Haha toen ik dit las dacht ik dus eerst dat je hiermee doelde op het zwanger-en-kind gedeelte van het forum
Moet je goed zoeken voor dit soort info haha
Laatste drie maanden heb ik opeens heftige menstruatie krampen voorafgaand mijn menstruatie. Het begon eerst met de dag dat het zou komen zelf. Nu is het echt 2-3 dagen er voor al. Met ovulatie heb ik deze maand ook vrijwel soort gelijke krampen gehad.
Heb dit nog nooit zo heftig gehad. Zelfs met pijnstilling/kruik wil het nog door gaan.
Heb een Mirena spiraal maar die heb ik nu bijna 3 jaar, verwacht niet dat dat het issue moet zijn.
Is dit iets om uberhaupt de huisarts voor lastig te vallen?
Ik moet wel zeggen, naar mate de werking van mijn spiraal minder werd met de jaren, kreeg ik wel meer last van kramp etc.
Bij mijn was het bij de wissel van spiraal wel weer over.
Oh shit, is dat een ding?
Ging je met die klachten naar de huisarts en kreeg je zonder problemen daar simpel een wisseling mee voor een “nieuwe” (even tussenhaakjes want je moet wel de kosten betalen natuurlijk)
Het hormoon niveau van je spiraal neemt af met de jaren. Dat is een bekend gegeven met spiraaltjes.
Bij mij was het snel geregeld omdat die al 4.5 jaar zat.
Dat wist ik! maar ik had hier de koppeling nog niet eens aan gemaakt.
Heb de huisarts maar een bericht gestuurd!
Thanks
Het ziet er helaas niet zo goed uit. Ik moet naar de chirurg/mri om het verder te onderzoeken. Weer afwachten tot ik de oproep krijg. Het zit precies in een spier, beetje lastige plek. Probeer me niet te druk te maken en me te bedenken dat ik er wel snel bij ben. Maar toch lastig.
Er is een spoedaanvraag gedaan, hoop binnen een week, anders moet ik aan de bel trekken bij de huisarts. ( normaal is de wachttijd meer dan 200 dagen )
Wel een paar mensen. Op m’n werk ook maar verteld vandaag tegen mijn baas, want ik moest zo huilen uit het niets. Mocht ook wat eerder naar huis vanavond, dat was wel fijn.
Vraagje over de herhaling van de coronavaccinatie…
Ik ben op dit moment 14 weken zwanger en mag voor mijn herhalingsprik. Ik ben ondertussen 3x gevaccineerd en heb 2x Corona gehad. 1x was ik goed verkouden en de tweede keer merkte ik niks. (Kwam er alleen achter omdat iedereen het op een feestje had het ook had gekregen). De laatste keer Corona was eind juni.
Kan ik beter zo snel mogelijk die prik halen of juist nog even wachten totdat ik wat verder ben?
Ik zou 'm gewoon halen, er komt vanzelf nog een keer een booster als dat nodig is. Had hier zelf ook advies over gevraagd voor en tijdens m’n zwangerschap en dat was telkens om de booster te nemen zodra het kan.
Niet echt een medische vraag, maar ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Mijn medisch dossier is weg/kwijt. Ik ben een aantal jaar bij huisarts A ingeschreven geweest, toen overgestapt naar huisarts B en een jaar geleden naar huisarts C. Ik heb mij altijd netjes uitgeschreven en gevraagd of de vorige huisarts mijn dossier kon doorsturen.
Nu gaf huisarts C aan weinig in mijn dossier te zien. huisarts B heeft alles wat zij hadden naar huisarts C gestuurd. Maar alles van huisarts A en daarvoor is weg.
Huisarts A en B geven aan dat ik verwijderd ben uit het patiëntenbestand en dat zij geen gegevens meer hebben. Huisarts A heeft aangegeven terug te kunnen zien dat zij op twee momenten mijn dossier naar huisarts B hebben gestuurd. Huisarts B zegt dit nooit te hebben ontvangen, maar dat ze het ook niet kunnen controleren omdat ze niet zo ver terug kunnen in het systeem.
Ze hebben onderling contact gehad en kunnen niks vinden.
Heeft iemand enig idee of er een instantie is waar ik mijn dossier kan vinden? Er is nu 25 jaar aan medische geschiedenis weg
Toevallig, ik zat vorige week met al mijn vorige huisartsen te bellen met exact hetzelfde probleem. Ergens tussen twee huisartsen zijn al mijn gegevens zoek geraakt. Ik heb ook geen idee hoe ik dit op moet lossen.
Als de artsen jouw gegevens kwijt zijn hebben ze volgens mij een groot probleem want voor medische gegevens is een bewaartermijn van ik meen 20 jaar. Kan zijn dat zij er zelf niet bij kunnen, maar dan zou het systeem wat zij gebruiken nog wel iets van een archief moeten hebben.
Zodra een huisarts het dossier overdraagt is hun bewaarplicht ook overgedragen, dus de oude huisartsen kun je niet aanrekenen dat ze niks meer hebben. De nieuwe huisarts had misschien moeten controleren wat ze binnen kregen, maar als ze jou nog niet kennen kunnen ze ook niet weten dat er iets mist.
Als je een uitgebreide voorgeschiedenis hebt ben je daarmee misschien ook wel in het ziekenhuis geweest? Die moeten je dossier ook bewaren, dus die hebben dan in ieder geval nog wel de brieven die aan je huisarts gestuurd zijn.
Als ik weet in welk systeem ze werken, zou ik dat bedrijf dan kunnen bellen? Ik weet hier niks van af, dus misschien is het een domme vraag.
En @Merel bedankt voor de info! Ja ik ben bij verschillende zorginstellingen (die ook deels niet meer bestaan) en een aantal verschillende ziekenhuizen geweest. Ik hoop dat ik de oplossing hierboven kan proberen, anders wordt het dossiers opvragen.
Vervelend probleem zeg!
De bewaarplicht ligt bij de zorgverlener, niet bij de eigenaar van het systeem. Die kan niet van alle klanten archief beheren. Denk niet dat die je zullen kunnen helpen.
Bewaartermijn is idd 20 jaar, maar dat is pas sinds een paar jaar, daarvoor was het 15, dus daar kan al wel wat van vernietigd zijn.
Ik weet wel dat op mijn werk bij jeugddossiers de bewaartermijn 20 jaar na de 18de verjaardag is. Je zou dus bijvoorbeeld ook nog kunnen denken aan je dossier bij het consultatiebureau. Als je nog geen 38 bent, dan zou dat nog niet vernietigd mogen zijn.
Was het geen fysiek dossier? Ik ben paar jaar terug ook overgestapt naar een andere huisarts en toen kreeg ik een fysiek dossier opgestuurd die ik vervolgens zelf bij de nieuwe huisarts moest inleveren. Als dat dossier kwijt is dan kun je hem ook nergens terug halen ben ik bang.
Nee, het was een digitaal dossier en ze hebben het ook via een speciale (?) veilige manier via een systeem (?) verzonden.