Het grote medische vragen-topic #4

Ik lijk idd ook wat aften in mijn mond te krijgen arghhh hopelijk is het snel weg want zelfs lopen op slippers doet pijn😩

Hand voet mondziekte inderdaad denk ik :sob:. Is echt ellendig. Bij mij was het binnen 24 uur wel weer weg.

Is littekencrĆØme nou een scam of niet? Ik meen dat ooit eerder gelezen te hebben hier in een van de medische topics maar ik kan het even niet vinden. Mijn vriend had nogal wat littekens na een ongeluk, voornamelijk schaafwonden in z’n gezicht. We hebben tijdens het helen steeds vaseline lanette gesmeerd, is dat ook prima om het vettig mee te houden of heeft een littekencreme daadwerkelijk meerwaarde?

Nee, de meerwaarde zit er vooral in dat je gewoon op regelmatie basis het litteken masseert en soepel houdt, daar is ieder product prima voor. Het is wel belangrijk dat je uit de zon blijft.

4 likes

Ik dacht dat er wel wat bewijs was voor van die siliconstrips @Chuckie.
En verder goed beschermen tegen de zon natuurlijk.

Edit: ik weet alleen niet of zoiets ook handig is met schaafwonden in je gezicht. Ik had het destijds gevonden toen ik een litteken wou voorkomen na een operatie (niet gebruikt uiteindelijk).

@Eileen @Ainu ja hij blijft sowieso uit de zon/pet/factor 50 dus dat zit wel goed. Denk dat littekenstrips ook niet heel haalbaar is met de plekken van de littekens haha

Volgens mijn plastisch chirurg is nivea net zo prima als dure crĆØme, het gaat om het masseren. Ik heb een borst verkleining gehad in maart en smeer nog iedere dag m’n littekens in, elke dag wel met iets anders haha!
Ik heb wel dure siliconen crĆØme gekocht de eerste keer maar vond na 1 tube dat het wel wat prijzig zou worden als ik een tijd moest gaan smeren.

3 likes

Ik weet niet of het bij ā€˜gewone’ littekens zin heeft. Na mijn borstverkleining had ik hypertrofische littekens en daar werkte silliconen pleisters heel goed. Maar weet niet of dit ook vrij verkrijgbaar is want ik kon ze schoonmaken onder de kraan en was op voorschrift van de plastisch chirurg.

2 likes

Volgens mij zijn die op medisch voorschrift, want toen ik aangaf siliconen gel te hebben zei ze dat zoiets normaliter pas nodig is bij ā€œbijzondereā€ littekens of bij littekens van brandwonden.

Dat het binnen een dag weg was geeft me wel hoop, het voelt echt zo vervelend😩

oh dit kende ik niet, ziet er wel interessant uit! Ik was meer aan het antwoorden ervanuit gaande dat het over bio oil en soortgelijke populaire marketingsproducten zou gaan

2 likes

Ja, inderdaad dacht al alleen op medisch voorschrift. Die pleisters waren toen al een vermogen.

1 like

Wat een goede tip, ik heb een huidtransplantaat onder m’n voet die ik 2 maal daags moet insmeren met littekencreme maar nivea is dan een stuk goedkoper, ga ik proberen, gewoon zo’n blauw blikje toch?

Oeh dat durf ik niet te zeggen, valt dat dan ook niet onder bijzondere littekens? Misschien navragen bij je arts?

1 like

Niet echt een medische vraag maar ik wist niet zo goed waar deze vraag anders past. Maar heeft iemand tips over hoe je je houding kan verbeteren?

Ik kijk net in de spiegel en erger me dan echt kapot aan hoe ik er als een uitgezakte plumppudding bij sta. Schouders krom naar voren met bochel bij m’n nek en m’n buik ook helemaal naar voren gestoken. Als ik dan even recht ga staan zie ik er meteen tien keer beter uit maar als ik niet oplet sta ik er dus altijd zo uitgezakt bij. Zodra ik er aan denk probeer ik mezelf te corrigeren maar ja ben (godzijdank) niet de hele dag met m’n houding bezig dus vrees dat ik er 90% van de tijd zo uitgezakt bij sta. Ben echt ongeveer dit:

image

Sport trouwens al 3-5x in de week, maar misschien dat er nog specifieke oefeningen zijn? Of een ander wondermiddel?

1 like

Ik lees mee, ik heb dit ook, inclusief zo’n lump omdat mn nek naar voren reikt. Ik sport zelf ook veel, heb een okee gewicht dus dat is het niet. Ik denk dat t bij mij door veel telefoonloeren komt en een verkeerde houding op werk. Ik heb weleens overwogen om zo’n kussenrol te bestellen en daar dagelijks op te liggen met mn schouders.

4 likes

Ja, heb eerst nog 3 tubetjes liggen, dus vraag het wel een keer

2 likes

Iemand enig idee wat ik kan hebben? Sinds een paar dagen enorm jeukende bultjes op mijn beide kuiten, nergens anders. Huidskleurig en kleine bultjes, jeukt heel erg en verergert als ik eraan krab maar I can’t stop. Sommige momenten op de dag lijkt het erger. Ik heb gegoogled maar niks komt me bekend voor. Foto in spoiler

Samenvatting

2 likes

Eikenprocessierups?

3 likes

Netelroos?

2 likes