Het grote medische vragen-topic #4

Ziet er uit als een soort netelroos, wat weer 82738 oorzaken kan hebben. Ik gok viraal of allergisch.

1 like

Dankjewel voor je reactie! Niets aan te doen toch? Of even de huisarts foto sturen?

2 likes

Heb je geen allergietabletje in huis? Ik zou dat nemen. Zal de assistente/huisarts waarschijnlijk ook adviseren. En even nagaan of je toch misschien ergens op reageert. Maar vaak zie je pas een verband als je dit dan een tweede of derde keer krijgt.

2 likes

Ik heb soortgelijke uitslag een keer gekregen na het eten van mosselen. Het zat alleen in m’n gezicht. Daarvoor en daarna nooit meer. Geloof dat het na zo’n drie dagen weer weg was!

1 like

Ja toevallig hooikoorts pilletjes van de lidl. Dan ga ik die 1 nemen en hopen dat het snel weg trekt! Dankje voor je advies!

1 like

Ja ik heb het nu sinds zondag en eigenlijk niks bijzonders gehad. Maar ga het in de gaten houden!

Heeft iemand wel eens een overbelaste achillespees gehad? En hoe lang duurde het tot het overging?

Jaren geleden een keer gehad en daarvoor toen wel naar de fysio gegaan. 3 of 4 behandelingen gehad. Dat hielp toen wel goed en ik denk dat het ik 2 maandjes weer over was (maar wel lang geleden, dus ik weet het niet heel goed meer).

1 like

Nog een keertje bedankt! Het is zo goed als weg!

5 likes

Ja, echt 20 jaar geleden ofzo. Fysio geweest die ging het masseren geloof ik. En ik moest vooral opletten dat ik schoenen met genoeg demping droeg, misschien is dat laatste nog een tip.

2 likes

Ik krijg over 2 weken een MRI en ben echt zo benieuwd hoe dat is. Heb nog altijd last van m’n rechterhand/duim/pols :frowning: en ergotherapeut en handfysio hebben ā€˜t niet vooruit kunnen helpen. Fysio zelfs slechter gemaakt met buddytapejes helaas… De arts wist het ook niet zo goed omdat ik geen last heb in een gewricht en meer op de handrug.

Kan feitelijk alles wel doen maar je voelt gewoon dat er iets niet 100% is maar geĆÆrriteerd of overbelast. Dus hoop dat ze wat kunnen vinden kf kunnen doen

2 likes

Ik krijg om de twee jaar een MRI en vind het goed meevallen, ik kan wel makkelijk mijn ogen dicht doen en slapen tijdens de scan. Het is wel een kleine ruimte waar je in zit en het maakt redelijk veel lawaai, je krijgt een buzzer om aan te geven dat je het onderzoek even wil stoppen.
Heb ook gehoord van verdoving/kalmering voor de ingreep. Als je je er niet goed bij voelt dan zou ik zeker op voorhand bellen.

3 likes

Vooral facking veel herrie idd en braaf stil blijven liggen met een koptelefoon op. Op youtube zijn vast filmpjes te vinden zodat je een idee krijgt! Ik moet ook altijd allemaal ademinstructies volgen, maar ik krijg MRI’s van mijn buik, ik gok dat dat met je arm niet hoeft haha.

In het begin word ik ook altijd ff heel raar duizelig van het magnetische veld als ik net bij de machine ben en moet gaan liggen, daarna trekt het weg. Het schijnt per persoon te verschillen hoe gevoelig je daarvoor bent. Inmiddels weet ik het maar de eerste keer schrok ik ervan. Mocht er zoiets gebeuren, gewoon alles zeggen tegen de vpk’s want die zijn meestal hartstikke lief en begripvol en behulpzaam! Hopelijk gaat het wat duidelijkheid geven.

3 likes

Op YouTube kun je de geluiden horen die de scan geeft. Ik wist wel dat het hard was maar achteraf gezien had ik wel fijn gevonden te weten wat voor geluiden.
Ik lag er in voor mijn hersenen na een harde val op mijn hoofd en erg gevoelig daardoor voor geluid. Voor mij was het daarom dan ook geen pretje.
Ik kon op een scherm zien hoe lang het nog duurde en hoelang een bepaalde scan duurde.

Succes, komt vast goed!

1 like

Oh, wat intens na zo’n klap! Gaven ze jou dan ook radio op je koptelefoon? :face_with_spiral_eyes::sweat_smile: Dat gaven ze mij de eerste keer, daar tussendoor kwamen dan steeds die ademinstructies en dan op de achtergrond dat lawaai. Ik werd echt helemaal kierewiet haha, sindsdien wil ik gewoon stilte ipv radio door m’n koptelefoon.

1 like

Ik vond de MRI ook meevallen. Ik heb veel last van claustrofobie in kleine gesloten ruimtes (lift bijvoorbeeld), maar ik heb daar in de MRI bijna geen last van gehad, omdat het toch een klein deel open is. Dus mocht daar een deel van je spanning zitten, kan dat ook meevallen.

Het geluid is vervelend, maar als je je daarop instelt is het prima te doen (kan me voorstellen dat het met jouw klachten vreselijk was @Pampas)

2 likes

Ja was echt zo intens, heb nog nooit zo hard mijn ademhalingsoefeningen moeten inzetten om niet op de stop-knop te drukken. Wilde doorzetten om er vanaf te zijn. Ik had oordoppen in en een koptelefoon met Q-Music erop haha. Maar hoorde het eigenlijk niet omdat ik natuurlijk met mijn hoofd recht in het middelpunt moest liggen.

@Masterchef ja dat was echt heftig, voelde volledige overprikkeling en hoofdpijn opkomen. Maar ik denk inderdaad dat het anders prima moet lukken.

Ik weet niet of ze het in elk ziekenhuis hebben maar als kind kreeg ik altijd een spiegel mee in dat apparaat. Dan zag je ook echt de uitgang. Je zou er om kunnen vragen als je het spannend vind.

1 like

Ben net heel hard tegen een paal gelopen (dont ask) en mn hele jukbeen is nu rood en dik. Kan ik nog voorkomen dat dit blauw wordt?

Nee denk het niet. Goed koelen tegen de zwelling maar de blauwe plek / bloeduitstorting gaat wel komen waarschijnlijk en dan elke dag kan het een beetje zakken in je gezicht en een andere kleur krijgen.
Sterkte wel!

1 like