Het grote medische vragen-topic #4

Ik heb ook last van zulke angstaanvallen gehad (is iets anders dan een paniekaanval btw) en echt open deur tip 1 bij dit soort angsten is inderdaad: niet googelen! Houd jezelf tegen. Ik deed dat ook met de intentie om mezelf gerust te stellen, maar je vindt altijd wel ergens een rampenverhaal of hele niche info die je angst juist zal bevestigen of verergeren.

Volgende keer als je de behoefte hebt om hier van je af te schrijven of te ventileren zou ik naar het angst- en paniektopic gaan. Want dát is waar je last van hebt. Hier gaat het steeds weer inhoudelijk over de medische klacht/angst en dat moet je juist niet doen. Ik heb in dat topic destijds echt goede tips gekregen waarmee ik de wachttijd tot een psycholoog wat kon overbruggen. Want mennnn wat was dat pittig, het is echt zwaar ellendig om zo compleet gegijzeld te worden door angst. Maar dit gaat ook weer voorbij, hè. Morgen de eerste stap. Sterkte!

8 likes

Ik! Echt heel vaak. Super stom. Maar ik heb nog nooit TSS gehad.

1 like

En @Krabsalade ah thanks.:pray:t2:

Ik heb een cup liggen en ga hem de volgende cyclus uittesten! Heel benieuwd.

1 like

Ik doe dit ook heel vaak per ongeluk, maar nog nooit ergens last van gehad. TSS is echt heel heftig, dus je merkt wel als je dat hebt hoor. Volgens mij kun je dat ook niet meer ontwikkelen nadat je tampon er al uit is, maar dat weten de professionals hier beter.

4 likes

🫣

Ik probeer het fitnessen sinds vandaag weer op te pakken. Nu heb ik alleen enorme angst dat mijn lichaam het nog niet aankan. Ivm angst en paniek. Ik begin dus al gespannen met een hartslag van 110 en zodra ik op de loopband begin met 5km/u krijg ik een hartslag van 160. Is dit oké? Of gevaarlijk. Sorry echt beetje hypochonder van het hart. Andere oefeningen netjes 133 of 80. Kn iemand mij hiermee geruststellen.

Ik weet dat dit een vraag voor de huisarts is. Maar ik vind het moeilijk hulp te vragen aan de huisarts.

Als jij je gaat inspannen is het logisch dat je hartslag omhoog gaat. Als je het lange tijd niet meer hebt gedaan is een hartslag van 160 niet gek. Zeker niet als je al spanning hebt vooraf.

Ik zou zeggen doe je hartslag meter af en ga lekker sporten.

22 likes

Dit

1 like

Wat je benoemd is heel normaal.
Zoals hierboven al werd aangegeven is: ga zonder hartslag meter lopen. Voel gewoon wat er gebeurt. Misschien helpt het om er een podcast bij te gaan luisteren of een loopmeditatie. Dan ligt je focus ergens anders.

2 likes

Ik ben 10 maanden geleden bevallen. Sindsdien kan ik niet goed meer slapen. Ik heb een kind die voorbeeldig slaapt, maar ikzelf dus niet. Ik kan niet goed meer inslapen en hoe moe ik ook ben ik lig wakker tot half 2. Ik pieker niet, ben ontspannen en gelukkig. Heb geprobeerd caffeine te stoppen. Op tijd naar bed, later naar bed. Ik heb zo’n beetje alles geprobeerd. Ook heb ik last van behoorlijk gewichtsverlies, ik had al geen hoog gewicht. Maar met nog eens 4 kilo eraf vergeleken met voor mijn zwangerschap blijft er echt niks meer van mij over. Huisarts dacht schildklier maar die blijkt prima te werken. Ik heb algeheel bloedonderzoek gehad maar ook daar komt niks uit. Maar na 10 maanden 4-5 uur slaap per nacht door het wakker liggen ben ik echt doodop en hoop ik hier dan toch tips te vinden wat me weer kan laten slapen. Help 🥹

2 likes

Hoe sliep je voor de zwangerschap? Is er iets veranderd in je slaapkamer? Slaap je alleen of met meer mensen op een kamer? Hier hielp het om elke dag hetzelfde ritme aan te houden voor een langere periode. Dus ook in het weekend of een vrije dag de wekker zetten en in de avond op dezelfde tijd naar bed. Het inslapen is daardoor enorm verbeterd.

