Het grote medische vragen-topic

Niet echt een medische vraag, maar ben benieuwd hoe andere dames/huisartsen hierover denken.

Ik ben ontevreden over mijn praktijk om meerdere redenen, maar ik probeer ondertussen al 1.5 week de praktijk telefonisch te bereiken om een afspraak te maken. Ze nemen niet op, drukken weg, noem het op. Niet afgelopen vrijdag maar die ervoor kreeg ik te horen dat ik de week erna even moest terugbellen voor een afspraak, maar vervolgens kreeg ik ze die hele week niet te pakken. Afgelopen week wel de gedeeltelijk ingesproken en binnen 3 kwartier kreeg ik app van de apotheek dat het klaar lag (blijkbaar luisteren de assistenten van de praktijk dát wel af). Vanmorgen weer de hele ochtend gebeld en werd er pas tegen half 11 opgenomen en vroeg ik om een afspraak. Of ik het redde binnen 6 minuten in de praktijk te zijn. Nee, dat haal ik niet. Oh nou dan heb ik deze hele week en volgende week tot en met donderdag geen plek. Sorry??? Als jullie hadden opgenomen had ik prima vanmorgen langs kunnen komen.

Mijn huisarts doet besnijdenissen, botox, Ramandan cursussen in de praktijk (…), maar met een medische klacht is hij amper te bereiken. Great.

En ja, ik probeer al een tijdje een nieuwe praktijk te zoeken, maar ook dat is best lastig (vol of niet binnen postcodegebied etc).

Niet echt, in de zin dat ik iets verrekt heb.

@Madam-Mikmak mmm als ik dat zo lees, kan je daar weinig aan doen. Ik ga het eens een paar dagen aankijken, heb nu ik up and running ben iig niet het idee dat het m’n hart is ofzo :stuck_out_tongue: dat had ik hopelijk wel gemerkt XD dus dat scheelt al

1 like

Ik heb het regelmatig als ik (onbewust) gespannen ben of mij toch fysiek net te veel heb ingespannen. Een blauwe plek/beurs gevoel op mijn borstbeen, tussen mijn borsten. Toen ik het voor het eerst had duurde het wel een week of 2/3 tot het over was, nu duurt het max 2/3 dagen. Wat het is, weet ik niet, maar wel dat het (bij mij iig) wel weer over gaat en vooral dus opspeelt bij drukte…

Kan zijn dat er met het trekken een zenuw iets is beschadigd. Die groeien weer aan en dat tintelt!

1 like

Tintelen is dan zeker een goed teken.
Ik heb dat ook gehad met een zenuw die doorliep tot voorkant kin. Heel vreemd!

1 like

Ik heb sinds een half jaar eens per maand ongeveer ontzettend pijn aan m’n tong en kom er met google niet uit :joy: Ik vind het zo gek, het voelt een beetje als tongspierpijn maar als ik m’n tong poets doet dat ook pijn. Ik kan moeilijk praten en eten doet echt heel veel pijn. Als ik een nachtje geslapen heb is het wel minder, maar ik vind het wel vreemd dat dit eens per maand steeds terug komt. Gebruik ik m’n tong verkeerd? Komt dit door eten of een vitaminetekort? Ik snap het niet haha

Ik twijfel of ik hiermee naar de huisarts moet en of ze er wel wat aan/mee kan doen (qua onderzoek?).

Ik ben al ruim 4 maanden niet meer ongesteld geweest. Ik ben niet zwanger, gebruik geen hormonale anticonceptie, baby is 11 maanden en geef al 2 mnd geen borstvoeding meer, vrij snel na de bevalling begonnen met menstrueren ondanks borstvoeding, geen pijntjes of buikkrampen, geen stress/ondergewicht/overmatig sporten/medicatiegebruik.

Het enige “gekke” is dat ik al maanden (weet niet wanneer het begon) niet goed urineer. Na het urineren voel ik dat ik nog niet uitgeplast ben. Als ik even blijf zitten dan komt er zo nog een plasje achteraan (soms duurt het nog wel een minuut, maar voel dus wel aandrang). Ik moet ook veel vaker plassen dan ik ooit heb gedaan. Plassen doet verder niet pijn, geen afwijkende kleur of geur.

Wat kan het zijn? Ik heb natuurlijk allang bedacht dat ik een tumor in mijn onderbuik heb en dat ie tegen m’n blaas drukt en en en je weet wel al die enge dingen. Bel ik hiervoor de huisarts?

@SimpleThingsja lijkt mij een goed plan om even langs te gaan en het te laten checken.

Ik heb dat met dat plassen ook al heel mijn leven hoor, is niks geks (bij mij!). Ik vind het moeilijk om te ontspannen.

2 likes

Maar het is inprincipe niet normaal als dit opeens zo is ontstaan en ik zou het altijd even bespreken met je huisarts. Je hoeft je niet gelijk zorgen te maken maar ik zou wel voorzichtig zijn met dingen als dit te negeren of zonder verdere controle af te schuiven op stress oid. @Victoria kan prima zijn dat er niks aan de hand is maar hoe simplethings het omschreef waren de klachten er eerst niet en toen wel, dat is altijd reden om iets te laten checken.

