Het grote medische vragen-topic

Beetje tmi, excuses. Maar ik denk dat ik een vaginale schimmelinfectie heb. Het jeukt enorm, alles is rood/opgezwollen en heb veel witte korrelige afscheiding. Maar ik heb ook enorm moeite/pijn bij plassen en pijn in mijn onderbuik zoals bij een blaasontsteking. Ik kan mijn plas ook bijna niet ophouden. Daardoor dacht ik eerst zelf aan een blaasontsteking. Herkent iemand dit? En helpen de zalfjes van de drogist of kan ik beter wachten op doktersrecept?

Bedankt voor je reactie!! Ga ik dat alvast maar proberen. Word helemaal gek van de pijn en jeuk al een paar dagen dus beter vandaag dan morgen :sob:

Kokosolie? Of je melk erop smeren? Gek maar heeft bij mijn baby geholpen.

1 like

Oh slim! Valt te proberen inderdaad. Werkt ook als een tiet bij luieruitslag :ok_hand:t3:

Naar aanleiding van een vraag in het persoonlijke vragen topic, een vraag voor de artsen/ander medisch personeel:

Heb je wel eens gehad dat er werd omgeroepen er een dokter in de zaal was? Wat was er aan de hand en heb je ook kunnen helpen? Zou je er dan altijd naar toe gaan of je liever even afzijdig houden?

1 like

Ik ben geen arts maar toevallig had ik dat een paar maanden geleden in de Eurostar. Werd omgeroepen of er artsen waren en of ze konden helpen in een bepaald rijtuig. Viel mij op dat er echt meteen een stuk of vijf mensen langs kwamen lopen op weg naar het rijtuig. Er werd ook snel weer omgeroepen dat er al meerdere artsen bij waren en er werd bedankt.

1 like

Slikt iemand slaapmedicatie? Of iemand melatonine op doktersrecept? Is dat laatste een stuk werkzame dan de pilletjes bij de drogist?
Ik slaap al sinds ik me kan herinneren slecht, ik kan het nu wel eens inhalen met een middagdutje maar dat kan straks ivm werk niet meer. Ben zo benieuwd of ik het dan ga trekken, een intensieve baan op zo weinig goede slaap per nacht. Lijkt me zo heerlijk om een eens nacht goed te slapen, ik weet niet eens wat dat is. Maar ik heb medicatie en ook melatonine op doktersrecept altijd heftig gevonden, maar mijn behoefte aan eens een goede nacht slaap wordt wel heel groot nu.
Hebben jullie goede ervaringen hiermee en hoe lang slik je het al en neem je het dan elke dag? En ben je overdag dan duf?

In droomsap zit naast een hele hoop homeopathische onzin ook doxylamine, wat @Dombo uit Amerika meeneemt, dat is een ouderwets reisziektemiddel dat zoals de meeste ouderwetse reisziektemiddelen vooral heel slaapverwekkend werkt.
Het mag in Nederland niet meer verkocht worden omdat je er zo lang zo suf van bent, maar in kleine hoeveelheden zoals in droomsap (als je niet meer dan de aangegeven hoeveelheid gebruikt) kan het voor maximaal een dag of 3 op rij niet zoveel kwaad.

@ellegirltalk ben je hiermee al eens bij je huisarts geweest? Ken je alle slaaphygiene-tips en trucs en pas je die ook consequent toe? Alle pilletjes werken maar voor heel korte tijd (tenzij je echt een biologische afwijking hebt, maar dat is bijzonder zeldzaam), de kern moet er in zitten dat je iets aan je leef/slaappatroon verandert.

1 like

Ik heb een slaapstoornis. Heb hier een tijd citerizine voor gehad (is eigenlijk voor allergieën) en daarna heel lang seroquel gebruikt; wat dus anti psychotica is. Ik werd hier heel suf van en ook best wel chagrijnig ‘s ochtends. Ik heb dit na jaren afgebouwd en gebruik nu dus melatonine. Niet op dokters recept maar koop het gewoon zelf. Begon met 5 mg en zit nu op 30 mg, helpt goed met inslapen maar word toch vaak weer wakker in de nacht. 1 x per week pak ik een temazepam (of 2) als ik even lekker door wil slapen.

Heb ook anti-histamine tabletten uit Amerika die werken ook heel goed, maar erg versuffend.

1 like

Ik heb ervaring als patiënt en als arts (en nee, ik schrijf het niet aan mezelf voor :wink:). Slik helaas al enige tijd zolpidem voor slapeloosheid bij een depressie. Werkt supergoed maar is na enkele maanden gebruik lastig mee te stoppen, en dat is precies het probleem met slaapmiddelen.

Eerste stap is altijd niet medicamenteus, slaaphygiëne, maar kan me voorstellen dat als je al zolang slecht slaapt je dat allemaal al geprobeerd hebt.

