Het grote medische vragen-topic #4

Ik wil niet als die persoon klinken, maar als je elk jaar rond kerst ziek bent, zou het dan kunnen dat je die weken ervoor te druk bent en te weinig rust neemt? Het winterseizoen is vrij intens met weinig zonlicht, kou en veel binnen zitten (=grotere kans op ziektekiemen). Het vraagt om rust, maar veel mensen halen juist het onderste uit de kan met de feestdagen. Bovendien moet er vaak veel gewerkt worden om alles voor de feestdagen af te maken.

Vorig jaar was ik echt elke maand vanaf oktober tot maart een keer verkouden, grieperig, corona, etc. Achteraf legde ik super veel druk op mezelf met werk en sinds ik dat drastisch heb verminderd (I know, niet voor iedereen haalbaar), ben ik slechts 1x verkouden geweest! Pijnstillers en zo stillen de pijn zoals het woord al suggereert, maar het maskeert vooral het signaal dat je lichaam geeft. Kan je natuurlijk alsnog nemen om het jezelf wat makkelijker te maken :). Nogmaals, wil niet irritant overkomen, maar dit inzicht heeft mij dit jaar geholpen!

Hoe dan ook vervelend het steeds te hebben met kerst en hoop dat het mee valt dit jaar!

14 likes

Duidelijk bericht!

Ik wou zoiets ook zeggen. Wanneer je rond deze periode ziek wordt is het een teken dat je lichaam te veel heeft gedaan waardoor je weerstand minder wordt en je vatbaarder bent voor ziekten. Niet gek, vaak is dit een stressvolle, drukke periode.

Ikzelf had dit ook altijd (of ziek tijdens mijn vakanties bijvoorbeeld) maar doordat ik iets bewuster met mijn energie ben omgegaan komt het nu minder vaak voor.

Volgende keer iets eerder terug schakelen, niets is vervelender om slecht in orde te zijn tijdens een periode waar je eigenlijk van moet genieten.

5 likes

Als je keelpijn hebt is juist het beter om niet te hete dranken te drinken

1 like

Paracetamol liquid caps zijn echt een aanrader! Gewoon Kruidvat eigen merk.
Ik had precies hetzelfde als jij, ik kreeg normale paracetamol echt niet weg. Daarom nam ik altijd standaard ibuprofen als ik een pijnstiller wilde, terwijl paracetamol het op dat moment ook aangekund had. Toen tipte iemand hier op het forum (sorry weet niet meer wie) de paracetamol liquid caps en die zijn echt top. Ze zijn glad en er komt totaal geen smaak vrij.
Edit: ze zijn wel relatief groot, mocht je daar moeite mee hebben. Het gaat mij alleen om de smaak dus ik krijg ze wel weg

3 likes

Bedankt allemaal!!

@Artemisa Nee je comment is juist goed. Je hebt helemaal gelijk. Volgend jaar ga ik het ook echt anders doen.

1 like

Wakker geworden met een enkel die op slot zit en pijnlijk is. Met een mooie blauwe kringrand omheen
 maar heb mijn enkel niet gestoten of verzwikt? Lijkt ook meer een ader probleem? Wat kan dit zijn?

1 like

Daarvoor moet je eerst olie in je oor doen :joy:

4 likes

Dat helpt alleen als oorsmeer de reden is dat je oor dicht zit

1 like

Ik heb dit ook gehad, kreeg uiteindelijk zelfs een oorontsteking. Ik heb een speciale neusspray van de huisarts gekregen om mn buis van Eustachius weer open te krijgen en dat heeft geholpen

2 likes

Als je dovig bent door de verkoudheid heeft uitspuiten geen zin. Ik had laatst vocht in mn oor door een verkoudheid (en ging naar de huisarts voor uitspuiten, omdat ik dacht dat het aan oorsmeer lag). Huisarts gaf aan dat dit vanzelf moest overgaan en dat was ook zo. Enige wat het kon versnellen was mn neus goed vrijhouden.
Heeft helaas wel paar weken geduurd.

6 likes

Bah, wat vervelend dit, vooral ook het wachten en de onzekerheid. Gelukkig kun je toch vrij snel terecht en bedenk dat het vaker niet dan wel een serieus iets is. Sterkte!

5 likes

Hopelijk snel goed nieuws in het nieuwe jaar dan :crossed_fingers:t2:

2 likes

Ik wacht al sinds 13 december op de uitslag van een uitstrijkje via de huisarts (naar plaatselijke ziekenhuis gestuurd voor onderzoek) hoe lang duurt dit onderzoek doorgaans? Ben bang dat ze het kwijt zijn ofzoiets.

1 like

Ik zou normaal een week ongeveer zeggen, maar van een ziekenhuis hier in de buurt weet ik dat ze inmiddels 10+ dagen achterlopen, dus dan wordt het al 3 weken.

1 like

Bij mij duurt dat altijd 3 weken oid

2 likes

Bij mij duurde het eerder deze maand ook ruim twee weken (terwijl ik de vorige keer na een week de uitslag was)

3 likes

Ik moet vaak 3 weken wachten na een uitstrijkje. Maar misschien staat er al wel een lab uitslag online in je dossier?

2 likes

Duurt bij ons soms ook lang, omdat ze volgens mij de HPV-bepaling maar eens in de zoveel tijd draaien ofzo.

Edit: dus je kan net pech of net geluk hebben.

3 likes

Dank allemaal, wacht het af.

Ik heb last van krentenbaard gehad en de plek waar het heeft gezeten is nog steeds heel rood. Heeft iemand enig idee hoe snel dat zou moeten wegtrekken? Of is dat iets waar de huisarts nog een keer naar moet kijken?