Het grote medische vragen-topic #4

Hoeveel weegt je dochter, en hoeveel heb je haar eerder gegeven?

Volgens mij is 4 uur vooral met advies van de arts… wordt ze later tegen de ochtend nog een keer wakker en kan je het dan toedienen?

Ze heeft om 9.30 vanochtend en dan om 19.15 een zetpil gehad.

Hoeveel ze weeg weet ik niet precies, ik denk inmiddels wel 8 kilo.

@Jeezlouiz waarschijnlijk niet, na die laatste fles slaapt ze (meestal) tot 7 uur.

1 like

Wordt ze zelf wakker voor die laatste fles of niet? Zo niet, zou je die misschien een uurtje later kunnen geven dan normaal? Heb je vast zelf ook al aan gedacht, maar toch

En dan heb je haar 120mg gegeven neem ik aan? Dan kan een keertje 4 uur er tussen echt geen kwaad. Als je maar niet over haar maximale dosis gaat per dag. Dus zou der niet nu elke 4 uur gaan geven, maar dat ben je niet van plan neem ik aan :wink:

Klopt ja, 120 mg. En nee, zeker niet van plan. Ik hoop zelfs dat zit laatste is voorlopig, haha.

@Masterchef niet aan gedacht tbh, het wisselt, soms wordt ze wakker, soms niet. Man en ik hebben alleen zelf altijd moeite met wakker blijven voor die fles, haha.

2 likes

Dit advies heb ik ook eens gehad van de huisartsenpost. Ik heb toen ook gevraagd of ik de zetpil wat eerder kon geven ivm het in gaan van de nacht. Toen werd ook aangegeven dat je vooral de dagelijkse dosis niet moet overschrijden @Mrs.Fraser

1 like

Is er iemand met een dermatologie achtergrond die ik iets mag vragen? :slight_smile:

Ik worstel al jaaaaren met ijzertekort, maar nu is mijn hb al jaren goed maar heb ik meer klachten dan toen mijn hb 4,3 was :sweat_smile: Mijn ijzerniveau zit nu op 15. Ik heb laatst met heel veel moeite 8 pilletjes ferrofumaraat van de huisarts meegekregen :sweat_smile:
Nu zie ik online dat dat 60mg ferritine bevat, een ijzertablet van kruidvat 14mg. Kan ik er dan gewoon 4 van de kruidvat pakken voor eenzelfde dosis? Ik zit helemaal in een ijzerfuik dus had al gelezen dat je ze om de dag moet nemen ivm absorptie. En het vitamine c/geen koffie etc. verhaal ken ik uiteraard.
Ik weet dat teveel ijzer gevaarlijk is maar daar ben ik niet bang voor + ik laat hierop regelmatig mijn bloed testen. Dus ik ben op mijn hoede :wink: Maar wil ook meer ijzer :sweat_smile:

1 like

Gentle iron al geprobeerd?

Ïk heb het ook omhoog gekregen met voeding. Toch weer vlees gaan eten, appelstroop, noten e.d.

Nog niet maar stond al op mijn lijstje om te halen als mijn tabletjes op zijn! Neemt dat ook beter op? Ik zie wel dat daar ook maar 20mg in zit.

& Ja snap ik, maar ik heb hier ook aanleg voor/zit in de familie. Ik eet nu geen vlees maar toen ik het wel had, had ik ook een ijzertekort. En weer vleeseten is voor mij geen optie. Appelstroop vind ik echt niet te nassen :joy: En kan wel veel spinazie eten maar of het allemaal echt zoden aan de dijk zet… Maar dank :smiley:

2 likes

Gentle Iron heb ik ook geslikt en dan wel dagelijks ipv om de dag zoals met ferrofumaraat. Ik heb het geslikt op advies van de verloskundige en omdat mijn ijzer maar niet steeg mocht ik het op het laatst 3x per dag nemen van hun. Dat zou je dus nog kunnen bespreken met je huisarts?