1 like

Ik sliep geweldig voor mijn zwangerschap, ook tijdens. Kon altijd dutten, hoefde het matras maar aan te raken en ik was weg. En als ik tussendoor wakker werd sliep ik meteen verder, nu lig ik rustig een uur wakker voor ik weer verder kan slapen als ik snachts wakker word.

Er is niks veranderd in onze slaapkamer en onze baby slaapt niet bij ons op de kamer maar die slaapt gewoon altijd rustig 13 uur aan 1 stuk in stilte. Ik kan maar niet ontdekken waarom het niet meer lukt om in te slapen.

1 like

Ik had dit ook en las toen ergens (ander forum volgens mij) dat er best wat meer ouders zijn die dit hebben! Alsof je systeem gewoon ontregeld is geraakt na maanden of jaren op alert staan ivm baby.

Mij heeft het geholpen om mbv een leefstijlcoach een slaapdagboek bij te houden. Met een optelsom van kleine dingen is het toen gelukt om weer te “leren” slapen.

Die leefstijlcoach was ook een diëtist. De eerste 3 uren diëtetiek zitten in je basispakket. Omdat gewicht ook speelt bij jou én omdat slaap en gezond gewicht samenhangen is het misschien een idee om een diëtist/leefstijlcoach te zoeken? Die van mij heeft geen wonderen verricht ofzo, maar het was heel fijn dat ze net even met mijn situatie meedacht. Haar vielen bijvoorbeeld wel wat dingen op die ik zelf niet zo doorhad.

8 likes

Misschien zijn je hormonen nog niet zoals voor de zwangerschap. Dat duurt ook best een tijd en hormonen kunnen ook veel invloed op slaap en gewicht hebben. Maar dat testen is geloof ik niet altijd even betrouwbaar als ze kunnen schommelen.

2 likes

Ik had vanochtend urine ingeleverd vanwege klachten en bijna 37 weken zwanger. Ze vonden geen blaasontsteking maar wel een klein beetje bloed in de urine dus nu voor de zekerheid een kweekje en morgen weer bellen.

Verwacht niks geks maar denk wel, omg is dit een teken dat de bevalling bijna gaat beginnen?! En tuurlijk sowieso binnen 3/4/5 weken maar nu voelt het echt alsof het binnen een paar dagen gaat beginnen.

Iemand die hier meer verstand van heeft? Bedacht me dit pas nadat ik ophing met de assistent uiteraard :joy:

1 like

Oh dan is het verschil wel heel groot, wat vervelend
Heb je al een keer geprobeerd een nacht ergens anders te slapen, kijken hoe dat gaat?

Heeft iemand de gouden tip voor maagpijn? Ik weet niet wat ik heb, maar ik ga kapot sinds gisteren avond. Heb nauwelijks kunnen slapen vannacht. Heb de huisarts vanochtend even gebeld, maar die vind het niet alarmerend. Stelde voor om paracetamol te slikken

Heb je omeprazol geprobeerd? Dat helpt bij mij altijd.

3 likes

Ja, dat heb ik vanochtemd gehaald inderdaad. Heb er 2 ingenomen volgens bijsluiter, maar merk nu nog niks. Kan dat even duren wellicht?

Ik heb soms verschrikkelijke maagkramp en dan helpt een warme kruik/elektrisch kussentje op mijn buik heel goed. Is wel beetje heet nu, maar misschien de moeite van het proberen waard.

1 like

Ja, had vannacht zo’n warme kersenpit zak gepakt, maar dat deed nagenoeg niks eigenlijk. Helaas. Ik wil gewoon zo graag wel kunnen slapen vannacht.
Had ook de douchekop op mijn buik gezet met warm water (mag niet douchen i.v.m. allergietest nu) maar ook dat werkte matig.