Het grote medische vragen-topic #4

Weet iemand hoe je een maagzweer krijgt? Kan dat ook van veel drugs en/of alcohol komen?

2 likes

Hebben jullie wel eens een krakend oor? Ik heb dit nog nooit gehad en ik vind het fascinerend (en irritant). Mijn linkeroor kraakt als ik mijn hoofd beweeg, als ik slik, als ik aan mn oorlel trek. Het klinkt echt als een snaarinstrument :joy:
Is dit gewoon oorsmeer of iets? En is er iets wat ik kan doen?

2 likes

Ik heb dat wel eens, dan voelt het alsof er water in mijn oor zit. Op een gegeven moment is het dan ineens weg

2 likes

Ja, ik heb dat ook wel eens, is volgens mij inderdaad oorsmeer en gaat meestal vanzelf over.

3 likes

Zijn er meer mensen die hun geur en smaak kwijt zijn na deze verkoudheid from hell? Ik heb al 1,5 week geen reuk en smaak. Enkel de smaken op je tong kan ik onderscheiden, zoet/zout/zuur/pittig, de rest proef ik niks :sob: en kan ik iets doen om het sneller terug te krijgen?

2 likes

Ja ik nadat ik griep heb gehad begin februari. Ruik nu nog steeds niet alles, alleen echt sterke geuren ruik ik. Smaak is gelukkig wel terug.
Toen met corona zeiden ze dat vitaminepillen slikken zou helpen maar weet niet of dat echt zo is :joy:

2 likes

Omg nou dan mag ik wel geduld hebben. Ik vind het zĂł stom (en ja, dit is een first world problem dat snap ik), vooral dat ik niks proef vind ik sad haha.
En dat ik niet ruik of ik eventueel stink vind ik echt heel irritant.

1 like

Een tijdje terug vond ik dat mijn oogwit wat geel keek. Mijn partner zag het ook maar heb het gewoon gelaten. Vandaag tijdens werk merkte een collega het opeens op. Ze vond mijn oogwit vrij geel. Ze heeft er toen een foto van gemaakt. Vinden jullie dit ook? Of zien wij dingen die er niet zijn? Maak me opeens best zorgen

1 like

Geelzucht?

2 likes

Jij ziet het dus ook? Ik heb geen idee. Heb wel al lange tijd ook vermoeidheidsklachten en erg zware benen. Ook heb ik coeliakie en een trage schildklier.

1 like

Ik weet natuurlijk niet hoe het normaal is. Dat kan je directe omgeving je beter vertellen. Maar ik zie wel beetje geel in je oogwit.

1 like

Ik vind het ook wel wat geel. Voor de zekerheid even laten checken? Ook ivm je andere klachten

2 likes

Nouja ik weet dus ook niet of ik dit daarvoor ook al had. Denk toch maar even laten checken bij de huisarts

2 likes

Mij zou het opvallen ja. Een studiegenoot had geel oogwit en bleek het syndroom van Gilbert te hebben, goedaardig. Maar toch: ik zou ff naar de huisarts gaan.

9 likes

Ik hoop dat het mee valt. Ben wel even klaar met al die lichamelijke klachten en diagnoses

2 likes

Volgens mij kan het ook eiwitafzetting zijn. Het lijkt er op de foto op alsof biet al je oogwit gelig is, klopt dat?
Heb je het idee dat de gele gloed ‘verplaatsbaar’ is? Zou het voor je eigen gemoedsrust sowieso wel even laten checken bij de huisarts.

2 likes

Zoals ik het zelf zie zit het echt vooral aan de buitenkanten in de hoeken en is het niet verplaatsbaar. Ja ik ga morgen even bellen of ze voor dinsdag plek hebben. Dankjewel voor al jullie reacties!

1 like

Even voor jouw geruststelling: het syndroom van Gilbert is niet zeldzaam en de meeste mensen hebben geen andere klachten dan geelzucht (dus echt totaal onschuldig). Ik heb het en krijg soms gele ogen in periodes van fysieke stress, dus als andere aandoeningen opspelen, bij langdurige vermoeidheid etc.

Ik hoop dat je snel duidelijkheid hebt!

7 likes

Dat is fijn om te horen! Ik ga morgen even bellen. Enige vervelende is dat het waarschijnlijk weer via bloedonderzoek gaat en dat is mijn grootste angst. Maar goed even doorbijten dan!

1 like

Ja, klopt
 Dan hoop ik voor je dat het bloedonderzoek het vervelendste gedeelte is en de diagnose meevalt :crossed_fingers:

2 likes