2 likes

Het ding is dat mijn huisarts mijn ijzer “misschien een beetje aan de lage kant” vind en ik als advies kreeg om maar van die ferro roosvicee te kopen. Dus daarom vraag ik het hier omdat de huisarts het niet serieus neemt. Ik laat al jaren bloed prikken vanwege klachten maar hb is goed dus er is niks aan de hand.
Maar ik lees online steeds meer (maar goed dat is natuurlijk mijn algoritme dus wie weet is het ook onzin) dat je ferritine optimaal boven de 50 is. Mijne is 15 :sweat_smile: Maar ik heb ook veel last van een hele lage bloeddruk weer dus misschien moet ik de huisarts weer eens lastig vallen met al mijn vage kwalen :joy: Dank! Dat 3x slikken per dag ken ik wel van ferrofumaraat (sp?) idd, ik noteer het :slight_smile:

3 likes

Waarom wil je meer ijzer als je nu meer klachten hebt dan met een te laag ijzer? Misschien kan de huisarts met je meedenken over andere oorzaken van je klachten?

4 likes

Bij mij heeft het een half jaar geduurd voordat een wrat van mijn voet verdwenen was. Elke 2/3 aan laten stippen door de huisartsassistente. Moest de wrat week maken met 40% salicylzuur. En zodra de bovenkant er afvalt liefst de dag erna weer laten aanstippen. Het enige wat hielp was consistent laten aanstippen. Alle middeltjes uit de drogisterij werkte niet.

3 likes

Zelf doen met appelciderazijn. Zo heb ik hele oude wratten zonder littekens weggekregen.
Lijkt een beetje op wat hierboven staat beschreven met de salicylzuur. Ik heb het geloof ik wel eens helemaal uitgetypt hier op het forum.

1 like

Hier moet hb staan
Dokters wijzen best snel op: je hb is goed, terwijl het ijzer of vitb12 alsnog laag kan zijn en voor klachten kan zorgen.
Ik heb dat ook (gehad), mijn hb is altijd prima rond 8 maar mijn vitb12 was, toen ik vroeg of daarop geprikt kon worden, extreem laag. En mijn ijzer fluctueert ook van laag tot net normaal. Als het dan weer laag wordt voel ik diezelfde klachten weer (duizelig vooral bij opstaan, wazig in hoofd) terwijl mijn hb dan goed is.
@ciselering ik herken het dus en ik heb ook geen andere oplossing gevonden dan elk half jaar zelfde cyclus. Er is bij mij wel verder geprikt maar geen oorzaak gevonden. Ik heb geen coeliakie ofzo, tenminste niet op bloedwaarden, er is nooit een colonoscopie gedaan. Bij jou wel?
Ik zou niet weten hoe het bij mij zou gaan met vlees in mijn dieet, ik heb dat wel overwogen maar doordat ik nu ook niet plantaardig eet maar ik perioden veel vis/eieren eet en het dan alsnog laag is verwacht ik daar ook niet veel van en lukt het me niet mezelf te forceren dat te eten, raak al in paniek bij het idee.
Ik verlies wel veel bloed vanwege menstruatie/ovulatie, heb jij dat ook? Het is dan een kwestie van dweilen met de kraan open. Ik ben wel benieuwd hoeveel ijzer me dat “kost” elke maand.

1 like

De wratten afsluiten van de lucht. Ik heb ooit een wrat van m’n vinger gehaald door er elke dag doorzichtige nagellak overheen te smeren. M’n vriend heeft er eentje volgens mij gewoon afgetaped voor een tijdje.
Was wel op plekken waar je niet constant op loopt dus ik weet niet echt wat dan de meest comfortabele optie is. Durf ook niet te zeggen dat nagellak erop smeren echt slim is maar ik was 18 en het werkte snel haha was wel binnen 2 weken weg

2 likes

Nee ik bedoelde juist ijzer (fe). Ik zou eerder gaan kijken naar oorzaken waarom je hb nog zo laag is als je wel voldoende ijzer hebt. Dus idd b12 of een chronische ontsteking. Maar ze gebruikt ijzer en hb door elkaar zie ik nu dus kan zijn dat ik het verkeerd heb begrepen.

Zo’n ijzerdrank nemen tijdens je menstruatie vind ik dan weer helemaal geen gek idee. Simpel en goedkoop om te proberen.

2 likes

Ja volgens mij wel,
Volgens mij gebruikt @ciselering het goed, want zoals ik het lees is het hb gewoon goed maar fe laag. Behalve dan die keer toen het hb wel heel laag was. Maar zelfs met toen zo laag hb had ze niet dezelfde klachten als nu/eerdere keren met laag fe.

(@ciselering je hebt het trouwens over algoritme, maar die normaalwaarden die nu zijn verhoogd, dat is toch gewoon protocol nu , terug te vinden in officiële aankondigen. Dat heeft dan niks met je algoritme te maken. Dan is 14 gewoon een stuk te laag)

3 likes