Het grote medische vragen-topic #4

@MaartenVanRossem, misschien zit je er niet op te wachten, zeg het dan gerust, maar ik vroeg me af hoe het met je gaat?

3 likes

Ik kan me voorstellen dat die spanning enorme impact heeft. Ik hoop dat de andere uitslagen goed zullen zijn en dat je gauw van start kunt met een behandeling! Ik wens je veel liefs en beterschap.

1 like

Fijn dat je je lichamelijk wel oke voelt maar die spanning moet echt zwaar zijn om mee te dealen. Hoop dat duidelijkheid na de uitslagen en met mensen erover kunnen praten iets helpt hierbij. Ook van mij veel beterschap :four_leaf_clover::bouquet:

Het voelt een beetje stom om te posten na jouw berichten @MaartenVanRossem maar ik heb binnenkort ook een coloscopie en ik zie er zo erg tegenop… heb m 6 februari, dus wordt ook nog een tijd ertegenaan hikken.

Ik heb o.a. al weken aan 1 stuk diarree, ben in korte tijd veel afgevallen en heb tekorten aan meerdere vitamines waardoor er het idee is dat ik voedingsstoffen niet opneem en het wel eens ziekte van crohn kan zijn.

Maar ik zie eigenlijk vooral op tegen het laxeren vooraf. Ik ben helaas niet onbekend met heftige darmkrampen, maar doet het laxeren ook echt pijn als je begint leeg te lopen? En zit je letterlijk de hele dag op de wc? M’n werk heeft me ingepland voor thuiswerken maar is werken überhaupt mogelijk op zo’n dag?

(Overigens niet aan jou gericht deze vragen maarten)

3 likes

Mijn vader zit in dezelfde situatie als MVR en loopt nu iets meer dan een jaar sinds het eerste onderzoek en heeft eigenlijk nooit veel last van het laxeren voor onderzoeken, het is iedere keer iets met veel water dat hij een dag op voorhand moet pakken. Zijn initieel onderzoek moest hij ook heel licht eten wat moeilijker was.

1 like

De een vindt dat meevallen en de ander echt absoluut niet. Dat ga je ook niet kunnen voorspellen. Kun je tijdens het thuiswerken zeggen joh dit gaat toch niet en dan stoppen? Dan zou ik dat doen. Maar als je per se bereikbaar moet zijn lijkt het me sowieso niet heel handig en zou ik vrij nemen.

1 like

Dank voor jullie reacties! Wisselend dus idd qua ervaring. Kan op zich wel afhaken van werk als het echt niet gaat, dus ik ga het gewoon maar proberen en als het niet gaat verzet ik m’n werk wel. @Ainu ja idd de laatste 3 dagen ook helemaal dieet te volgen en laatste 24 uur helemaal nuchter blijven zag ik al staan. Echt stom dat ik me hier zo druk om maak

Joh dat is toch helemaal niet stom! Het is gewoon spannend en ook best impactvol in de dagen daarvoor al zo’n onderzoek met dat laxeren. Hoef je echt niet zo streng voor jezelf te zijn!

6 likes

Nee joh! Het gaat om je gezondheid. En nieuwe dingen m.b.t. medische onderzoeken zijn gewoon altijd spannend.

8 likes

Is toch logisch dat dit enorm stressvol is? Het is ook gewoon allemaal oncomfortabel en dat ook nog bovenop de zorgen om wat de oorzaak van je symptomen zijn. Maak het jezelf niet moeilijker door ook nog eens kut tegen jezelf te doen!

5 likes

Ik moest een keer laxeren voor een operatie o.a. aan m’n darmen (ook eten aanpassen dagen ervoor) en vond dat ook spannend omdat je gewoon niet weet wat je moet verwachten qua heftigheid. Helemaal niet raar toch dat het wat doet met je. Het is mij toen best meegevallen. Sterkte alvast, hopelijk valt het voor zo ver kan voor jou ook mee.

1 like
ervaring coloscopie

Ik heb nu een keer een coloscopie gehad. Ik moest Pleinvue drinken om te laxeren en vond dat echt zo goor en had heel veel moeite om het binnen te houden. Ik moest dat rond 15:00 drinken en was aan het thuiswerken maar dat ging echt niet. Vanaf 16:00 begon het laxeren. Omdat ik spoed werk had dat niet af had heb ik met mijn laptop op de wc gezeten. Als het mogelijk is zou ik echt vrij plannen vanaf het moment dat je moet laxeren. In principe kan je je gewoon ziekmelden vanaf dan. Pijn had ik niet van het laxeren. Wel moest ik naar de wc moest rennen.

Mijn vader moet ook jaarlijks een coloscopie (darmkanker gehad en dat komt door een genafwijking die ik ook heb) en krijgt Picoprep om te laxeren. Dat vind hij een stuk minder vervelend (minder vies drankje). Ze zijn echter terughoudend met dat voorschrijven omdat het dan niet bij iedereen voldoende schoon wordt.

2 likes

Ik heb inhoudelijk niet veel toe te voegen want geen ervaring met dit onderzoek, maar je zou je ook nog ziek kunnen melden op die dag. Dan hoef je je niet druk te maken over je werk. In principe is dit (onderdeel van) een medisch onderzoek en is het prima te verdedigen als je je dan ziek meldt.

Ik moest zelf een keer een gepland onderzoek mbt zwangerschap en daarna rustig aan doen. Toen zei mijn leidinggevende uit zichzelf: ik meld je ziek die dag.

Ik hoop dat het je allemaal meevalt en dat je je die dag op jezelf kunt richten en je niet bezig hoeft te houden met andere zaken. Sterkte!

3 likes

Dank voor jullie super lieve reacties allemaal! Ben altijd nogal hard voor mezelf qua niet aanstellen, terwijl ik bij een ander ook zoals jullie zou reageren. Ik ga wel even kijken om toch ziek gemeldte worden, moet om 9 uur al drankje innemen namelijk. En idd het is ook nog de spanning van wat de uitslag kan zijn, er kan ook opeens een nog naardere verrassing uitkomen.

@Avocadotoast ik krijg eziclen als drankje zie ik, geen idee met welke die dan vergelijkbaar gaat zijn

3 likes

Ik was vergeten dat je geen kiwi meer mocht en heb toen huilend het ziekenhuis gebeld haha. Maar was gelukkig geen probleem.

Misschien helpt een beetje werken als afleiding, maar als het niet gaat inderdaad ziek melden. Als je heel de tijd op de wc zit kan je niet werken toch.

Ik kreeg een soort sinaasappeldrank (spul dat ik moest oplossen). Geen pijn, wel vaak rennen. Veel sterkte vast, hopelijk valt het je allemaal mee!

Hahahaha zo zou ik ook zijn denk ja hahaha, alles verpest door 1 etenswaar

Haha nee in de folder stond dat expliciet, omdat de pitjes in het oog van de camera terecht kunnen komen.

Jaa bij mij stond ook specifiek GEEN PITJES idd haha, bedoelde dat ik ook op die manier het ziekenhuis zou kunnen bellen met het idee dat alles gelijk verpest zou zijn

2 likes

Gaat er iemand met je mee voor mentale support? Ik was overigens de dag erna ook nog wel heel soezig door het roesje.

1 like

Nee dat niet… m’n zusje haalt me op uit het ziekenhuis om me even thuis te brengen maar de rest niemand bij me

2 likes