Het grote medische vragen-topic #3

Bij mijn broer werd het gewoon volledig vergoed door de verzekering!

Ah ik zie het nu. Ik dacht dat het meer een algemene afkorting zou zijn maar het is een organisatie. Ik krijg hier een veel te commercieel gevoel bij, zou er zelf niet snel voor kiezen.

Ah dan heb ik pech gehad!

Alle niet-academische ziekenhuizen zijn commerciële instellingen, dit soort klinieken spitst zich toe op de wat simpelere planbare zorg bij ongecompliceerde patiënten en dat maakt dat ze die zorg heel goed en vaak goedkoper kunnen leveren. En meestal ook nog patientvriendelijker met een gezellige kamer en lekker beddengoed en water met fruit in de wachtkamer etc.

3 likes

Waarom niet? Voor een nieuw heup kon mijn moeder veel sneller geholpen worden, dan in de reguliere zorg. Tijdens Covid konden deze klinieken heel veel opvangen van zorg die niet kon in de ziekenhuizen. Veel staaroperaties worden in dit soort klinieken uitgevoerd. Veel van de zorg die dit soort klinieken biedt is gecontracteerd en valt binnen de reguliere zorg. Waarom zou je daar niet voor kiezen?

3 likes

Jaa dat is ook allemaal heel goed en fijn! Ik heb er zelf slechte ervaringen mee maar dan in de ggz, is natuurlijk een andere tak van sport maar ik zou er zelf niet snel voor kiezen, ook btje afhankelijk van waar je voor komt hoor dat wel

1 like

Ok, begrijpelijk. Ik zit nu voor ggz-zorg bij een ongecontracteerde aanbieder. Daar kon ik snel terecht, en dankzij mijn dure restitutiepolis gelukkig ook helemaal vergoed. Ik weet niet helemaal of dat is wat je bedoelt? Ik ben er heel blij mee, want ik kon binnen 3 weken terecht. En dat is volgens mij heel bijzonder voor de ggz.

Bij ons in de regio kon je voor ernstige hooikoortsklachten niet eens meer verwezen worden naar een ziekenhuis, de wachtlijst was al te vol. Bij DC klinieken kon ik de volgende week terecht.

2 likes

Wat fijn!
Maar nee dat is niet wat ik bedoel. Ik ga er verder ook maar niet over uitwijden want de vorige x dat ik dat probeerde werd totaal verkeerd begrepen door sommigen. Wel heel fijn dat t voor sommige klachten een snelle behandeling kan bieden.

1 like

Haha na alle reacties hier is het wel duidelijk. Commercieel of niet, zorg is zorg natuurlijk. Bedankt voor de reacties.

1 like

Dag 8 en ik heb nog steeds in de avond hoge koorts. Overdag nergens last van. Ik probeer het zo lang mogelijk vol te houden zonder paracetamol tot ik ga slapen. Hij piekt meestal rond de 39. Ik neem dan een pilletje omdat ik het niet verder op wil laten lopen.

Ik heb een hele droge hoest, longen zijn volgens huisarts schoon, sputum wordt minder. Maar koorts blijft. Als ik volgende week maandag (met kerst) nog koorts heb moet ik aan de bel trekken.

Maar… met alle feestdagen in het vooruitzicht, hoe erg is het als je twee weken lang hoge koorts hebt?

Hoe erg is wat? Of je met anderen kan afspreken?

Ik slik zelf altijd paracetamol door als ik koorts heb. Voel ik me stukker beter, ook omdat ik dan beter slaap. Kan geen kwaad.

2 likes

Nee in de zin van; hoe schadelijk is het voor je lichaam als je twee weken lang constant koorts hebt en betekent het iets ernstigers? Iedereen in mijn omgeving is verbaasd dat ik nog steeds koorts heb en vind het een beetje eng wat er dus ook voor zorgt dat ik een beetje bang word :flushed:

Aka projectie van anderen doet me twijfelen of ik niks ernstigers heb.

1 like

Nou ja, alleen in de avond toch? Ja het is slopend en van de griep kan je nog wat langer moeten herstellen dan je misschien gewend bent. Maar twee weken ziek met in de avond nog koorts van de griep… nee dat verbaast mij niet. Je omgeving weet waarschijnlijk ook niet goed wat de griep echt inhoudt.

5 likes

Dank voor je antwoord! :heartpulse:

2 likes

Vergeten erbij te vermelden ik heb een kleintje van 10 weken, kolf om de zoveel uur melk (ook ‘s nachts), ben na de bevalling ook niet echt lekker geweest, heb een autoimmuunziekte, heb slaaptekort en dit weer en het feit dat de griep heerst helpen ws ook niet mee. Heerlijke cocktail die het bespoedigen van herstel niet echt meehelpt :joy:

2 likes

Kan je het kolven 's nachts niet (een keer) overslaan of zeg ik dan iets stoms? Misschien kan je wederhelft evt. flesvoeding geven zodat jij wat meer slaap krijgt en kan aansterken?
Ik wil geen ongevraagd advies geven maar het klinkt zo heftig je situatie!

1 like

Kent iemand een goed zalfje/smeerseltje voor eczeemplekjes onder je oog? Gewone crèmes tegen eczeem zijn te heftig om daar te gebruiken, daar maak ik het alleen maar erger mee. Mijn huid is supergevoelig (vandaar ook de eczeem :+1:) en ik vind het vervelend dat het zo zichtbaar is en het eruit ziet alsof ik een knal tegen mijn oog heb gehad ofzo of net heb lopen janken

1 like

Ja het stomme is dat ik gevoelig ben voor borstontstekingen, meer dan zes uur vinden boobs niet leuk. Slik ook lecithine. Maar partner neemt nu ook de nachtdiensten, dus dat scheelt. Ik haal mijn zeven uur gelukkig wel nu ik ziek ben :slight_smile:

Maar lief dat je meedenkt :heartpulse:

1 like

Ugh wat vervelend, veel beterschap!