Het grote medische vragen-topic #4

Ben je meer in beweging? Ik was er vlak na de kraamweek ook zo goed als vanaf, en later, denk idd rond 4 weken, opeens weer bloedverlies. Nu met 5,5 week is het ook weer helemaal weg.

3 likes

Jaa dat zou wel kunnen! Wandelen gaat goed en ik kan ook alweer fietsen.

Dankjewel!

1 like

Ja, geen idee? Daarom vraag ik het haha. Weet niet of dat slecht is voor de medicijnen.

Ik hoop het niet want volgens mij zijn alle zetpillen van m’n dochter wel gesmolten geweest :joy:

3 likes

Als ik google kan het wel hun werking veranderen, maar goed nogmaals ik vroeg het niet voor niks haha. Ik heb er geen verstand van

2 likes

Pfff ik heb weer enorme buikpijn al 3 weken inmiddels en ik was bang dat mijn huisarts weer zou aankomen met dikke darm ontsteking.
Maar gelukkig wordt ik verder onderzocht en gaan we crohn, pba en coeliaki uitsluiten.

Vraag over tekenbeet

Ik weet niet precies sinds wanneer ik de teek had. Teek is helemaal verwijderd. Nu staat er dat je bij een tekenbeet van 24+ uur naar de huisarts moet. Krijg je dan antibiotica al?

1 like

Zou dit even doornemen Ik heb een teek | Thuisarts.nl

Je kan het beste morgen even contact hebben als je vermoedt dat het langer dan 24u erin heeft gezeten.

1 like

Ik heb ooit een teek laten verwijderen bij de huisarts die er nog maar een paar uur zat en daar wilden ze me eigenlijk al antibiotica voor geven. Mocht toen zelf kiezen, omdat het minder dan 24 uur was, maar zou wel even bellen morgen.

1 like

Ik zou inderdaad je huisarts contacteren. Ik had eens een teek die er met zekerheid 24+ uur had gezeten, en heb toen geen antiobiotica genomen. Ging wel in overleg, we hebben toen de risico’s besproken en ze legde de keuze een beetje bij mij.

2 likes

Ik hoop dat ik in het goede topic zit met mijn vraag en of iemand mij kan helpen (sorry LANG verhaal) :

Mn hele leven struggle ik al met slaapproblemen. Het duurt bij mij doorgaans uren voordat ik in slaap val. En als ik dan eindelijk slaap, word ik minstens 3/4 keer per nacht wakker. Incidenteel slaap ik ook de hele nacht niet. Mijn vader heeft hetzelfde probleem dus ik denk dat het misschien iets erfelijks is. Normaal gesproken kan ik het slaaptekort wel handelen, omdat ik vaak thuis werkte dus hoefde niet heel vroeg op te staan. Alleen sinds kort moet ik tijdelijk vaak naar kantoor en half 6 opstaan. Op mn horloge zie ik dat mijn gemiddelde slaaptijd afgelopen weken ongeveer 4 uur is. De nachten dat ik wel 7/8 uur slaap is opvallend genoeg wanneer ik met vriendinnen ben gaan borrelen en een paar wijntjes op heb. Ik ben best een piekeraar, dus heb dingen hiervoor geprobeerd zoals; mindfullness, yoga, lezen, geen schermtijd, ademhalings oefeningen, geen caffeine, geen alcohol, meditatie, melatonine (dit werkt soms maar niet altijd). Ook sport ik altijd veel en ik eet grotendeels heel gezond en ook geen vlees, dus ik snap niet waarom ik dan niet moe ben als ik in bed lig. Het gekke is dat ik overdag doodmoe ben. Op werk zit ik echt te knikkebollen en voordat ik naar bed ga ook. Maar zodra mn hoofd mn kussen raakt sta ik volledig aan. Ik heb nu sinds kort ook een soort spierspasmen overal in mn lichaam als ik in bed lig, dan ineens spant mn arm/been/hand of buik zich heel hard en kort aan waardoor ik weer klaar wakker ben. Ook lijkt het alsof ik nu door vermoeidheid dingen hoor die er niet zijn, een soort gerinkel in mn hoofd als ik mn hoofd naar links of rechts beweeg.

