Het grote medische vragen-topic #4

Ik zoek ervaringen en hoop deze hier te vinden.

Ik heb al een half jaar af en aan rugpijn. Sins deze zomer is de pijn er constant. Ik heb ondertussen een MRI laten nemen en er was niets speciaals op te zien. Buiten een “black disc”. Maar zowel de kine als de neuroloog zei dat dit helemaal niet zoveel pijn zou mogen doen.

Mij bukken en dingen opnemen gaat niet meer. Van zit naar staan doet pijn. Wandelen en sporten ( gek maar waar ) gaat wel nog.

Momenteel gaat het eventjes beter maar vorige week bv had ik enorm veel pijn bij elke beweging en had ik uitstralingen naar mijn knie en boven rug. De pijn zit bij mij rechts onderaan.

Ik ga nu naar de kine om oefeningen te doen maar de pijn blijft. Hij kan me niet verder helpen en wilt mijn spieren sterker maken. Ik moet nu elke week oefeningen doen bij de kine. En dat kost me veel geld.

Herkent iemand dit ? Heeft er iemand nog een “black disc” ?

Ik snap niet wat je bedoelt met black disc, als ik dat google kom ik heel verschillende zaken tegen.
Ik heb zelf degeneratief discuslijden van tussenwervelschijven in mijn onderrug en facetartrose wat qua pijnen wel overeen lijkt te komen et wat je beschrijft, voor mij is het in ieder geval iets waar ik mee moet leren leven, ik benader het dan ook als een chronische pijn waar wel hulpmiddelen voor zijn. Bijvoorbeeld kine, medicatie of behandelingen bij de pijnkliniek. Qua kine is het misschien geluk dat ik België woon want deze sessies worden grotendeels terug betaald, ik ga nu om de week waar de kinesist voornamelijk focust op het losmaken van mijn spieren omdat deze ten gevolge ook overbelast worden.
Heffen en lang staan vermijd ik zoveel mogelijk omdat dit veel last geeft, ook niet alle sporten gaan even goed, voornamelijk wandelen en zwemmen waren goed volgens de artsen die ik gesproken heb. Lopen bijvoorbeeld absoluut niet omdat dit teveel druk geeft op je rug waar het niet (meer) goed mee om kan gaan.

1 like

Ik zou je niet blind staren op wat er op de scan te zien is. Bij lage rugklachten zijn de daadwerkelijke klachten vaker niet dan wel direct gerelateerd aan wat er op een scan te zien is. Ook bij mensen met nul komma nul rugpijn laten scans ook afwijkingen zien zoals discusdegeneratie en facetartrose, dat is bij een “verouderend lichaam” normaal.

Ik zou insteken op goede basispijnstilling op vaste tijden en bewegen.

1 like

Ik snap niet precies wat je bedoelt met dat hij je niet verder kan helpen, maar je spieren sterker wil maken. Zie je dat zelf niet als hulp? Of bedoel je qua het vinden van een oorzaak? Want sterk worden en je rug/core/benen/billen trainen (onder begeleiding binnen wat je nu kan qua bewegen en dan steeds opbouwen als dat lukt) kan wel een goede manier zijn om (klachten door) rugpijn te verminderen of te verhelpen (natuurlijk niet voor iedereen).

1 like

Heb je al eens lactosevrije zuivel geprobeerd? Ik heb hetzelfde probleem en vandaag besloten om dat eens te proberen. Beperken van zuivel kan ook helpen, ik heb heel lang voor zowel het ontbijt als de lunch yoghurt gegeten en ik had altijd last van winderigheid en dunne ontlasting en dacht hetzelfde als jij. Als test ben ik tussen de middag volkorenbrood gaan eten, dat heeft ook heel goed geholpen. Ik was een beetje flauw van steeds brood smeren dus vorige week heb ik weer yoghurt meegenemen naar kantoor en dat heb ik geweten :flushed:. Vandaag heb ik.lactosevrije yoghurt gehaald, eens proberen hoe dat gaat.

1 like

Het gekke is dat bij mij 0% vet yoghurt eten al helpt. En ik heb het dus niet bij alle lactose, ik kan prima kaas of borrelkaasjes eten maar een kaasfondue bijvoorbeeld triggert wel iets. :joy:

Edit:
Ik beperk het dus indirect al wel de afgelopen tijd en heb mede daardoor al een betere stoelgang.

1 like

Ik heb dit ook, het kan echt zo erg verschillen. Ik heb eind van de maand een afspraak met een diëtist maar ik heb zelf al een tijdje lactose vrije melk en kwark en yoghurt in huis en dat gaat prima.

Welke hoestdrank werkt echt goed bij een zere keel en zo’n schurende, droge hoest? Ik heb tijmsiroop, thee met honing en nog wat keelpastilles en hoestdrank van de kinderen geprobeerd maar so far geen succes.

Bij mij werken alleen waterijsjes en pijnstillers. Beterschap!

Gorgelen met zout water vind ik ook wel helpen tot een bepaald niveau. Maar dat is misschien wel meer een oma weet raad tip ipv medisch advies haha

1 like

Volgens mij is geen enkele hoestdrank bewezen effectief. Thee met honing werkt inderdaad wel, en bij mij helpt oranje Antaflu ook altijd best goed tegen hoesten.

1 like

Hoestdrank of hoesttabletten met noscapine als werkzaam bestanddeel.

2 likes

Natterman met codeine!

5 likes

Ah thanks voor de tips!! Die keelpijn is met paracetamol wel te handelen maar ik word echt gestoord van dat gehoest.

1 like

Kamille thee (liefst van die losse thee), met honing en vers takje tijm. Dit hielp bij mij goed!

Saliethee. Niet lekker maar werkt wel. Werd mij ooit aangeraden door de huisarts.
Ik ben zelf behoorlijk anti homeopathie en aanverwante zaken maar dit heb ik standaard in huis.
Te krijgen bij ekoplaza en ik heb het ook gezien bij de DM in Duitsland.

1 like

Ah heeft dat ook

2 likes

Als je medicatie krijgt en op het doosje staat “nog 1x herhalen” hoe werkt dat dan? :joy: kan/moet ik dat dan gewoon bij de apotheek herhalen (maar eerst ergens aankondigen? dat ik het wil halen?) of via de huisarts?

Ik ben alleen gewend dat ik eens in de zoveel tijd hooikoorts medicatie en zalf “bestel” via de portal van de huisarts en het dan de volgende dag kan ophalen maar ik heb nooit zoiets dat dan al herhaald mag worden

1 like

Dit is heel afhankelijk van de eigen apotheek.
Hier kan ik bijvoorbeeld een soort van chatten met de huisartspraktijk en op deze manier herhalingen aanvragen etc

1 like

Ah oké dan bel ik de apotheek wel gewoon volgende week. Thanks!