is vooral echt die locatie die heel erg pijn doet en ben het nu aan het koelen.

Even bellen met de huisartenpost en overleggen. Als je langs moet gaan krijg je vaak een afsprakentijd. Dus heel lang wachten hoeft niet voor de huisartsenpost.
Sterkte

1 like

En ze kunnen vaak beeldbellen. Je mag hier ook wel een foto van de wond plaatsen :wink: maar over de binnenkant kan ik niets zeggen

2 likes

Kan een gerstekorrel zeer doen? Mijn zoontje heeft iets op zijn duimknokkel zitten(al een tijd) wat lijkt op een grote gerstekorrel. Hij zegt dat het zeer doet, ik mag er ook niet aankomen. Maar mijn ervaring met gerstekorrels is dat ze meestal in het gezicht zitten en geen pijn doen. We zijn nu op vakantie maar ik probeer te bepalen of we hiervoor naar de huisarts moeten als we terug zijn of niet.

Je zou er wat betadinezalf of een zalfgaas op kunnen doen om het te beschermen en dat pleister of verband. En als je er nu op kan lopen is de kans op een breuk (ook met de manier waarop het gebeurd is) niet heel groot. Beterschap!
En wel lief zijn voor je been hoor :wink:!

1 like

Neeeigenlijk kan dat niet (qua locatie en pijn) misschien iets van een ganglion? Je kan (ook van je vakantieadres :wink:) altijd een foto sturen om met je HA te overleggen.

2 likes

Het is geen wratje? Ik had als kind dat op mijn vinger bij mijn nagel en dat deed ook veel pijn.

2 likes