Het grote medische vragen-topic

Wat ik weet is dat slaaphygiene ( vind dit zo’n dom woord) belangrijk is. Dus zo donker mogelijk houden van de omgeving, weinig prikkels in de slaapkamer ( dus het liefst alleen je bed/ nachtkastje), frisse lucht en vooral niet kijken hoelaat het is als je wakker wordt! In principe wordt elk mens een paar keer per nacht wakker, alleen weten we dat de volgende ochtend niet meer, omdat we vrij snel weer inslapen. Wat je tussen dat wakker worden en weer inslapen doet/ervaart is van groot belang ( niets dus). Wellicht kan je je wat focussen op je ademhaling of een bodyscan doen met je ogen gesloten.

1 like

Mijn vriend heeft heel erg last van aften in zijn mond. Ze zijn ontzettend pijnlijk, zelfs praten doet pijn. Heeft iemand misschien een tip waardoor de pijn minder wordt of dat de aften sneller verdwijnen?

Mijn man heeft hier ook wel eens last van en gebruikt hiervoor oxy,fresh super relief gel.

1 like

Ik weet niet of je wat aan mijn toevoeging hebt, maar sinds ik met slaapoordopjes slaap, slaap ik echt een stuk beter. Voorheen werd ik wakker van elk klein dingetje buiten, mn kat of kon ik niet inslapen door geluid. De wekker hoor ik wel gewoon. Ik word nu uitgeruster wakker en ook slaap ik sneller als ik wel 's nachts wakker word.

Dankjewel voor de tip! Kan ik dit bij de drogist halen?

Pyralvex van de drogist, is natuurlijk, zit iets van rabarber in? Werkt bij mij heel goed

4 likes

Graag gedaan! Ten aanzien van de warmte: zou je je ook koeler kunnen kleden? Ik slaap alleen in een boxer en een hemdje bijvoorbeeld. Ook omdat ik snel warm ben.
Je telefoon überhaupt niet op je kamer leggen helpt ook. En dan gewoon zo’n ouderwetse wekker aanschaffen!

Ik heb een nieuw bed, dus elke beweging op het matras voel ik. Maar het leek vannacht alsof mijn vriend aan het schokken was, en toen ik.hem wakker maakte was dat per direct over. Kan dat iets van een aanval zijn geweest van iets? Of kom je daar dat meestal niet zo snel uit door een aanraking? Ben echt mega bezorgd, maar ook bang dat hij misschien gewoon aan het krabbelen oid was, waardoor het schokken leek.

Met een aanval ben je dan bang voor epilepsie? Daar ben je niet zomaar uit, daar komen andere dingen bij (tongbeet, incontinentie) en daar ben je daarna ook nog lang suffig van. Nachtelijke epilepsie is (zelfs bij mensen bekend met epilepsie) zeldzaam.
Veel waarschijnlijker is het een droom waarbij de spieren niet 100% zijn uitgeschakeld en hij kleine bewegingen maakt. Je kent vast die filmpjes van slapende honden die dan in hun droom waarschijnlijk rennen en met hun pootjes bewegen, mensen doen ook soms zoiets, een soort ‘slaapwandelen ultra light’.

Misschien is je combinatie van dekbed/matras/deken te warm? En zou sowieso je telefoon je kamer uit gooien of uitzetten of op vliegtuigstand? Ik hou mn telefoon nu wel bij me in bed, omdat ik beter inslaap met radio/luisterboek, maar kijk er verder smachtend nooit op

Dankjewel voor de tip! Ik ga vandaag even langs de drogist :slight_smile:

Geen idee, hij heeft het van bol.

Je zou het raam open kunnen zetten en dan oordopjes in doen tegen het geluid van het verkeer?

Ik mag er 3 van 10mg op een dag. En word daar niet suffer van.
Ik heb nedeltran voor de nacht. Daar word ik wel suf van Haha

Ik ben gekrabd door onze kat toen ik haar optilde omdat er een auto aan kwam. Ik ben wel eens vaker gekrabd maar dit keer in de binnenkant van mijn hand en er is een flapje los. (zie foto) ik heb het gelijk ontsmet en het flapje weer teruggezet maar nu wordt ik wat bang gemaakt door internet. Moet ik hier verder nog iets mee? Volgens de website van het Rode Kruis moet ik de huisarts inschakelen maar dat lijkt me zo rigoureus voor een relatief kleine wond?
Ik moet hem trouwens afdekken, want moet de hele dag nog schoonmaken. Kan het dus vanavond pas aan de lucht laten drogen.

Summary

Het lijkt me niet zo diep, ik zou me er niet druk om maken? Handpalmen helen vaak best snel, grote kans dat je er morgen alleen nog een schrammetje hebt.
Als het uitbreidend rood wordt of gaat kloppen of er komt prut uit of je wordt ziek met koorts of iets dergelijks zou ik er naar laten kijken.

1 like

Ja google zegt altijd meteen dat je een tetanusprik moet halen vanwege hygiëne, maar ik denk dan ja die kat likt ook mn gezicht en ik kus zn pootjes dus met de hygiëne zal het wel meevallen

2 likes

@Luzarl Het is inderdaad niet diep en ik heb wel vaker krassen maar die bloeden niet echt ofzo. Je moet inderdaad bij elk krasje naar de dokter volgens het Rode Kruis, haha. Ik laat het maar zo en mocht het gaan irriteren dan bel ik wel even ofzo.

Bedankt voor het uigebreide antwoord! Ik was inderdaad bang voor een acute aanval van epilepsie. Vond het wel al onwaarschijnlijk aangezien hij gelijk wakker werd, dus het zal inderdaad wel een droom geweest zijn. Gelukkig maar, haha. Heb de hele nacht bang tegen hem aan gelegen.

1 like

Ik had twee uur geleden zoiets raars. Ik kreeg opeens uit het niets een pijnscheut waardoor mijn oor dichtklapte en begon te piepen. Als iemand ging praten werd de piep nog scheller. Het piepen is nu weer zachter/weg, maar ik maak me toch best zorgen dat het opeens kwam. Is het normaal om opeens zo’n last van een piep in je oren te hebben? Ik had geen harde muziek oid op staan vandaag.