Het grote medische vragen-topic #4

Mijn neefje heeft waterpokken en ik heb dat nooit gehad (of zonder symptomen, maar dan zou ik eerst een bloedtest moeten doen) nu gaan we op 2e kerstdag alleen een drankje bij mijn zus doen en ze zegt dat er al korstjes op komen. Nu vraag ik me af of met wat afstand nemen het risico heel klein is dat ik het krijg?

Mijn zus werd best wel boos dat ik hier overna moet denken :frowning:

1 like

Waterpokken zijn erg besmettelijk.

1 like

Het is nog dik 4 dagen, als het nu al aan het indrogen is dan is het dan echt niet meer besmettelijk. Daarbij is het vocht in de blaasjes besmettelijk, dus als je er met je handen vanaf blijft kun je besmetting sowieso voorkomen. En dĂĄĂĄrbij: er zijn echt nauwelijks volwassenen zonder antistoffen.

2 likes

Je moet er uiteindelijk zelf een keus in maken, maar hier wat informatie, uitgaande van allemaal gewoon gezonde mensen:

• waterpokken zijn erg besmettelijk, maar de besmettelijkheid is over als er korstjes op de blaasjes zitten, en dat is in principe maximaal 7 dagen nadat de eerste blaasjes gekomen zijn
  • van de volwassenen die zegt geen waterpokken gehad te hebben, heeft toch 43-75% antistoffen, dus blijkbaar wordt het veel vergeten
  • als je directe familieleden (zoals je zus) wel waterpokken heeft gehad toen jij >6mnd oud was, is de kans nog groter dat jij het ook toch gehad hebt
  • het virus is besmettelijk via de lucht, dus alleen ‘niet knuffelen’ is niet genoeg
6 likes

Thanks!! Ik kan mij wel herinneren dat ik met een vriendinnetje heb gespeeld die waterpokken had en dat ik het niet kreeg. Dus waarschijnlijk heb ik dan wel gewoon antistoffen.

1 like

Zou dit risico zelf echt niet nemen voor een drankje

5 likes

Ik heb op mijn 15e waterpokken gehad en dat was echt geen pretje. Ik zou het risico zelf niet nemen eerlijk gezegd.

4 likes

Er heerst echt een kerstvloek op mij want ben elk jaar ziek. Echt gezeik. Dit jaar ging het goed tót nu want voel nu keelpijn opkomen en ben echt zo chagrijnig. Iemand dé tip? Voel me verder nog oke!

2 likes

Twee paracetamol en naar bed.

5 likes

Trachitol om de keelpijn te verzachten

4 likes

Vanaf morgen beginnen met citrosan drinken!

2 likes

Ik heb dus nog nooit citrosan op. Werkt dit echt/beter dan paracetamol?

Nou om te beginnen ben ik een hele slechter paracetamol slikker. Ik ging altijd super overdreven kokhalzen tot op het punt dat ik geen paracetamol meer in nam. Citrosan vind ik daadwerkelijk lekker! Ik durf dus over het daadwerkelijke effect niet veel te zeggen, maar doordat je het ook met kokend water dringt vind ik het ook prettig aan de keel.
Er zit ook vitamine C in, ik wil heel graag geloven dat dit ook wat doet, maar eigenlijk weet ik zelf wel beter haha

Ik wil niet als die persoon klinken, maar als je elk jaar rond kerst ziek bent, zou het dan kunnen dat je die weken ervoor te druk bent en te weinig rust neemt? Het winterseizoen is vrij intens met weinig zonlicht, kou en veel binnen zitten (=grotere kans op ziektekiemen). Het vraagt om rust, maar veel mensen halen juist het onderste uit de kan met de feestdagen. Bovendien moet er vaak veel gewerkt worden om alles voor de feestdagen af te maken.

Vorig jaar was ik echt elke maand vanaf oktober tot maart een keer verkouden, grieperig, corona, etc. Achteraf legde ik super veel druk op mezelf met werk en sinds ik dat drastisch heb verminderd (I know, niet voor iedereen haalbaar), ben ik slechts 1x verkouden geweest! Pijnstillers en zo stillen de pijn zoals het woord al suggereert, maar het maskeert vooral het signaal dat je lichaam geeft. Kan je natuurlijk alsnog nemen om het jezelf wat makkelijker te maken :). Nogmaals, wil niet irritant overkomen, maar dit inzicht heeft mij dit jaar geholpen!

Hoe dan ook vervelend het steeds te hebben met kerst en hoop dat het mee valt dit jaar!

14 likes

Duidelijk bericht!

Ik wou zoiets ook zeggen. Wanneer je rond deze periode ziek wordt is het een teken dat je lichaam te veel heeft gedaan waardoor je weerstand minder wordt en je vatbaarder bent voor ziekten. Niet gek, vaak is dit een stressvolle, drukke periode.

Ikzelf had dit ook altijd (of ziek tijdens mijn vakanties bijvoorbeeld) maar doordat ik iets bewuster met mijn energie ben omgegaan komt het nu minder vaak voor.

Volgende keer iets eerder terug schakelen, niets is vervelender om slecht in orde te zijn tijdens een periode waar je eigenlijk van moet genieten.

5 likes

Paracetamol liquid caps zijn echt een aanrader! Gewoon Kruidvat eigen merk.
Ik had precies hetzelfde als jij, ik kreeg normale paracetamol echt niet weg. Daarom nam ik altijd standaard ibuprofen als ik een pijnstiller wilde, terwijl paracetamol het op dat moment ook aangekund had. Toen tipte iemand hier op het forum (sorry weet niet meer wie) de paracetamol liquid caps en die zijn echt top. Ze zijn glad en er komt totaal geen smaak vrij.
Edit: ze zijn wel relatief groot, mocht je daar moeite mee hebben. Het gaat mij alleen om de smaak dus ik krijg ze wel weg

3 likes

Bedankt allemaal!!

@Artemisa Nee je comment is juist goed. Je hebt helemaal gelijk. Volgend jaar ga ik het ook echt anders doen.

1 like

Wakker geworden met een enkel die op slot zit en pijnlijk is. Met een mooie blauwe kringrand omheen
 maar heb mijn enkel niet gestoten of verzwikt? Lijkt ook meer een ader probleem? Wat kan dit zijn?

1 like

Daarvoor moet je eerst olie in je oor doen :joy:

4 likes

Dat helpt alleen als oorsmeer de reden is dat je oor dicht zit

1 like