Het grote medische vragen-topic

Ik heb sinds eergister een ontstoken ooglid en het lijkt alleen maar erger te worden. Hij is helemaal dik en rood en jeukt heel erg. Nu lees ik dat je het met heet water en een wattenstaafje schoon moet maken, eventueel met babyshampoo. Maar ik maak nu wel zorgen. Moet ik dit gewoon uitzitten of toch beter naar de huisarts :woman_shrugging:

Ik heb even de apotheek gebeld maar dan zou ik toch eerst naar de huisarts moeten voor een recept. Er zit nu intussen ook helemaal een rode streep naast mijn oog.
Meh

Ja, paracetamol en ibuprofen mag je combineren, van beiden de maximaal voorgeschreven hoeveelheid nemen dus! Ik kan je aanraden om ze dagelijks op vaste tijdstippen in te nemen, dan bouw je een spiegel op.

Als je langdurig ibuprofen gaat gebruiken, is het trouwens wel raadzaam om ook een maagbeschermer te gaan slikken.

1 like

Ik ga morgen naar de huisarts om een plekje op m’n borst te laten checken en vind het toch wel heel eng. Wat moet ik me bij zo’n onderzoek voorstellen?

Wat is langdurig?
Ik slik elke maand 2 dagen maximale hoeveelheid ibuprofen tegen menstruatiepijn. Maar ik had gedacht dat wel kon, of is dat ook al schadelijk voor je maag? En is het erg nodig om het op een volle maag te nemen? En weet je toevallig ook of het erg gevaarlijk kan zijn als je een glas alcohol op hebt en dan ibu neemt? Ik drink niet bewust en neem dan bewust ibu, maar het komt wel eens voor dat ik later denk fuck deze combi was misschien niet heel slim.

Ik gok dat met langdurig niet 2 dagen bedoeld word. Al ligt het er wellicht ook aan hoe gevoelig je maag is. Maar bijvoorbeeld na het trekken van je verstandskies bij de kaakchirurg, krijg je ook ibu mee die je een paar dagen achter elkaar kan innemen. Dan krijg je over het algemeen ook geen maagbeschermers.

1 like

Deed je dat dan preventief? Of in de periode dat je (een) aanval(len) had?

Preventief! Bij mij komen aanvallen heel onregelmatig. Ik ging denk eens in de twee weken langs.

1 like

Hoi. Ik heb een aantal weken (maanden?) last van pijn aan mijn pols. Leek eerst wat wisselend te verlopen, maar sinds deze week is het duidelijk erger geworden. Het doet het meest pijn als ik net wakker ben en verder bij bepaalde bewegingen (vanuit een vuist mijn duim strekken, draaien aan mijn stuur, zware dingen tillen). Als ik google lijkt de locatie van de pijn het meest op een roeierspols, maar ik denk niet dat ik dat heb omdat er geen sprake is (geweest) van overbelasting. Zijn er oefeningen o.i.d. wat ik kan doen om de pijn te verlichten? Moet ik blijven bewegen of juist proberen mijn pols wat rust te geven? Heb geen zin om meteen weer naar de huisarts te hollen, dus misschien dat hier iemand dit ook weleens heeft gehad?

Ben je hypermobiel?

Voor zover ik weet niet!

Wat voor plekje?

De huisarts kijkt en voelt alleen, indien nodig stuurt hij/zij je door voor een echo of foto.

Zit boven m’n borst, is een beetje pijnlijk. Maar ik zie verder niks bijzonders.

1 like

Succes morgen :heart::heart:
Komt vast goed

1 like

In het ziekenhuis schrijven we bij het gebruik van NSAID’s (medicijngroep waar ibuprofen onder valt) standaard een maagbeschermer voor, maar ik denk persoonlijk dat die twee dagen rondom je menstruatie geen kwaad kunnen. Ik slik zelf dan ook de maximum hoeveelheid ibuprofen en geen maagbeschermer :wink: Ik ga er wel vanuit dat je verder gezond bent! Op de website van het NHG staat ook: ‘Het risico op een maagcomplicatie door een NSAID wordt mede bepaald door andere factoren, zoals een hogere leeftijd, een ulcus in de voorgeschiedenis, comorbiditeit of comedicatie met een hoger risico op maagcomplicaties.’ (https://www.nhg.org/standaarden/volledig/nhg-standaard-maagklachten)

Met alcohol in combinatie met ibuprofen zou ik voorzichtig zijn, je kunt dan eerder last van je maag krijgen (misselijkheid en maagpijn enzo).

2 likes

Is er iemand die verstand heeft van nagels? Ik heb een tijdje rondgelopen met te krappe hardloopschoenen (zonder dat ik dat doorhad). Ik kreeg daardoor eelt op de bovenkant van mijn teen, dus waar de teen de voorkant van de schoen raakt. Het was best een stuk eelt en het ging los zitten nadat ik even niet meer had hardgelopen. Ik heb het toen weggehaald. Net na het douchen merkte ik dat de nagel van die teen dus ook een beetje los zit, zeg maar in het midden, hij komt makkelijk naar voren. Het lijkt alsof er eelt onder die nagel is gegroeid en dat daardoor de nagel op die plek niet meer vast zit aan de huid. Ik kon er met een nagelschaartje best ver onder (heel voorzichtig). Aan de zijkanten zit de nagel nog wel vast. Het doet ook geen pijn en ik ga er helemaal niet meer aanzitten. De schoenen draag ik niet meer en de rest van mijn schoenen is ruim genoeg.

Nu is mijn vraag: moet ik met dit probleem naar de huisarts/medische pedicure? Gaat het eelt onder de nagel nog weg? Met andere woorden: wat gaat er in de toekomst met deze nagel gebeuren? Valt hij er af? Ik ben er helemaal misselijk van :frowning:

Niet lezen als je niet tegen verhalen over voeten/blaren kunt

Drie en een halve week geleden kreeg ik een blaar onder de teennagel van mijn dikke teen. Na een paar dagen werd die blaar donker (dus denk bloedblaar/gebarsten?), maar inmiddels zit er dus nog steeds een donkerbruine/zwarte vlek. Weet iemand toevallig hoe lang het duurt voordat zoiets wegtrekt?

Ik zou gewoon even urine inleveren bij de huisarts dan weet je het binnen 5 minuten.

Bij mij moest de “vlek” met de nagel mee uitgroeien

He shit. In dat geval mag sandalenweer nog wel even wegblijven.