Het grote medische vragen-topic

Guilty, sorry. Aangepast!

Ik weet niet precies waarom ze het vragen (misschien sowieso goed om even na te vragen, wat de bedoeling ervan is?), maar misschien heeft het iets te maken met het aanbieden van prenatale diagnostiek (als je een dochter zou krijgen met een BRCA-mutatie kun je er voor kiezen die te aborteren), of met een piekje in risico op borstkanker direct na de zwangerschap (dat ze je dan vaker kunnen controleren)?
Ik begrijp dat je geen contact met je moeder wil opnemen, maar als het wel familiair zou zijn heeft dat wel vrij grote consequenties voor je verdere leven, wil je dat niet voor jezelf ook weten?

Je hebt het recht alles te verwijderen uit je dossier, het is van jou, maar dan is het niet meer compleet, misschien kun je met je huisarts overleggen over hoe lastig dat zou zijn? Of dat ze een gecomprimeerde versie in je dossier laten, of iets in die richting?

Ok, bedankt! Het mag dus wel.

Wat betreft het feit dat het niet meer compleet is: Als ik in het ziekenhuis had geantwoord op de vraag of het doorgestuurd mocht worden: ‘Nee, liever niet.’ dan was het daar nooit beland en überhaupt niet ‘compleet’ geweest. Maar dan was het geen probleem?

Wat mij betreft mag de grote lijn best in mijn dossier, wat ik ook aangaf in mijn voorbeeld van wat ik dacht dat doorgestuurd zou worden. Maar dan zou ze het nu zelf moeten gaan herschrijven?

De volgende keer maar gewoon even aankaarten bij mijn huisarts dus.

Dat is waar, ik werk in een ziekenhuis, maar ik heb dat nog nooit aan iemand gevraagd, ik stuur altijd de huisarts een brief met wat we exact gedaan hebben, want die huisarts heeft de patiënt naar mij gestuurd met een vraag die ik moest beantwoorden, het lijkt me raar dat de optie bestaat dat de huisarts er niets meer over hoort. Maar ik ben geen huisarts, dus geen idee of dat wel gebeurt.

mijn moeder heeft ook borstkanker gehad en ik heb ook nooit laten onderzoeken of het erfelijk is. Ik wil dat niet weten? Kun je dat niet gewoon zeggen tegen haar…

Nee volgens mij heeft zij dat toen met ons besproken? Weet het niet meer zeker. Maar toen was er ook sprake dat als je het gen zou hebben dat je wellicht in de problemen zou kunnen komen bij het afsluiten van een levensverzekering of hypotheek.

Ah zo. Ik heb hiervoor ook wel eens ‘nee’ gezegd, omdat ik geen prettige huisarts had. Maar nu zit ik goed, dus vond het prima.

Oke dus wordt niet standaard gest. Ik zou het inderdaad ook niet willen weten.

1 like

Wordt volgens mij alleen onderzocht als er meer mensen in je familie het hebben (gehad) of als je jong(er bent dan 35?) dacht ik.

1 like

Als je zwanger wordt door je spiraaltje heen, of als je al (onwetend) zwanger bent als er een spiraaltje wordt geplaatst. Wat gebeurt er dan? Kan het spiraaltje in theorie aan de kant gedrukt worden zodat de baby kan volgroeien, of loopt het sowieso uit op een miskraam?

Blegh, voor de 2e keer in een week word ik wakker met veel pijn linksonder in mn buik. Ik weet dan precies wat er gaat gebeuren. Het wordt steeds erger en ik ga heel erg zweten. Dan naar de wc (:grimacing:) en soms moet ik daarna overgeven.

Ben er ooit mee naar huisarts gegaan en die zei dat er dan een stukje darm klem zit oid. Het heeft mogelijk ook samenhang met de pil doorklikken maar zit pas in strip 2 of 3 deze keer :(.

Herkent iemand dit en wat kan ik doen om het te voorkomen? Ben overdag na zo’n aanval altijd enorm brak :(.

geen idee wat precies de situatie was hier, maar moest meteen aan deze foto denken

https://www.ad.nl/bizar/pasgeboren-baby-poseert-met-spiraaltje-van-moeder~a9e60da9/

1 like

Deze foto is helaas nep. De artsen hebben het spiraaltje in de hand van de baby gedaan voor de foto. Maar ik geloof dat het spiraaltje aan de kant wordt gedrukt door het ontwikkelende kindje. Maar kan het mis hebben hoor!

1 like

Ohja maar dat staat ook in het artikel. Ging mij meer om het feit dat het dus is voorgekomen dat een baby geboren werd terwijl er ook een spiraal zat. Verder weet ik natuurlijk niet of die spiraal fout geplaatst was of wat er is misgegaan, maar omdat de laatste vraag van Dombo was of het sowieso uitloopt op een miskraam leek het mij toch relevant

3 likes

Is er iemand die slaapapneu heeft? Ik heb een paar vragen hierover.

Ik weet even niet zo goed waar ik dit moet posten, maar het is een persoonlijke vraag… dus tjah :grin:

Ik heb nu een paar dagen een best grote koortlip nadat ik m’n lip verbrand heb in de zon tijdens het sporten. Dom dom dom, geen spf daarop gesmeerd.

Nu wordt ik wakker en zijn die blaasjes allemaal zacht/open gegaan. Ik heb dus open wondjes. Heb het net helemaal schoongemaakt, maar heeft iemand een gouden tip wat ik hier tegen kan doen? Of in ieder geval om het te verzachten/versnellen voor herstel? Ben best wanhopig. :face_with_thermometer:

Dat topic is voor allerlei polls. Je vraag past beter hier.

Ah, deze kon ik niet vinden. Thanks!

Ik heb denk ik m’n teen gekneusd en het doet zoveeel pijn met lopen + ik ga volgende week op stedentrip (hoe bedoel je slechte timing). Hoe kan ik het iets dragelijker maken? Lopen naar de metro en trein is dcht onwijs pijnlijk, zelfs als ik ze heb getapet aan elkaar. Kan ik elke dag paracetamol slikken?

Ik smeer er altijd een paar keer per dag sterilon (alcohol) op zodra de blaasjes open zijn, dan droogt het uit en gaat het sneller weg. Doet wel pijn! Maar dat doet het sowieso al. Verzachten is me nog nooit gelukt (heb zowat de hele winter met koortslip rondgelopen, rampzalig)