Het grote medische vragen-topic #4

De discussie wordt voortgezet vanaf Het grote medische vragen-topic #3 - #5616 door Hippe_kikker.

Eerdere discussies:

4 likes

Ik werd afgelopen zaterdag ochtend wakker met een enorme pijn in m’n onderrug. Ik kon bijna niet meer rechtop staan en liep echt als een omaatje voorover gebukt het hele weekend, later op de dag (zaterdag) kreeg ik er ook heel veel spierpijn bij. Nu heb ik laatst kinkhoest gehad en hoest ik nog regelmatig maar dat is nu echt gillen van de pijn. Nu vroeg ik me eigenlijk af. Ik vermoed dat het richting de hernia kant gaat aangezien onze hele familie daarmee belast is, Maar ik vind die spierpijn erbij zo vreemd, want het zit ook in m’n armen en schouderbladen of is dat normaal als je zo’n last krijgt van een hernia en daarbij / door ook van houding veranderd?

Een lage rughernia geeft eigenlijk meer zenuwpijn in je been dan lage rugpijn, dit klinkt eigenlijk meer als acute lumbago. Kan die spierpijnen verder er niet zo mee rijmen, of het hoort allemaal bij een virale infectie, daar kun je ook veel spierpijnen bij hebben.

2 likes

Idd wat @Krabsalade zegt. Heb ervaring met beide maar met een hernia had ik geen rugpijn maar uitstralende zenuwpijn die bij vlagen soms ook weg was.
Als het me in de rug ws geschoten (lumbago), kreeg ik een verkrampte houding van de hele rug.

Bij mij hielp bij zo’n verkrampte rug het vaak goed om 2-3x per dag losmaak oefeningen voor de rug te doen, icm fysio.

Rugklachten zijn echt de hel…Sterkte!

1 like

Ik herken een beetje wat je schrijft. Niet de hernia, maar het schiet er in en je armen doen enz. Mijn fysio gaf aan dat het kan komen door de klap. Hopelijk leg ik dit duidelijk genoeg uit maar bij het inschieten heb je een schrikreactie en span je ook andere delen (dus in dit geval je armen) aan. Dan heb je dus rugpijn en spierpijn in de armen. Maar de spierpijn is meer bijzaak.

1 like

Ik heb regelmatig last van blefaritis (ontstoken oogleden). Meestal gaat dat “vanzelf” over met warme compressen, even geen make-up dragen en altijd goed reinigen. Nu had ik toch antibiotica zalf nodig, en bij de apotheek raadden ze me ook “blephaclean” aan, om dagelijks te gebruiken en te vermijden dat het terugkomt. Heeft zoiets een meerwaarde tov de babyshampoo die ik nu gebruik (of zelf gewoon oogmake-up remover + facewash)?
Vind het best prijzig

Ik zie oogartsen het ook vaker aanbevelen, maar vraag me ook af of het nou echt meerwaarde heeft boven babyshampoo.

Hier staat ook Blephasol Ăłf babyshampoo.

3 likes

Nee! Die doekjes zijn echt kut en verschrikkelijk duur, ze schuren en als je wat van de stof in je oog krijgt prikt het echt super lang.

1 like

Ik werk in een oogkliniek en daar geven wij die doekjes standaard mee. Maar de oogartsen zeggen vaak dat een goede ooglid hygiëne net zo goed al dan niet beter werkt (warme compressen met babyshampoo en heel goed je handen wassen voordat ken je ogen aanraakt + aantal dagen geen oog make-up of crèmes rondom de ogen ). Gaat meestal vanzelf over.

4 likes

Ik ben onlangs ziek geweest (koorts, verkouden, keelpijn; ik vermoed corona). Nu had ik daarna veel pijn aan mijn gezicht (holtes) en pijn bij het bukken. Vermoed misschien een bijholteontsteking ofzo, mijn oor zat ook ineens dicht aan een kant.

Nu zijn de klachten zo goed als weg, maar zit mijn oor nog steeds een beetje dicht. Ik heb dus ook sinds 5 dagen ofzo een piep in dat oor. Kan iemand me please geruststellen en zeggen dat ie dit ook na een verkoudheid had en dat het nog wel weggaat? Word er echt gek van en ben bang dat ik tinnitus heb ofzo

Ik heb van het voorjaar een flinke verkoudheid gehad met ook een dicht oor. Ik had al een afspraak gemaakt om m’n oor uit te laten spuiten, toen het langzaam weer wegging. Uiteindelijk heeft het echt wel een paar weken geduurd voordat het over was. Dit was ook een verkoudheid met holteklachten.

1 like

Weet niet of je al neusspray gwbruikthent, maar dat kan ook helpen.

Ik had een tijd terug ook een dicht oor na een verkoudheid. Naar de huisarts om m’n oor uit te laten spuiten, maar die constateerde dat er niks zat om uit te spuiten. Bleek er vocht in/achter het oor te zitten door de verkoudheid. Ik ben niet medisch, dus kan het je niet exact meer uitleggen. Maar lang verhaal kort, het moest vocht moest vanzelf weer verdwijnen en heeft aantal weken geduurd. Neus vrijhouden helpt, dus neusspray kan helpen als je nog een volle neus hebt.

1 like

Je neus en oren staan in verbinding met elkaar.
Neusspray zoals Xylometazoline wil hiervoor wel eens helpen.
Let op: niet langer dan een week gebruiken.
Helaas kunnen de klachten wel een tijdje aanhouden.

1 like

@Perzik @Pippa @anon22550354

Thanks voor de tips. Ik ga nog proberen of neusspray helpt! Betekent dat ook dat de piep hoogstwaarschijnlijk nog overgaat? Daar ben ik het meest bang voor om eerlijk te zijn.

2 likes

Misschien is dit heel dom, maar ik vroeg het me toch af.

Ik heb veel blaasontstekingen gehad maar nu na mijn laatste van een maand geleden, is mijn signaal/gevoel wanneer ik moet plassen heel anders.

Normaliter voelde ik altijd iets van druk of aandrang maar nu helemaal niet meer. Enige wat ik nu eigenlijk voel zijn pijnsteken. Pijn bij het plassen heb ik juist niet.

Zijn er meer vrouwen die dit hebben? Ik vind het echt een heel vreemde sensatie.

Ik ben geen dokter maar verwacht dat wel ja.

1 like

Huisarts bellen, een sluimerende blaasontsteking wil je niet hebben.

1 like

Ik heb daar ook wel last van gehad. Mij werd toen verteld dat je blaas geĂŻrriteerd kan zijn na het hebben van (in mijn geval) meerdere ontstekingen. Maar inderdaad goed om wel even je urine te laten checken voor de zekerheid. (Edit: en om te checken of je klachten niet overeenkomen met blaaspijnsyndroom bijvoorbeeld)

Oh, zucht. Vanmiddag wilde ik nog snel even mijn oren schoonmaken met een wattenstaafje en toen prikte ik te enthousiast in mijn rechter oor. Nu wilde ik ze net na het douchen even drogen, weer met een wattenstaafje (is een gewoonte, vraag me niet waarom) en toen kwam er uit dat rechter oor dus bloed mee. Vervolgens ging het steeds meer voelen alsof er een prop met wat druk in zit en nu zit ik een beetje in de stress. Kan dit kwaad? Moet ik hier iets mee? Bloed uit je oor doet je gelijk denken aan allerlei erge dingen :woozy_face:

1 like