Sorry lang verhaal dit hoor maar ik ben zo extreem wanhopig. Ik reed net in mn auto naar werk en dommelde een soort van weg heel even dus dit is voor mij echt het punt dat het genoeg is. Ik heb de huisarts gebeld voor een afspraak morgen. Mijn vraag is of iemand misschien weet wat ik kan vragen aan de huisarts qua oplossingen. Bestaat er bijv iets als slaaptherapie of een onderzoek?

3 likes

Wat naar! Goed dat je nu hulp zoekt. Je kan vragen naar slaaptherapie of een slaapcoach. Gebruik je al magnesium?
Ik herken het, maar was tot een paar maanden geleden geen slechte slaper. Ik heb een overprikkeld zenuwstelsel.

1 like

Wat ontzettend vervelend, slaapproblemen zijn verschrikkelijk.

Ik heb dit ook, sinds kind af aan een slechte slaper. Al wordt het wel wat beter met meer routine en nu ik wat ouder word, maar blijf kut slapen en overdag futloos en moe.

Je kan vragen voor een slaaponderzoek, dit heb ik gehad. (Edit: dit kan bij klinieken en sommige ziekenhuizen. Zelf kan je hier ook al onderzoek naar doen. Weet niet of alles wordt vergoed, maar de meeste wel! )Dan slaap je met allerlei plakkers en meters en gaan ze dingen uitsluiten. Helaas kwam er bij mij niks uit, maar bij vele anderen wel!

Ook kan je vragen of je bloed getest kan worden. Daarnaast hoor ik veel mensen over een specifiek magnesium voor het slapen, check dit met de huisarts. Het kan ook zo’n influencer scam zijn.

Slaap je op een goed matras en goede kussens? Ik heb echt 15 jaar op slechte matrassen en bedden geslapen en sinds een paar maanden en nieuw bed en matras. (Gewoon ikea, maar daar hebben ze goed geholpen met wat voor mij handig is). Ik heb het idee dat het wat helpt met beter doorslapen.
Check ook het slaap rituelen topic hier, kan je vast nog wat tips krijgen.

Succes :heart:

2 likes

@Bertha en @PaulieBleeker heel erg bedankt :heart: ! Hier ga ik naar vragen morgen! Magnesium gebruik ik inderdaad nog niet maar dan ga ik daar even achteraan.

1 like

Als er medisch niets uit zou komen (wat geloof ik best vaak zo is bij zo’n slaaponderzoek), dan zijn er ook therapeuten die aan slaap werken! Ik heb er zelf geen persoonlijke ervaring mee, maar heb ooit eens podcast geluisterd met een therapeut die ACT (acceptance and commitment therapy) toepaste op slaap problemen en het klonk echt heel interessant. Het ging er onder andere over dat de hoge druk om te slapen juist zo nefast is om goed te slapen. Ook al is het heel begrijpelijk want je wordt natuurlijk helemaal gek van zo weinig slaap. Ik herinner me de details niet meer precies, maar 1 van de adviezen was bv alles waarmee je je slaap probeert te controleren volledig los te laten (horloges bv die het aantal uur slaap meten). Ik probeer het terug te zoeken, misschien vind je het ook interessant!

6 likes

Volgens mij was het deze Sleep Recovery with Dr. Guy Meadows / Feel Better, Live More Podcast

(Van 2018 geleden zie ik, dus niet meer 100% zeker of het dit is)

1 like

Dit kan zeker helpen, het is ook heel begrijpelijk dat iets wat je zo nodig hebt als slaap niet lukt. Zelf een slechte slaper vanaf de geboorte en hoe drukker ik me er om maak hoe minder ik slaap. Mijn eerste gedachte bij het lezen van je verhaal @Willam-Belli was ook ‘knikker dat horloge af’, of die info nou klopt of niet, het blijft je aan je slechte slapen herinneren en dat is echt rot. De huisarts is altijd een goed begin, sterkte!

4 likes

Thanks! Ik wil denk dat ik een soort therapie wil gaan proberen inderdaad. Ik las ook iets over cognitieve therapie, volgens mij wat jij beschrijft!

1 like

Spastische darm geeft de arts aan. Bloedonderzoek en ontlastingsonderzoek was eigenlijk perfect binnen de waarden.
Dus ik ben me nu aan het inlezen hierover, ik vraag me af of iemand die deze diagnose ook heeft een eliminatie dieet heeft gedaan of iets anders?

1 like