Het grote medische vragen-topic #4

Joh dat is toch helemaal niet stom! Het is gewoon spannend en ook best impactvol in de dagen daarvoor al zo’n onderzoek met dat laxeren. Hoef je echt niet zo streng voor jezelf te zijn!

6 likes

Is toch logisch dat dit enorm stressvol is? Het is ook gewoon allemaal oncomfortabel en dat ook nog bovenop de zorgen om wat de oorzaak van je symptomen zijn. Maak het jezelf niet moeilijker door ook nog eens kut tegen jezelf te doen!

5 likes

Ik moest een keer laxeren voor een operatie o.a. aan m’n darmen (ook eten aanpassen dagen ervoor) en vond dat ook spannend omdat je gewoon niet weet wat je moet verwachten qua heftigheid. Helemaal niet raar toch dat het wat doet met je. Het is mij toen best meegevallen. Sterkte alvast, hopelijk valt het voor zo ver kan voor jou ook mee.

1 like
ervaring coloscopie

Ik heb nu een keer een coloscopie gehad. Ik moest Pleinvue drinken om te laxeren en vond dat echt zo goor en had heel veel moeite om het binnen te houden. Ik moest dat rond 15:00 drinken en was aan het thuiswerken maar dat ging echt niet. Vanaf 16:00 begon het laxeren. Omdat ik spoed werk had dat niet af had heb ik met mijn laptop op de wc gezeten. Als het mogelijk is zou ik echt vrij plannen vanaf het moment dat je moet laxeren. In principe kan je je gewoon ziekmelden vanaf dan. Pijn had ik niet van het laxeren. Wel moest ik naar de wc moest rennen.

Mijn vader moet ook jaarlijks een coloscopie (darmkanker gehad en dat komt door een genafwijking die ik ook heb) en krijgt Picoprep om te laxeren. Dat vind hij een stuk minder vervelend (minder vies drankje). Ze zijn echter terughoudend met dat voorschrijven omdat het dan niet bij iedereen voldoende schoon wordt.

2 likes

Ik heb inhoudelijk niet veel toe te voegen want geen ervaring met dit onderzoek, maar je zou je ook nog ziek kunnen melden op die dag. Dan hoef je je niet druk te maken over je werk. In principe is dit (onderdeel van) een medisch onderzoek en is het prima te verdedigen als je je dan ziek meldt.

Ik moest zelf een keer een gepland onderzoek mbt zwangerschap en daarna rustig aan doen. Toen zei mijn leidinggevende uit zichzelf: ik meld je ziek die dag.

Ik hoop dat het je allemaal meevalt en dat je je die dag op jezelf kunt richten en je niet bezig hoeft te houden met andere zaken. Sterkte!

3 likes

Dank voor jullie super lieve reacties allemaal! Ben altijd nogal hard voor mezelf qua niet aanstellen, terwijl ik bij een ander ook zoals jullie zou reageren. Ik ga wel even kijken om toch ziek gemeldte worden, moet om 9 uur al drankje innemen namelijk. En idd het is ook nog de spanning van wat de uitslag kan zijn, er kan ook opeens een nog naardere verrassing uitkomen.

@Avocadotoast ik krijg eziclen als drankje zie ik, geen idee met welke die dan vergelijkbaar gaat zijn

3 likes

Ik was vergeten dat je geen kiwi meer mocht en heb toen huilend het ziekenhuis gebeld haha. Maar was gelukkig geen probleem.

Misschien helpt een beetje werken als afleiding, maar als het niet gaat inderdaad ziek melden. Als je heel de tijd op de wc zit kan je niet werken toch.

Ik kreeg een soort sinaasappeldrank (spul dat ik moest oplossen). Geen pijn, wel vaak rennen. Veel sterkte vast, hopelijk valt het je allemaal mee!

Hahahaha zo zou ik ook zijn denk ja hahaha, alles verpest door 1 etenswaar

Haha nee in de folder stond dat expliciet, omdat de pitjes in het oog van de camera terecht kunnen komen.

Jaa bij mij stond ook specifiek GEEN PITJES idd haha, bedoelde dat ik ook op die manier het ziekenhuis zou kunnen bellen met het idee dat alles gelijk verpest zou zijn

2 likes

Gaat er iemand met je mee voor mentale support? Ik was overigens de dag erna ook nog wel heel soezig door het roesje.

1 like

Nee dat niet… m’n zusje haalt me op uit het ziekenhuis om me even thuis te brengen maar de rest niemand bij me

2 likes

Hopelijk is er een lieve verpleegkundige! Daar had ik wel veel support aan.

2 likes

Ik heb een aft óp mn lip :sob: Paar dagen geleden onbewust een velletje afgetrokken en dacht net hoezo doet het nog zoveel pijn en toen zag ik t. Heb wel vaker aften in mn mond, maar nooit op mn lip. Anyway, heeft een van jullie toevallig al de oplossing ontdekt voor die krengen? Pyralvex enzo vind ik nooit zo goed werken helaas.

1 like

Omg op je lip doet zoveel pijn idd. Ik vind pyralvex wel beter werken op m’n lippen dan in m’n mond, omdat het beter blijft zitten zonder speeksel

2 likes

Goeie, daar had ik nog niet over nagedacht. Toch maar weer een flesje halen dan morgen!

1 like

Ik heb er tijdje terug echt veel last van gehad omdat ik heel erg veel op de binnenkant van mijn lippen bijt. Ik vind pyralvex beter werken maar was hier altijd uitverkocht?

Ik spoel met zout water na het eten, ik poets mijn tanden met chloorhexidine tandgel of spoel mijn hele mond met chloorhexidine spoeling.

Tussendoor gebruik ik aftengel (legt een soort was laagje over de aft) of ik gebruik lidocaine glijmiddel (ja sorry) op de aft. Dat doe ik meestal als ik wil eten en toch enigszins ervan wil kunnen genieten. Dat heb ik van mijn werk en is eigenlijk voor andere dingen, geen idee of het wel in mijn mond mag.

5 likes

Hahahaha moet hier zo hard om lachen want die lidocaine glijmiddel heb ik ook!! Die had mn vriend in t ziekenhuis gekregen voor iets maar nooit gebruikt. Misschien klap ik dat er wel gewoon op als t komende dagen niet minder is :joy:

3 likes

Als iets op de slijmvliezen van je darm of vagina mag, dan mag het eigenlijk ook altijd op de slijmvliezen van je mond. :ok_hand:

13 likes

Oke dan heb ik nog een afwijkende toepassing van endosgel vraagje:

Stel je voor (hypothetisch gezien) dat ik een blaasontsteking op voel komen. Zou het dan kunnen werken als ik endosgel in zou brengen in de urethra?