Het grote medische vragen-topic

Snap ik, maar zodra je merkt dat het groter wordt en/of meer pijn begint te doen wel even laten checken!

En dank je! Ik voel me weer herboren sinds dat kreng weg is! :slight_smile:

2 likes

Voor dokter viool die de vorige keer m’n hypochonder verhaal over diabetes heeft aangehoord: ben geprikt en heb het niet hahaha. weer niks.

en @Luzarl ik las je (oude) vraag van 1 maand geleden over cortison crème en hoevaak je moet je smeren enzo, maar je kunt niet zomaar het advies van iemand anders (4 dagen op, 3 dagen af) op jou toepassen. je weet niet hoe groot het lichaamsdeel van die ander is, welke sterkte zalf die heeft, wat de klachten zijn etc. Vraag dus aan de dermatoloog of huisarts een smeerschema toegepast op jouw klacht en jouw mediactie. Het komt er met hormoonzalf namelijk wel op aan. op de andere dagen kun je gerust iets anders gebruiken zoals lanettecrème maar dit kan je arts je ook adviseren

2 likes

Dankjewel! Ik ben al gestopt met smeren. Ik ben één grote eczeemvlek en het helpt toch niks, dus ik smeer nu lekker sudocrem.

Misschien een hele domme vraag maar valt er iets te doen aan een tussentijdse bloeding door de prikpil heen? Het is ook niet pas sinds vandaag ofzo.

Ik heb echt het gevoel dat er liters uit mij komt en het is niet meer leuk, als ik nu naar de wc ga enz kan ik over een uur al doorlekken zo erg is het. Ik heb dit ook nooit zo extreem gehad.

Ik zou iig de huisarts bellen en vragen om overleg. Mogelijk werkt de prikpil niet en bloed je er daardoor doorheen of heb je zwaardere anticonceptie nodig

1 like

Je bent heel goed bezig door een afspraak te maken en jezelf te willen helpen!

1 like

Ik zal maandag meteen even bellen. :slight_smile: Hoop echt dat er iets bestaat om het te laten stoppen ofzo want omg dit is geen leven. Dit kan niet goed zijn haha.

1 like

Als ik van mezelf al een lage bloeddruk heb, mag ik dan calcium blokkers gebruiken?

Ligt eraan wat de indicatie is, het zal dan waarschijnlijk onder striktere supervisie opgestart moeten worden, maar als je anders overlijdt aan een ritmestoornis is het kiezen voor de minste van 2 kwaden.

1 like

Hahaha ik wil dit jaar naar de huisarts voor iets tegen m’n Raynauds, dus ga niet dood gelukkig

Nou top, dokter denkt dat hij niet werkt. Moet nu ook een zwangerschapstest doen pff haha.

Ik heb zo’n rare migraine aanval, meestal krijg ik oogmigraine/ migraine met aura en dan krijg ik of geen pijn of wel pijn, en in dat laatste geval neem ik een sumatriptan. Ik mag die medicatie pas nemen als de aura voorbij is, maar vandaag zag ik na uuuren nog steeds niks met mijn rechteroog door de extreme vlekken en flitsen :thinking: ik heb toen toch maar een triptan genomen want ik werd echt gek van de pijn, maar ik vind het wel raar want ik heb die aurafase altijd wel heel erg maar het heeft nog nooit langer dan 2 uur geduurd. Als ik het opzoek staat er ook “de aura fase duurt maximaal een uur”, ja hoor :roll_eyes: het begon vanmorgen om 08:30 en ik zie nu nog steeds flitsen :slightly_frowning_face: iemand anders die dat ook zo lang heeft?

Mijn ex kon het ook wel een paar uur / halve dag hebben al was bij hem 80% zwart. Weet niet of hij flitsen had eigenlijk.

Ik heb sinds 2 dagen echt in toenemende mate enorme pijn aan mijn linkerkaak, en dan echt het gewricht en de kauwspier. Vanmiddag uit wanhoop toch de tandarts bezocht die na controle en een foto ook in de eerste instantie geen gaatje kon detecteren. Hij gooide het vanwege de klachten en locatie ook op overbelasting van de kaak(spier). De uitstraling gaat richting mijn keel, nek en hoofd/oogkas. Het wordt absoluut erger als ik kauw of praat, ondanks het feit dat ik al de maximale hoeveelheid ibu en paracetamol neem…
De oorzaak is waarschijnlijk stress, dit weet ik en had ook al wel een aantal keer door dat ik op mijn kaken ‘kneep’ gedurende de dag of een autorit. Nu kom ik er alleen niet uit. Verga van de pijn en merk dat ik er gewoon heel onrustig van word… Heeft iemand tips of ervaringen?

1 like

Zou even de HAP bellen, misschien dat een spierontspanner helpt ipv pijnstilling. Sterkte, klinkt heel naar!

1 like

Ik heb vaak last van m’n kaak, ben er ook voor naar een speciale kaakfysio geweest. Bij mij komt het met name door klemmen ‘s nachts. Wat je evt. nu kan proberen is de spieren los masseren. Bij je kaak zelf en ook je slaap (die spier doet ook flink mee als je klemt). Ik heb geleerd om een knoop te zoeken en dan 1 min. met veel kracht hierop duwen, doet zeer in het begin maar ebt wel weg.

Je kan ook met je hand in je mond gaan en via die manier je spier masseren. Je gaat dan met je duim helemaal naar je achterste kiezen. Als je aan de andere kaak geen last hebt kan je het verschil wel goed voelen qua dikte en weet je waar je moet zijn.

Mochten het niet je spieren zijn zal je hier weinig aan hebben haha. Maar zou zeker aanraden om naar de fysio te gaan, ik ben er heel goed door geholpen en door die oefeningen kan ik de ergste pijn voorkomen.

2 likes

Lief, dank allen. Ik lig nu in bed, redelijk onder controle. Ga morgen HA zelf even bellen voor overleg. Kaakfysio leek mij ook al wat! Orofasciaal fysio volgens mij.

Ben je er nog mee naar de huisarts geweest? Ik had toen ik al jaren anticonceptie gebruikte ook ineens steeds bloedingen. Bij gynaecoloog geweest en door de hormonen was mijn baarmoederhals slijmvlies dun geworden wat de bloedingen veroorzaakte. Niet erg, maar ben daardoor wel gestopt met hormonen.

Zoethout zou binnen 24 uur een stijging van de bloeddruk moeten geven, dus vrijwel direct effect.

1 like

Lief dat je er naar vraagt! Na drie weken veel bloedverlies heb ik een medicijn (tranexaminezuur) gekregen en daardoor is het bloeden nu gestopt. Dokter adviseerde een sterkere pil, maar ik heb ervoor gekozen om helemaal te stoppen met de pil. Maar er is dus niet naar een oorzaak gezocht.
Ik moest wel een zwangerschapstest doen om een miskraam uit te sluiten.

1 like