Het grote medische vragen-topic #4

Ik heb vrij veel van die kleine wratjes in mijn nek. Sommige hebben dezelfde kleur als mijn huis en sommige zijn donken. Kan ik deze zelf behandelen of moet ik hiervoor naar de huisiarts? En waardoor onstaan deze?

1 like

Hormonen (zwangerschap), overgewicht, diabetes… Heel vaak geen oorzaak.

2 likes

Dankjewel voor je reactie. Dan plan ik binnenkort even een afspraak in.

Ik wil 100mg zetpillen diclofenac meenemen naar Griekenland.
Hoe neem ik dit het beste mee? Begreep dat zetpillen vrij snel kunnen smelten…

Wellicht denk ik er veel te lastig over na, maar heb nooit meer dan een anticonceptiepil en paracetamol meegenomen op vakantiešŸ˜…

Misschien met een klein koelelement erbij? Je hebt van die hele kleintjes bij zeeman weet ik!

1 like

Het maakt toch niet zoveel uit als ze smelten? Want daarna worden ze weer hard in het vormpje waar ze inzitten.

3 likes

Ik zou me tbh niet door amerikanen laten beĆÆnvloeden op dat gebied want die nemen de wildste dingen voor niks.

Maar je zou Imodium of gaviscon mee kunnen nemen.

14 likes

Ik heb ineens weer helderrood bloedverlies 4 weken na de bevalling. Het was al een tijdje gestopt. Voel me verder goed. Weet iemand of dit normaal is? Het is niet abnormaal veel

Ben je meer in beweging? Ik was er vlak na de kraamweek ook zo goed als vanaf, en later, denk idd rond 4 weken, opeens weer bloedverlies. Nu met 5,5 week is het ook weer helemaal weg.

3 likes

Jaa dat zou wel kunnen! Wandelen gaat goed en ik kan ook alweer fietsen.

Dankjewel!

1 like

Ja, geen idee? Daarom vraag ik het haha. Weet niet of dat slecht is voor de medicijnen.

Ik hoop het niet want volgens mij zijn alle zetpillen van m’n dochter wel gesmolten geweest :joy:

3 likes

Als ik google kan het wel hun werking veranderen, maar goed nogmaals ik vroeg het niet voor niks haha. Ik heb er geen verstand van

2 likes

Pfff ik heb weer enorme buikpijn al 3 weken inmiddels en ik was bang dat mijn huisarts weer zou aankomen met dikke darm ontsteking.
Maar gelukkig wordt ik verder onderzocht en gaan we crohn, pba en coeliaki uitsluiten.

Vraag over tekenbeet

Ik weet niet precies sinds wanneer ik de teek had. Teek is helemaal verwijderd. Nu staat er dat je bij een tekenbeet van 24+ uur naar de huisarts moet. Krijg je dan antibiotica al?

1 like

Zou dit even doornemen Ik heb een teek | Thuisarts.nl

Je kan het beste morgen even contact hebben als je vermoedt dat het langer dan 24u erin heeft gezeten.

1 like

Ik heb ooit een teek laten verwijderen bij de huisarts die er nog maar een paar uur zat en daar wilden ze me eigenlijk al antibiotica voor geven. Mocht toen zelf kiezen, omdat het minder dan 24 uur was, maar zou wel even bellen morgen.

1 like

Ik zou inderdaad je huisarts contacteren. Ik had eens een teek die er met zekerheid 24+ uur had gezeten, en heb toen geen antiobiotica genomen. Ging wel in overleg, we hebben toen de risico’s besproken en ze legde de keuze een beetje bij mij.

2 likes

Ik hoop dat ik in het goede topic zit met mijn vraag en of iemand mij kan helpen (sorry LANG verhaal) :

Mn hele leven struggle ik al met slaapproblemen. Het duurt bij mij doorgaans uren voordat ik in slaap val. En als ik dan eindelijk slaap, word ik minstens 3/4 keer per nacht wakker. Incidenteel slaap ik ook de hele nacht niet. Mijn vader heeft hetzelfde probleem dus ik denk dat het misschien iets erfelijks is. Normaal gesproken kan ik het slaaptekort wel handelen, omdat ik vaak thuis werkte dus hoefde niet heel vroeg op te staan. Alleen sinds kort moet ik tijdelijk vaak naar kantoor en half 6 opstaan. Op mn horloge zie ik dat mijn gemiddelde slaaptijd afgelopen weken ongeveer 4 uur is. De nachten dat ik wel 7/8 uur slaap is opvallend genoeg wanneer ik met vriendinnen ben gaan borrelen en een paar wijntjes op heb. Ik ben best een piekeraar, dus heb dingen hiervoor geprobeerd zoals; mindfullness, yoga, lezen, geen schermtijd, ademhalings oefeningen, geen caffeine, geen alcohol, meditatie, melatonine (dit werkt soms maar niet altijd). Ook sport ik altijd veel en ik eet grotendeels heel gezond en ook geen vlees, dus ik snap niet waarom ik dan niet moe ben als ik in bed lig. Het gekke is dat ik overdag doodmoe ben. Op werk zit ik echt te knikkebollen en voordat ik naar bed ga ook. Maar zodra mn hoofd mn kussen raakt sta ik volledig aan. Ik heb nu sinds kort ook een soort spierspasmen overal in mn lichaam als ik in bed lig, dan ineens spant mn arm/been/hand of buik zich heel hard en kort aan waardoor ik weer klaar wakker ben. Ook lijkt het alsof ik nu door vermoeidheid dingen hoor die er niet zijn, een soort gerinkel in mn hoofd als ik mn hoofd naar links of rechts beweeg.

Sorry lang verhaal dit hoor maar ik ben zo extreem wanhopig. Ik reed net in mn auto naar werk en dommelde een soort van weg heel even dus dit is voor mij echt het punt dat het genoeg is. Ik heb de huisarts gebeld voor een afspraak morgen. Mijn vraag is of iemand misschien weet wat ik kan vragen aan de huisarts qua oplossingen. Bestaat er bijv iets als slaaptherapie of een onderzoek?

3 likes