Het grote medische vragen-topic #4

Hoe weet je nou of je buikgriep hebt of dat misselijk zijn en overgeven bij je zwangerschap hoort? Ik ben nu 10 weken en sinds gistermiddag ineens heel misselijk en de avond lang moeten overgeven. Ook twee keer op de wc :poop: Gelukkig in de nacht niet meer overgegeven maar ik blijf zo ontzettend misselijk. Dat laatste herken ik namelijk niet van eerdere buikgriep. Dan voelde je je wel gammel maar niet perse meer misselijk.

2 likes

Soms voelt dat inderdaad heel erg hetzelfde. Maar maakt het uit wat het precies is?

1 like

Denk dat dit je zwangerschap is. Herken wel wat je ervaart.
Buikgriep is vaak echt mega diarree en overgeven zelfs als je helemaal leeg bent.
Goed blijven drinken en evt bouillon voor wat extra zout erbij.
(En veel dutjes als dat kan)

2 likes

Yes, heel lang gebruikt! Wat wil je weten?

1 like

Bij buikgriep maak ik me druk om die kleine (tis zo pril en heb vrijdag éindelijk weer een echo en die eerste weken zijn gewoon super spannend). Ook al weet ik dat buikgriep niet perse invloed heeft op je baby.

Als het wel een zwangerschapskwaal is voel ik me iets minder onzeker over de zwangerschap. Gezien ik verder geen kwaaltjes heb. Dus voor mij maakt dat nogal een groot verschil

Ik had van beide geen last gelukkig. Ik kreeg deze juist ter vervanging van andere medicatie (amitriptyline) omdat ik daar zo suf van werd. Ben uiteindelijk gestopt met de gabapentine omdat ik zwanger wilde worden en na mijn zwangerschap niet meer opnieuw gestart omdat ik merkte dat het weinig voor me deed en omdat het afkicken best wel heftig was. Daar ben ik ook best wel van geschrokken! Maar tijdens het slikken had ik verder geen bijwerkingen.

Ja klopt, het afbouwen was in mijn geval ook echt heel heftig maar ik heb dan ook wel een aantal jaar lang een vrij hoge dosering geslikt. Ik hoop dat het iets doet voor je! Maar met dat soort medicatie geven ze inderdaad wel een week of 6 voordat je verschil kan gaan merken. Succes!!

2 likes

Ah zo, dat begrijp ik wel! Zet m op, met beide scenario’s :heart:

2 likes

Top, ik heb het verhaal nu even gehaald. Hopelijk helpt het!

2 likes

Injectie in slijmbeurs heup stelt echt niks voor, is echt de meest easy en minst vervelende injectieplek die er is, net alsof je gewoon een prik in je bil krijgt. Bij knie en schouder moet je echt met de naald tussen botjes komen, maar dat is bij jou niet. Gewoon proberen, helpt vaak heel goed en snel!

2 likes

Maar voor een labrumscheur moet de injectie normaalgesproken echt in je heupgewricht en voor een slijmbeursontsteking niet, dus zijn in principe twee hele verschillende injecties op verschillende plekken!

5 likes

Bij de huisarts viel dit inderdaad mee, maar ik heb 'm ook onder echogeleiding in het ziekenhuis gehad en die was vele malen pijnlijker.

1 like

Ik wilde je niet bang maken, sorry. En uiteindelijk is alleen de prik zelf vervelend en waarschijnlijk heb je nu ook hele nare pijnklachten want slijmbeursontsteking in je heup is kut. (Hij is bij mij chronisch geworden). Dus 1 pijnlijke prik die wel kan helpen is vergeleken bij de pijn die je hebt echt te overzien!

3 likes

Meestal komt een slijmbeursontsteking uiteindelijk ook door foutieve spierspanning in je bekken-bil-gebied. Staat eigenlijk nooit op zichzelf.

Mijn neefje heeft waterpokken en ik heb dat nooit gehad (of zonder symptomen, maar dan zou ik eerst een bloedtest moeten doen) nu gaan we op 2e kerstdag alleen een drankje bij mijn zus doen en ze zegt dat er al korstjes op komen. Nu vraag ik me af of met wat afstand nemen het risico heel klein is dat ik het krijg?

Mijn zus werd best wel boos dat ik hier overna moet denken :frowning:

1 like

Waterpokken zijn erg besmettelijk.

1 like

Het is nog dik 4 dagen, als het nu al aan het indrogen is dan is het dan echt niet meer besmettelijk. Daarbij is het vocht in de blaasjes besmettelijk, dus als je er met je handen vanaf blijft kun je besmetting sowieso voorkomen. En dĂĄĂĄrbij: er zijn echt nauwelijks volwassenen zonder antistoffen.

2 likes

Je moet er uiteindelijk zelf een keus in maken, maar hier wat informatie, uitgaande van allemaal gewoon gezonde mensen:

• waterpokken zijn erg besmettelijk, maar de besmettelijkheid is over als er korstjes op de blaasjes zitten, en dat is in principe maximaal 7 dagen nadat de eerste blaasjes gekomen zijn
  • van de volwassenen die zegt geen waterpokken gehad te hebben, heeft toch 43-75% antistoffen, dus blijkbaar wordt het veel vergeten
  • als je directe familieleden (zoals je zus) wel waterpokken heeft gehad toen jij >6mnd oud was, is de kans nog groter dat jij het ook toch gehad hebt
  • het virus is besmettelijk via de lucht, dus alleen ‘niet knuffelen’ is niet genoeg
6 likes

Thanks!! Ik kan mij wel herinneren dat ik met een vriendinnetje heb gespeeld die waterpokken had en dat ik het niet kreeg. Dus waarschijnlijk heb ik dan wel gewoon antistoffen.

1 like

Zou dit risico zelf echt niet nemen voor een drankje

5 likes