Het grote medische vragen-topic #4

Elektrisch kussentje wordt een stuk heter, maar die heb je waarschijnlijk niet.

3 likes

Nee, heb alleen zo’n kersenpit helaas.

1 like

Ik heb er geen verstand van, maar dit wel gehad tijdens mijn zwangerschap. Ik had ook geen blaasontsteking en de werking van mijn nieren zijn toen nog gecheckt, maar dat was ook goed. Daarna niet meer gehad. Maar bij mij was het geen teken dat de bevalling ging beginnen in elk geval.

1 like

Gastilox, antagel, iets in die richting al geprobeerd? Gele vla zei mijn verloskundige altijd. Rennies in huis toevallig?

1 like

Wel Maalox, maar huisarts zei begin eerst maar met omeprazol en paracetamol
Dus weet niet of je die mag combineren? Gele vla is vooral als je echt zuur hebt dacht ik, dar heb ik niet. Gewoon pijn, maar het is gelukkig wel al iets beter.

Maalox mag best even naast omeprazol, zou het denk ik niet weken achter elkaar doen.

2 likes

Ik snap die hele vla nooit. Suiker is toch helemaal niet bevorderlijk bij maagzuur? Heb je daar een theorie voor?

1 like

Antagel werkt voor mij echt veel beter dan rennies etc. Wel in combinatie met pantoprazol heb ik het

2 likes

Nee ik eigenlijk ook niet, ik heb zelf ook nooit maagklachten gehad, maar de rest van mijn zwangerschapsclubje was er ook heilig van overtuigd. Het is wel een vrij neutraal voedingsmiddel, niet zuur, niet bijtend, het legt misschien nog wel een soort laagje over het slijmvlies, maar wetenschap zal er vast niet over zijn :sweat_smile:

Ik heb geen theorie maar wel anekdotisch bewijs dat het altijd het enige is wat ik binnen kon houden als ik buikgriep had naast water dan natuurlijk maar dingen als beschuitjes en zo hebben nooit gewerkt.

Ja, dat het makkelijk eet snap ik wel. Maar bij zwangerschap is het een tip tegen maagzuur. En die snap ik niet. Maar ik bedenk me nu wel dat mijn man melk ook altijd wel vond helpen bij maagzuur (hij heeft een verslapte maagklep). Misschien is het suikergehalte in vla niet zo hoog dat het nog meer irriteert en zal het idd een soort laagje zijn. Ik vond zelf iomeprazol goed genoeg helpen.

2 likes

Ik bedoelde met mijn opmerking ook meer dat ik het binnen kon houden omdat het niet mijn maag verder irriteerde dus qua dat anekdotisch bewijs. En als ik het dan verder doortrek, het niet irriteren, ik ook snap waarom het zou werken bij maagzuur.

Wel random dat ze dan zo specifiek gele vla zeggen, want chocolade vla, frambozen vla of gewoon yoghurt (al is dat dan weer zuur dat klinkt minder optimaal) zouden dan hetzelfde werken? :thinking:

1 like

Is denk de meest neutrale smaak van vla. Andere smaken kunnen te overheersend zijn. Ik vond gele vla prima in het begin maar ging over op rennies.

Ik snap niet dat jullie het allemaal zo ingewikkeld vinden, haha, vanillevla is toch zo ongeveer het tegenovergestelde van zuur, dus het neutraliseert gewoon. Chocolade-dingen vallen vaak niet lekker bij maagklachten (valt “zwaar op de maag”), zuivel met fruit is vaak weer zuurder door de fruitzuren, yoghurt is ook weer zuurder.

8 likes

Is het echt maagkramp of maagzuur (oprispingen bijv)? Ik weet niet of je omeprazol bij Kruidvat bijv weg hebt? Hoeveel mg zijn die?

2 likes

Levenslange slechte slaper hier! Het enige wat mij helpt is luisterboeken/podcasts aan tijdens het inslapen. Ik lig op mijn zij en heb dan één oortje in met noise canceling.

Op slechte dagen neem ik melatonine of valeriaan.

3 likes

Oh ja, dat klinkt wel logisch. Ik houd niet zo van zoet dus zag het verschil niet zo snel :upside_down_face:

1 like

Ja, het ia gewoon een zeurende pijn. Geen steken of kramp en ook geen zuur.
Die omeprazol is 10mg.

Maar ik heb zo ongeveer heel de avond dutjes gedaan en ben om 21u naar bed gegaan en geslapen tot nu (3.30u). Logisch gezien ik de halve avond al had geslapen natuurlijk :sweat_smile:.
En ik voel mij een stuk beter al! De pijn is veel meer naar de achtergrond.
Dus ik denk toch dat ik misschien gewoon wat verkeerds had gegeten ofzo dinsdag avond… moest ook opvallend vaak naar de wc namelijk gisteren.

Update: uiteindelijk weer in slaap gevallen tot half 8 (wekker voor werk) en voel me echt herboren.
Geen pijn meer.

Thanks voor alle adviezen :star_struck:

2 likes

Deels herkenbaar. Mijn kind sliep wel heel slecht het eerste jaar maar nu best goed (met fases). Maar ik slaap zelf nog steeds slecht. Bij mij dan wel logischer te verklaren misschien. Het voelt alsof ik altijd nog alert moet zijn en bang ben voor weer een slechte nacht. Maar na 20 maanden gebroken nachten (door kind of mezelf) ben en blijf ik zo moe. Ik ben ook altijd voor mijn wekker wakker.

Heeft je ha iets gezegd over bijvoorbeeld slaapmedicatie of wil je dat zelf liever ook niet?

2 likes