1 like

Zou voor de zekerheid de huisartsenpost bellen. Denk dat ontsmetten niet slecht zou zijn, en een vet gaasje tussen de pleister en wond, zodat de pleister er niet aan vast blijft plakken, waardoor je alles nog een keer opentrekt. Weet nog dat ze het bij mijn broertje helemaal verbonden hadden met een rolletje gaas.

1 like

Hoe weet ik zeker dat ik geen herpes heb?
Ik heb een bultje op mijn schaamlip. Al eerder gehad en de dokter zei toen of herpes of bartolin klier. En door verdere klachten dacht hij bartolin klier. Maar nu heb ik het weer en langer. Ik heb mezelf nu dus aangepraat dat het sowieso herpes is. Eigenlijk is mijn vraag hoe kom ik er van af? Als ik bartolin klier Google is er niet echt een oplossing behalve wachten.

Volgens mij doet herpes echt intens veel pijn

1 like

Ik heb r ook echt paar dagen last van gehad. Kon ook niet op die schouder liggen, omdat die spuitplek zo gevoelig bleek. Dus ik denk wel redelijk normale reactie :slight_smile:

1 like

Even een bartholin expert hier (helaas haha): die joekels zitten niet op de schaamlip dus hoe je dokter daar bij komt? Die zitten echt bij de ingang van de vagina en als die verstopt / geinfecteerd raakt voel je dat meer van binnenin, groeit die bult mega snel en kan je vrijwel niet meer zitten van de pijn. In dat geval moet je niet ‘afwachten’ maar een drain/operatie krijgen.

Herpes geeft blaarvorming en ook veel pijn. Dus als je geen pijn hebt lijkt dat me ook niet het geval. Kan het niet gewoon een puistje/ingegroeide haar zijn? Ik zou gewoon naar de huisarts gaan als je je zorgen maakt en stoppen met googelen!

1 like

Ik ben dus al bij de dokter geweest eerder. Toen zei hij op basis van klachten bartolin klier. Zit op mijn binnenste schaamlip, bij de opening inderdaad. Ik ben een hypochonder en heb mezelf wijs gemaakt dat het toch wel herpes is.

@voortaan, een bultje onder de huid. Geen korstje en geen oranje kleur. Wel iets roder dan de rest van de huid. Ben er verder niet ziek van of iets. Alleen een bultje.

@vaatdoek, heb er last van omdat ik echt spanning op die plek voel. Logisch want de huid word uitgereikt. Maar verder geen branderig gevoel of wat dan ook. Wat heb jij er tegen gedaan? Komt het bij jou ook terug?

Nu ik zo typ realiseer ik me dat de herpes klachten dus niet overeen komen. Maar wil toch naar de dokter om te testen. Denk alleen niet dat ie dat gaat doen. Want geen herpesklachten en alleen omdat ik hypochonder ben.

Oh dat kan dan evt wel passen bij een beginnende cyste van bartholin, vooral die spanning erop. De eerste keer 6 jaar geleden was het uiteindelijk zo groot geworden als een ei, ik kon niet meer zitten/lopen dus heb ik een drain laten plaatsen by de gyn. De afgelopen keer was toevallig vorige week, weer dezelfde klachten/grootte, en heb woensdag een operatie gehad om die klier open te klappen. Maar ze worden niet bij iedereen zo groot en gaan soms vanzelf ook weg of ontlasten zichzelf zodat er niks aan gedaan hoef te worden, mits je klachtenvrij bent natuurlijk.

Oh. Wauw. Bij mij was het een tijd terug super klein bultje. En ging weer weg. Nu terug en iets groter en ook langer. Het trok even weg en toen was ie weer aanwezig. Het is kleiner dan een erwtje.

Ok. Ik wil wel geloven dat het geen herpes is. Heb net ook herpes opgezocht bij Google afbeeldingen en zo ziet het er niet uit. Het bultje zit ook precies op dezelfde plek als de vorige keer.

Momenteel voel ik het met afvegen en douchen en durf ik geen seks te hebben. Hoe deed jij het met seks?

Ik zou herpes echt even uit je hoofd zetten, inderdaad!

Bij mij komt die cyste erg snel opzetten: op zaterdag voelde ik em voor het eerst en op dinsdag kon ik al niet meer lopen, op woensdag geopereerd. Dus het is niet alsof je er weken mee kan rondlopen als die zo groot/pijnlijk is. Seks is gewoon niet mogelijk tijdens, na die drain pas na 2 weken seks gehad en nu na deze operatie wacht ik er echt wel een maand mee want vind de wond en hechtingen toch wel echt heftig.

Heeft je huisarts wel gekeken? Want wij kunnen natuurlijk allemaal horror verhalen vertellen maar dat maakt je alleen maar gek.

Ik denk dat ik afwacht. Want wat jij noemt heb ik nu niet. Ik voel het echt alleen als ik het aanraak. Denk dat het te klein is voor een drain. Dus even afwachten en anders alsnog naar de dokter.

Hoop dat jij je gauw beter voelt. Dank voor je advies.