Koelen en arnica zalf, maar voorkomen niet. Sterkte!
@Nimbus2000 Bedankt! Het was vooral heel dom dus eigen schuld haha. Het rode is nu wel wat weggezakt voor mn gevoel dus fingers crossed.
Heb net mijn vinger tegen de punt van een stanleymes geslagen (donât ask
) en de wond is vrij diep (het gaapt, maar ja het is ook niet megagroot) en ik weet niet of ik dit moet laten lijmen oid. Als ik thuisarts bekijk lijkt het me niet maar omdat het wel echt gapend is twijfel ik dus. (Het was een schoon mesje en wond lijkt recht toe recht aan).
Ik probeerde een foto te maken maar het bloed uiteraard te hard want vingers
Werd wel meteen heel duizelig, wat ik nooit heb, maar dat is denk ik de schrik omdat het zo gapend is ![]()
Edit: dit lijkt me ook helemaal geen handige plek om te lijmen oid dus misschien iemand nog tips hoe ik dit het beste verbind? Het bloedt als een rund natuurlijk ![]()
Heb je er al druk op gehouden? Echt even 10 minuten stevig drukken met een gaasje oid, dan houdt t bloeden meestal wel op. En niet je vinger buigen, dan gaat die huid weer van elkaar. Dus even een pleister of verbandje ook om je kootje.
Ja ik heb er meteen een verband om heen gewikkeld en dat leek het weer goed aan elkaar âgeplaktâ te hebben. Een pleister lijkt nu voldoende. Dank!
Gelukkig!
Weet niet of je vaker dit soort trucs doet maar je hebt ook hechtpleisters. Misschien een mooie aanvulling op je verbanddoos
maar hopelijk is je huidige verbandje genoeg. ![]()
Hahaha ja dit is wel iets heel typerend voor me dus ik denk dat het tijd wordt om inderdaad hechtpleisters aan te schaffen, dank voor de tip!
Ja ideaal en je hebt ook speciale vinger verbandjes. HeltiQ Vingerbob 5 stuks 5 EA | Etos
Ook top haha.
Ik ben geen dokter maar is het niet handig om ook een tetanusprik te halen voor zoân wond? Omdat het aan ijzer/gereedschap is gebeurd
Goede vraag! Dit was echt een nieuw mesje vers uit de verpakking dus daarom leek het me niet nodig, alles was nog brandschoon (en scherp ook
) dus ik denk dat dat wel goedkomt ![]()
Ik ben vandaag naar de huisarts geweest voor een oorontsteking, had last van 1 oor. Andere oor ook bekeken en was nog niks te zien. Heb druppels gekregen. Nu krijg ik opeens toch ook last van het andere oor. Mocht dit erger worden, kan ik dan ook gewoon dat oor druppelen, al weet ik niet zeker of die dan ook ontstoken is? Ik vind het zo suf om hier morgen dan de huisarts voor te bellen.
Ligt aan de druppels.
Triamcinolonacetonide ACE (zure druppels) Staat er op de verpakking.
Twee vragen over gordelroos/waterpokken en kans op ziek worden.
Er heerst waterpokken op de opvang en kind is in de ochtend niet zo lekker, maar geen verhoging of koorts. Er zijn ook geen blaasjes te zien. Het is onduidelijk of het waterpokken zijn.
In de middag nog dezelfde status, en er staat een bezoek gepland.
Als je als volwassene een gordelroos vaccinatie hebt gehad, kun je dan het kind zien dat mogelijk/misschien waterpokken heeft zonder zelf ziek te worden? Of is het net als de griepprik: dat je nog wel ziek kunt worden (waterpokken of gordelroos kunt krijgen) maar minder hevig?
En wat voor de persoon die geen vaccinatie tegen gordelroos heeft gehad? Ik heb als kind waterpokken gehad maar ik ben nu zo vaak/snel ziek met een lage weerstand dat ik me afvraag hoe goed die weerstand is opgebouwd.
Altijd die afwegingen bij ziekte/verkoudheid bij mij of juist de kleine kinderen in mijn omgeving en de balans die je moet opmaken qua kansen/besmettelijkheid.
Gordelroos wordt toch niet veroorzaakt door contact met iemand die waterpokken heeft. Het is een heractivatie van het virus dat nog in je lichaam sluimert nadat je de waterpokken zelf hebt doorgemaakt.
Dat is voor een gehoorhangontsteking. Als je zeker weet dat je dat ook de andere kant hebt kun je ze daar ook gebruiken. Alleen zijn die druppels âgevaarlijkâ als je een middenoorontsteking hebt met een gaatje in het trommelvlies (dan krijg je meestal een loopoor); daar zijn deze druppels niet voor bedoeld! Dus eigenlijk moet er dan toch weer even in gekeken worden.
Dankjewel voor je reactie! Ik heb geen loopoor dus denk inderdaad ook daar weer gehoorgangonsteking maar beter om even te checken inderdaad.
Hm ik snap niet helemaal hoe ik dit als antwoord op mijn post kan beschouwen.
Gordelroos is een heractivatie van het waterpokken virus. Dat weet ik.
Een volwassene heeft geen waterpokken gehad. Dan kan een kind met waterpokken zien, potentieel heel gevaarlijk zijn. Diegene heeft wel de gordelroos vaccinatie gehad: je bent dan beschermd voor gordelroos. Maar dus niet voor waterpokken? Dus je moet je nog steeds voorzichtig zijn als je een kind met waterpokken ziet?
Mijn verwarring komt doordat het 2 âziektesâ zijn uit hetzelfde eerste virus.
En de andere vraag stond hier los van. Ik heb als kind wel waterpokken gehad, ik zou dus antistoffen moeten hebben. Je zou dan een kind met waterpokken moeten kunnen zien zonder gevaar. Maar omdat ik zo vaak/snel ziek ben aka een slechte weerstand, ben ik bang dat een kind met waterpokken alsnog âeen gevaarâ voor mij is. Zeker nu ik deze week weer verkouden ben. Maar ik weet niet hoe reĂ«el die angst is.
Waterpokken krijgen als je het gehad hebt komt nauwelijks voor