Oké ik denk niet dat iemand me hier kan helpen maar ik ga toch maar een poging wagen. Het gaat om mijn vriend, hij heeft echt een enooorme angst voor de dokter/ziekenhuis/bloed etc. Heeft ermee te maken dat hij vroeger altijd flauw viel als hij bloed moest laten prikken. Zelfs een reisvaccinatie vindt hij al vreselijk (als in: hij moet echt huilen) dus dat geeft een beetje aan hoe erg het is.
Nu heeft hij al bijna een jaar lang last van zijn buik. Rechts bovenin, volgens mij ter hoogte van de lever (?). Een stekende en drukkende pijn, alsof er iets verdrongen wordt. Als hij op de plek duwt is de pijn minder en in bepaalde houdingen heeft hij ook minder last (bijvoorbeeld wanneer hij actief bezig is). Sinds kerst vorig jaar heeft hij hier een paar maanden mee rond gelopen. Iedereen spoorde hem aan om naar de dokter te gaan maar dat deed hij in eerste instantie niet. Toen is hij toch een keer gegaan, ik denk in mei of juni? De dokter kon niks ontdekken en gaf aan dat het verstandig was om bloed te laten prikken maar dat was natuurlijk geen optie. Zij gaf toen als alternatief om een echo te laten maken. Na veel getwijfel heeft hij dat laten doen maar ook hier is niets uitgekomen. Enkel wat vervetting op/rond de lever maar ze verwachtten niet dat de pijn daardoor veroorzaakt werd. Dus het advies: alsnog bloed laten prikken. Dat heeft hij tot op heden nog steeds niet gedaan en ik word er een beetje radeloos van. Aan de ene kant kan ik niet begrijpen dat hij zijn gezondheid niet serieus neemt, maar aan de andere kant probeer ik ook te begrijpen dat dit écht een enorme angst van hem is. We hebben al geprobeerd wat af te vallen maar dit heeft niet geholpen. Ik probeer ook patronen te ontdekken wat betreft eten (heeft hij extra last als hij vet heeft gegeten of juist na gluten/koolhydraten/suiker/koffie) maar ik kan onderhand ook niks meer bedenken. Is er íemand die enig idee heeft wat dit zou kunnen zijn? Ik weet dat bloed prikken de beste optie is maar weet nog steeds niet hoe ik dat aan zijn verstand kan brengen helaas.