Melatonine heeft meestal weinig bijwerkingen dus zou je kunnen proberen, al staat het niet in de richtlijn omdat er niet zoveel bewijs voor is. Van de drogist is prima al moet je wel even goed op de dosis letten: je wil 2-3mg hebben en soms zijn ze veel lager (0.1mg bijv).

Als dat het allemaal niet doet kan je huisarts eventueel kortdurend iets voorschrijven. Nadeel is dat slaapmiddelen (benzodiazepinen) na een tijd z’n effect verliezen en je lichaam er van afhankelijk wordt. Daarom is er wel wat voor te zeggen om in plaats van een slaapmiddel een ander medicijn te geven met als bijwerking slaperigheid. Bijvoorbeeld mirtazapine (een antidepressivum) in lage dosering geeft vaak goed resultaat.

Zoals je al merkt, er is helaas niet 1 kant en klare oplossing voor langdurige slaapproblemen en het meeste resultaat zul je echt hebben van de niet medicamenteuze dingen. Ik zou dus sowieso naar de huisarts gaan en misschien is de POH GGZ ook een goede.

1 like

Dank allemaal voor de tips! Slaaphygiëne ken ik, heb wel het idee dat ik dat niet lang genoeg consequent volhoud, maar het is sowieso lastig als je eigenlijk van nature pas slaperig wordt rond 0030 (mijn beste slaapritme is 0030 tot 0900 ipv wat anderen van 2230 tot 0700 vinden) en dan ook nooit doorslaapt of uitgerust wakker wordt. Bij psycholoog ben ik al en psychiater raadde dus ooit melatonine en ander slaapmedicatie aan maar ik zou eerst mijn slaaphygiëne helemaal tiptop in orde moeten brengen voor ik dat ga doen. Wat ik zelf ook logisch vind, maar soms wordt de noodzaak zo hoog dat ik denk van een quick fix zou zo fijn zijn. Gewoon eens een nacht in slaap vallen, doorslapen en uitgerust wakker worden.

Misschien een beetje als hart onder de riem, ik heb ook heel lang moeite gehad met inslapen en doorslapen en alles, en toen een paar maanden ooit heel streng geweest met slaaphygiene. Dat laat ik nu nog wel eens verslappen (al wel tot op zekere hoogte hoor je zal mij niet zien proberen in slaap te vallen terwijl ik films kijk op mn laptop), maar ik merk nu dat ik, als ik terugga naar strengere slaapgewoonten van toen, ik meteen een stuk beter slaap weer. Dus in die zin is het nu wel een quickfix voor mij geworden . Weet niet precies hoe dat werkt, maar misschien dat zon vooruitzicht je kan helpen motiveren!

1 like

@Karl_Lagerfeld gewoon benieuwd, welke dosis cetirizine gebruikte jij?

Ik slik dit voor mijn hooikoorts en heb zelf nog nooit gemerkt dat ik er suf van werd (al is dat inderdaad een bekende bijwerking), ben nu wel benieuwd vanaf welke hoeveelheid dat wel gebeurt?

Sorry geen ervaring met weghalen maar ik heb ze ook. Volgens de huidarts erfelijk en kan verder geen kwaad blijkbaar. Weghalen adviseerde ze enkel als ze echt groot werden. Ze zouden dan toch stilletjesaan terugkomen waarschijnlijk…
heb je er last van of vind je het gewoon vervelend datje weet dat ze er zijn?
Ik vind het ook wel vreemd gevoel als ik door mijn haar kam met mijn handen maar lig er niet meer van wakker nu ik weet dst het niet gevaarlijk is.

Nee, t’ is niet dat ik mij zorgen maak. Meer dat ik denk “ hoop niet dat ze nog veel groter worden”. Wordt/worden die van jou groter in de loop der tijd?

Stilletjesaan wel geloof ik. Gaat volgens mij wel heel gestaag. Niemand merkt het verder op want het zit toch onder mijn haar. Vraag me alleen af of de kapper het opmerkt bijvoorbeeld. :sweat_smile:

Ik bloed nu een paar dagen, maar het ruikt zo raar en volgens mij is het niet mijn menstruatie. Voelt heel anders (normaal heb ik op dag 2 enorme kramp), het ziet er heel anders uit en het ruikt anders. En het is een week/10 te vroeg. Vraagje echt af of dit bij bacteriële vaginose past. Ik vind dat niet echt op internet.
Herken jij dit @Damnatio?
Kan nu niet naar de dokter, pas over een week. Hoop dat het dan voorbij is…

Bloed en pijn hoort niet bij bacteriële vaginose. Kan nog steeds onschuldig zijn, maar ik zou wel even langs de huisarts.

1 like

Ik zit er aan te denken om de huisarts te bellen met de vraag of ze bloed willen prikken. Ik ben al 2 weken onwijs moe, kan elke dag wel een paar uur slapen overdag. Maar ook heb ik echt héel erg veel blauwe plekken ineens. Vraag me af of al mijn waardes wel ok zijn. Is dat vreemd om te vragen?

Dankje! Ga morgenochtend even bellen. Misschien dat ik dan deze week nog kan bloedprikken

1 like