Het grote medische vragen-topic #4

Ziet er zo op de foto uit als insectenbeten. Jij hebt een kat toch? Heeft ze geen vlooien?

2 likes

Oei, zou kunnen. Als het goed is heeft ze geen vlooien, maar ik ga dr kammen en wellicht een kuur geven

Hmm ik krijg van mijn arts ook geen doorverwijzing helaas.

:worried: misschien kan je symptomen tijdens je cyclus bijhouden en zo al wat informatie verzamelen.

1 like

Weet je dit zeker? Ik heb dit echt nog nooit gehoord en als ik ga googlen lees ik het vooral andersom namelijk (van de vrouwen met endometriose heeft bijna een kwart ook PDS) - dat is wel ff héél wat anders.

3 likes

Ohh ik heb het omgedraaid inderdaad, sorry @Barbamama

Feit blijft wel dat het heel vaak samen voorkomt, of dat de klachten op elkaar lijken/door elkaar heen lopen. Kijken/even bijhouden of je je herkent in cyclische klachten kan geen kwaad.

3 likes

Ziet eruit als bedwantsbeten. Maar die kunnen tot 14 dagen na de beet verschijnen. Heb je recent ergens anders geslapen?

1 like

Ah ja, oke. In het vakantie huis van vrienden, die ouders wonen daar alleen wel de hele zomer. Misschien is t daarvan, al lijkt t mij sterk.

Misschien dan gewoon eerst kijken of je op het PDS-pad verbetering kan bereiken? En als dat geen/weinig verschil maakt kan je altijd weer terug naar de huisarts.

2 likes

Hoe gaat het nu? Hoe was je afspraak?

2 likes

Misschien eerst gewoon proberen inzicht in je eten te krijgen, pds is veelvoorkomend en is niet meteen combi met endometriose (kan wel). Je denkt nu eerst misschien van joh ik eet toch normaal en dat doe je ook. Alleen bij pds zojn er gewoon dingen waar je op reageert. Gekke dingen, stomme dingen (chocola :smiling_face_with_tear:, knoflook) maar vaak zijn de excessieve momenten wel te voorkomen door goed over je eten na te denken. Eetdagboek kan helpen, wat heb je gegeten en wanneeet gaat het mis.

2 likes

Vriendin van mij heeft fodmap-dieet gedaan en ze vond dat best heftig/intensief. Is bij haar wel wat uitgekomen (ui en knoflook).

Ik ben zelf gaan bijhouden wanneer ik last krijg en van welk eten. Zo ben ik er achter gekomen dat ik niet goed reageer op zuivel/lactose, sinaasappelsap en bepaalde vetten (alleen geen idee welke, weet alleen welke restaurants te vermijden). Nadat ik gestopt ben met lactose, gaat het zoveel beter met mn klachten.

Wat @Snork ook zegt, ik zou als ik jou was een eet en klachten dagboek bijhouden en zo kijken of je een patroon kan vinden. Goed om dan ook echt over losse ingrediënten na te denken. Zo drink ik geen glazen melk, maar doe ik wel melk in mijn thee en als ik pannekoeken maak gebruik ik melk. Doordat ik na beide klachten kreeg en de enige link melk was, ben ik patronen gaan zien.

Succes ermee iig! PDS is kut, maar als je er achter kan komen wat jouw triggers zijn, is het een stuk beter te managen zeg maar.

3 likes

Zo lief, bedankt allemaal voor het mee denken @Mrs.Fraser @Snork @sashiko
Ik heb 2 september een afspraak bij een diëtiste en ik hou sinds vandaag in myfitnesspal bij wat ik precies eet om te kijken wat daar uit komt.

Ik heb ook voor de zekerheid pre- en probiotica besteld, pepermuntoliecapsules en Psyllium Vezels :slight_smile:

3 likes

Wat lief dat je er naar vraagt! Ik ben doorverwezen voor een soort cognitieve gedragstherapie en dan gefocussed op slapen. Dit wilde ik zelf ook graag proberen omdat mijn hoofd gewoon niet STOPT als ik in bed lig haha. En als dat niet werkt wilde ze me doorsturen naar het ziekenhuis. Maar ben wel heel blij met de doorverwijzing. Ik heb vannacht voor het eerst sinds weken gewoon bijna 8 uur (!) geslapen. Ik luisterde een podcast gister van een arts en zij raadde aan 1 uur voordat je wil slapen te stoppen met echt alles en dan een kwartier ‘piekerkwartier’ te houden :joy:

Dus geen tv, telefoon, maar ook niet lezen of podcast oid luisteren. Ik las vaak nog in bed in de hoop moe te worden. Nu heb ik om 20:00 mijn telefoon uitgezet en in de huiskamer gelegd (normaal vliegtuigstand) en daarna piekerkwartier gedaan. Hierna ben ik gewoon meteen in bed gaan liggen met mn ogen dicht. Ben echt zo blij dat dit werkte, misschien placebo maar ik voel me in ieder geval opgelucht en niet meer zo misselijk van vermoeidheid!

32 likes

Wat bij mij goed werkt om mijn hersenen “uit” te zetten in bed is om elke avond, als ik lekker lig, mijn podcast ontspanningsoefening op te dreunen in mijn hoofd. Elke dag hetzelfde.
In het begin duurt het wel wat lang, maar ondertussen val ik bij zin twee al in slaap
Er gaat nu echt een knop om in mijn hersenen.

5 likes

Ik moet nog een oorthermometer in huis halen, dus wou dat net gaan doen maar ben in een rabbit hole van recensies gevallen.

Maakt het heel veel uit welke je haalt? Wil gewoon naar Kruidvat ofzo, dus is een eigen merk net zo goed of moet ik echt zo een fancy Braun ding?

2 likes

De Medisana TM 750 Infrared Multifunctional wordt als beste getest bij de consumentenbond en is te koop bij de Hema.

3 likes

Heeft iemand hier ervaring met een total body scan waarbij ze verschillende tests doen om te zien hoe gezond je bent?

Doe het niet

11 likes

Pure scam.

7 likes