Het grote medische vragen-topic #4

Ik zou het ziekenhuis even bellen waar je onder behandeling bent, die weten precies wat je wel/niet mag

2 likes

Wat @Bird zegt, even bellen. Ligt aan het type, de hoeveelheid stukjes, de stand, hoe de situatie na een week eruit zag, etc. Daar kan niemand hier een algemene regel voor geven.

Mijn vriend kreeg na een week ook al een loopschoen mee, maar hij mocht die pas na 4 weken gebruiken.

2 likes

Misschien rare vraag maar;

Ik kan soms echt enorm vermoeid zijn en voel dan echt soort van warmte uit mijn oren komen. Als ik dan mijn temperatuur meet (ik heb een oorthermometer) dan heb ik ook steeds koorts. Maar nu twijfel ik dus of ik echt koorts heb? Of dat m’n oren gewoon heel warm zijn en daarom koorts aangeeft? Het is echt altijd door vermoeidheid (niet omdat ik op bed heb gelegen of muts op heb gehad ofzo). Misschien domme vraag maar ik wil niet naar de huisarts als dus blijkt dat ik niet echt koorts heb haha

Dan zou je ook je temperatuur via een rectale thermometer kunnen opnemen toch?

3 likes

Heb je een andere (bijv rectale) thermometer om het mee te controleren? Op zich zijn die oorthermometers redelijk betrouwbaar in het aangeven van je kerntemperatuur, en als die blijkbaar hoog is dan heb je koorts.

1 like

Tegen het placeboeffect? Als jij weet dat jij in de experimentele groep zit, is het al niet ‘blind’ meer en kun je je resultaten vertroebelen. Zowel patiënt als arts mogen bij double blind niet weten welke behandeling je krijgt.

15 likes

Ja dit, en als je weet dat je ingedeeld wordt bij de groep die niet de (nieuwe) behandeling krijgt heb je veel minder motivatie om mee te doen.

12 likes

Het heeft in de eerste plaats gewoon met randomisatie te maken: door deelnemers willekeurig over de twee (of meer) groepen te verdelen, probeer je systematische verschillen tussen deelnemers te minimaliseren. Dat is belangrijk voor de validiteit van je onderzoek. In jouw situatie zou het het onderzoek bijvoorbeeld kunnen kleuren als iedereen bij wie de reguliere behandeling eerder niet heeft gewerkt in de experimentele groep zou komen.

En daarbij kan het ook met ethiek te maken hebben: wie geef je wel “de kans” op de experimentele behandeling en wie niet.

18 likes

Idd wat @boonie zegt (groepen dienen random verdeeld te worden en niet op basis van voorgaande behandelingen), ik werk ook rond klinische studies.

7 likes

Als aanvulling op de uitleg van hierboven zijn er soms wel studies die aanbieden dat als je geloot wordt voor de ‘standaard’ of de placebo, dat je daarna (als de data voor de studie verzameld zijn) alsnog het experimentele middel mag gebruiken als je dat wil maar dan buiten de studie om. Maar dat verschilt per studieopzet.

6 likes

Weet niet of ik het hier echt past, en of iemand zich erin herkent, maar altijd als ik slaapmedicatie heb gepakt, ga ik snachts blijkbaar shoppen. De dag daarna zie ik dan in mijn mail bedankt voor je aankoop blabla van zalando of ect. Echt zó bizar. Ik kan me daar dan echt niks van herinneren. :joy:
Maar het ergste is ook nog niks past dan, ik koop alles tig maten te groot.

Fingers crossed, he weer slaapmedicatie genomen :joy::joy:

11 likes

Wel beter met black Friday, kost het je net wat minder

5 likes

& @Merel
Heb vandaag een rectale gekocht en die gaf idd ook koorts aan. Wel 0,2 lager dan de oor, maarja alsnog koorts. Dus dan zal het wel kloppen. Bedankt voor de tip

1 like

Ik app dan soms dingen naar mensen en dan ben ik de volgende dag vergeten dat ik dat geappt heb (ik typ dit nu ook met slaapmedicatie op haha, kijken of ik het morgen nog weet).

1 like

Haha kijken. Of ik morgen niks hè gekocht. Voel me al half inslaap ballen. Slaapeleker

4 likes

Vandaag is geen black friday

1 like

Correct maar de meeste winkels hebben wel black Friday week/month whatever dus er is wel al veel korting bedoelde ik

weg

De map kan je eisprong uitstellen, daardoor wel invloed hebben op je cyclus. Al zou je nog steeds 2 weken na je eisprong ongesteld moeten worden, dat veranderd niet.

1 like

Thanks voor je reactie. Ik ben echt as we speak ongesteld geworden haha, dus haal het weer even weg.

2 likes