Het grote medische vragen-topic

@Madam-Mikmak Ik heb zojuist de eerste twee prikken Xolair gehad, beide in m’n buik tegelijk. Zou er eerst eentje zelf doen maar voor de eerste keer wilden ze het zelf tegelijk doen. Wellicht volgende keer eentje zelf, wel interessant. 1 van 6 gehad!

Is het voor elke medische aandoening/afwijking mogelijk om hiervoor een onderzoek te doen of je drager bent van het gen, of is dit alleen mogelijk bij bekende/veel voorkomende aandoeningen?

Yes! Succes spannend!

Ligt eraan, er zijn heel veel ziektes waarvan geen veroorzakend gen bekend is, voor sommige ziektes zijn er heel veel genafwijkingen die verband houden met die ziekte, het is niet allemaal zo duidelijk als Gen A = ziekte A.
Er zijn wel commerciële instanties die je vertellen of je met jouw genetische profiel meer of minder kans op het een of ander hebt, maar ik vraag me af hoe betrouwbaar dat is.

1 like

Ik heb sinds een poos last van tussentijds bloedverlies dus net bij de huisarts in opleiding geweest. Hij wilde een soa uitsluiten dus heb een soa test mee naar huis gekregen. Het is een urine test en ik lees over al dat dit bij mannen wel betrouwbaar is maar bij vrouwen niet, en dat het bij vrouwen via zo’n wattenstaafje moet. Weet iemand hier meer van? Ik wil wel graag een betrouwbare test doen namelijk maar aan de andere kant denk ik, ze zullen dat bij de huisarts toch ook wel weten?

Ik heb inderdaad nog nooit gehoord dat vrouwen moesten plassen in plaats van swappen. Voor mannen is dat wel normaal. Waarom heeft hij trouwens niet direct een Soatest uitgevoerd? Was ook veel sneller geweest. Ik zou even bellen om te vragen wat de reden is geweest dat je die test hebt gekregen.

Nee dat is raar want dat is een andere uitgang

Nou hij zou eerst nog overleggen met de huisarts zelf of een uitstrijkje nodig is en mij vanmiddag terug bellen. Toen vroeg ik zelf of het mogelijk ook een soa kon zijn en zei hij dat het idd wel verstandig was om dat even uit te sluiten. Bij de assistente vroeg ik nog of het geen andere test was met wattenstaafje en zij zei ook mee is met urine. Ik wilde geen betweter zijn dus heb het aangenomen maar nu baal ik wel weer haha. Toch maar even bellen denk ik.

Ik heb net gebeld en ze geven altijd deze testen mee, maar ze gaat even overleggen voor me.

Edit: ik ben net terug gebeld door de huisarts in opleiding en de urine test is volgens hem juist heel goed betrouwbaar als je klachten hebt. Als er niks uitkomt krijg ik een uitstrijkje voor verder onderzoek

Welke pil raden huisartsen aan voor iemand die van haar PMS en puisten af wil, maar ook zo min mogelijk bijwerkingen?
Toen ik aan de pil was had ik vaak hoofdpijn en klachten daar beneden (infecties en moeilijker nat worden tijdens seks). Deze klachten zijn verdwenen sinds ik ben gestopt (ruim anderhalf jaar geleden), maar ik heb wel een erg onrustige huid, meer beharing en PMS gekregen. Vooral vanwege de PMS denk ik eraan om weer aan de pil te gaan, maar zou ook graag weer een rustigere huid willen. Ik kom er met die vergelijkers niet echt uit.

Okee nou uiteindelijk zullen zij het wel weten inderdaad. Ik vind het een beetje dubbel om eerst het een en dan het ander te doen als je meteen alles na kan kijken als je er bent. Hopelijk komt er niks geks uit!

1 like

Hoelang is het normaal om te hoesten? Ik heb sinds 10 dagen last van hoesten waarbij ik (soms) slijm kan los hoesten. Aangezien ik zwanger ben mag ik volgende apotheek niks ervoor hebben. Maar ik slaap er slecht door en krijg er nu harde buiken van, dus ben eigenlijk een beetje klaar ermee. Hebben jullie tips?

Ik had laatst ook zulke hoge koorts en echt witte punten in mijn keel en toen heb ik onder dwang van mijn moeder haha gegorgeld met superol, leek daardoor echt sneller weg te trekken. De volgende dag had ik al veel minder pijn. Wel echt ranzig.
Heb je al mucoangin geprobeerd? Verdooft de keel best goed, misschien kun je dan makkelijker slikken. Dat is gewoon bij de Kruidvat te koop. Superol niet geloof ik.
Disclaimer: ik ben geen dokter haha
Beterschap iig!

1 like

Heeft de apotheek gezegd dat je helemaal niks mag? Want er zijn gewoon hoestdranken die je wel mag wanneer je zwanger bent.

Oh man ik zit er nu alWEER middenin. Dat zweten is idd heftig maar vandaag is de pijn ook echt extreem :frowning:

Ienand zei laatst dat kinderen nu wel tegen de mazelen worden ingeënt maar mijn dochter uit 2011 nog niet. Nou gaan we in de zomer naar een land waar een uitbraak van mazelen blijkt te zijn en hier is t ook wel op bepaalde plaatsen gesignaleerd natuurlijk.
Moet of kan ik mn kind alsnog inenten? Misschien weet iemand dat hier.

Ze heeft alles gekregen wat ze moet krijgen maar ik zal straks even in haar groene boekje kijken of ik kan zien wat erin zat. Als ze al eerder tegen mazelen ingeënt is ben ik al wat gerustgesteld haha en dan ga ik me wel verdiepen in die 9 jaar prik. Ze moet nog 8 worden dus weet niet of dat veel uitmaakt. Bedankt voor je snelle antwoord!

Ik heb gisteren gehoord dat ik orthostatische hypertensie heb, maar de arts had uitloop en ik stond binnen 10 minuten weer buiten en zit nog met vragen. Het ziekenhuis is ruim een uur bij me vandaan, dus liever ga ik binnenkort even naar de huisarts om erover te praten.
Hij zei dat het vanzelf over kan gaan, maar hier kan ik online niks over vinden. Klopt dat?
Moet ik nog duidelijkheid vragen naar een achterliggende oorzaak?
Ik lees vooral dat het met ouderdom in verband wordt gebracht, maar ik ben 28:p

Als het goed is, is ze met 14 maanden ook ingeënt voor de mazelen

Klopt.
Een vriendin zegt nu dat het om type y gaat (?), en tegenwoordig worden ze ook daar tegen ingeënt. Tja, ik ga idd de GGD maar bellen maar het wordt nu wel heel specifiek :sweat_smile:
@Krabsalade