Het grote medische vragen-topic

Om eerlijk te zijn ben ik niet zo’n held in supplementen consequent nemen… ik heb ze een paar weken genomen en ja toen weer regelmatig vergeten en dan niet meer…
Ik heb wel gemerkt dat een tijdje na mijn stressperiode het beter was gesteld met mijn haar maar dat kan door verschillende dingen zijn natuurlijk he.

Vandaar dat ik hier nu mijn vraag post, omdat ik het echt eens consequent wil gaan innemen maar ik wil wel weten of het veilig is zo :stuck_out_tongue:

Heel erg bedankt voor de info! @Hova ook!

Ik ga een afspraak maken bij de uroloog om hopelijk toch een andere oplossing te vinden.

Heb op internet al weleens gelezen dat ze soms de plasbuis oprekken omdat deze te smal kan zijn… klinkt in ieder geval heel naar :flushed:

1 like

Dit hebben 2 collega’s gehad. Schijnt in het begint niet fijn te zijn, maar ze hebben er wel baat bij gehad

2 likes

De nvog richtlijnen en NHG richtlijnen houden ook de 12 uur aan, dus ik zou daarvan uitgaan. Maar persoonlijk lijkt het me wel het handigst om een vaste tijd aan te houden, als je eenmaal routine hebt, vergeet je het ook minder snel

1 like

Ik heb dit ook gehad, een half jaar geleden. Sport je? Bij mij had het te maken met teveel druk op mijn billen en hamstrings door verkeerde houding (holle rug, zwakke buikspieren) in combinatie met hardlopen en krachttraining. Heb oefeningen van de fysio gekregen en daarmee is het weggegaan. Mijn kuit foamrollen werkte trouwens ook verlichtend!

2 likes

Ik ben nu ook wel benieuwd, wij adviseren in de apotheek namelijk ook om deze pil heel secuur te slikken, dus idd die 4 uur

2 likes

Ik sport niet, maar ik zal het foamrollen proberen. Dankjewel!

Ik heb niet iets super ergs of speciaal voor de huisarts, maar dit lijkt me het enige juiste topic.

Ik heb een ontstoken of geïrriteerd wondje op de bovenkant van mijn hand van een sigaret die er tegen aan kwam en daarna nog een paar keer gestoken waardoor er een korstje kwam en steeds weer vanaf ging en nu is is het aan de randjes rood, staat strak en het is een beetje gelig en het klopt ook onder het wondje.

Kan ik hier iets opsmeren dat het minder irriteerd? Of gewoon niks aan doen en wachten tot het over is?

Niks ergs dus maar gewoon irritant want ik voel het de hele tijd als ik m’n hand beweeg en in verband met mijn werk doe ik dat nogal vaak🙈.

Foto van wondje

1 like

Ai het ziet er ontstoken uit. Ik zou het goed schoonmaken en als het erger wordt wel even langs de dokter. Of anders bellen naar de assistente voor tips!

2 likes

Ik heb ooit een operatie wond gehad die niet goed wilde genezen, hechten kon ook niet meer.

Ik moest hem toen 3 keer per dag uitspoelen onder de douche. Bij mij was het toen een diep gat waar ik een vettig gaasje in moest stoppen. Zal denk ik bij jouw wond niet nodig zijn.

Dat het rood is aan de rand betekend dat er genezing is. De gehele korst geeft een kleine ontsteking aan.

De genezing kan wel even duren omdat het van binnenuit moet genezen.

2 likes

Ik slik nu 11 dagen amitriptyline voor zenuwpijn in m’n schouderblad. Voor het slapen gaan 1 pil van 25 mg. Heb wel last van die bijwerkingen. Als het nou aansloeg, was het anders, maar ik merk nog geen verschil. Weet iemand hoe lang dit moet/kan duren? Heeft iemand er ook ervaring mee?
En wat gebeurt er als ik 1 glas wijn neem erbij?

Ik slaap wel écht als een roosje. Alleen jammer dat ik ook nauwelijks wakker word 's morgens. :stuck_out_tongue:

1 like

Ze zeggen dat het pijnstillende effect na 2-4 weken begint, de bijwerkingen nemen vaak in de loop van de tijd weer wat af, dus je moet even door het vervelende begin heen om er baat bij te hebben.
Dit medicijn wordt afgebroken door je lever, en alcohol ook, als je lever ‘druk’ is met de alcohol, kan het de amitriptyline minder snel afbreken, en andersom. Dus zowel de alcohol als de amitriptyline komen harder aan. Ik denk dat 1 glas niet zo’n ramp is, maar ik zou het uitproberen op een dag dat je nergens heen hoeft :stuck_out_tongue:

2 likes

Wat een fijn en lief berichtje!

Ik had paniekaanvallen destijds en ik was verkouden. Toen is het begonnen. Ik ben er nog niet mee naar de KNO-arts geweest, omdat ik steeds weer die neusspray van de huisarts mee krijg die niks doet.

Wat vervelend dat jij er ook last van hebt :pensive:. Bij mij is het gelukkig geen hoge pieptoon, maar echt het suizen van mijn bloed zeg maar. Een beetje het geluid van wat je ook op een echo van je hart zou horen (of een echo als je zwanger bent). Ja ik ben allang blij dat ik het niet constant hoor en waar ik eerst met muziek in ging slapen zodat ik die suis niet meer hoor, heb ik dat nu niet meer nodig.
Maar ik denk dat ik dan maar weer eens een afspraak maak bij de huisarts en als er dan weer/nog steeds druk op mijn trommelvlies staat, dat ik dan vraag of ik naar de KNO-arts mag.

1 like

Ik heb sinds ruim een maand last van inwendig trillen.

Ik ben aan het begin op het spreekuur bij de dokter geweest (ik had toen ook last van buikpijn, zware benen) en toen is er bloed geprikt/op suiker gecheckt etc, maar daar kwam niets uit. Ik heb een maand gedaan alsof ik het niet merkte, omdat ik bang ben voor een uitslag (?) (kopinhetzand). Uiteraard heb ik veel zitten googlen.

Ik ben een maand geleden (net voor dat het begon) gebeten/geprikt door een daas, althans dat dacht ik. Er zat ongeveer drie weken lang een grote rode plek (geen ring en ook geen ronde vlek oid) op m’n schouder. Ik ben nu ineens bang dat het toch een tekenbeet was en dat ik straks te laat blijk te zijn. De huisartsassistente zegt dat het onwaarschijnlijk is (want geen koorts) en weet verder niets over dat trillen.

Ik kan over twee weken naar de huisarts, want die is nu op vakantie. Weet iemand iets meer over dat trillen? Ik dacht eerst dat het aan de warmte lag, maar het duurt nu wel lang.

1 like

Wat vervelend! Ik snap wel dat je bang bent voor een eventuele uitslag. Wat voor inwendige trillingen bedoel je?

Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken om die insectenbeet. Maar ik ben geen dokter.

1 like

Mijn hele lichaam geeft steeds kleine schokjes. Als ik bijvoorbeeld mijn telefoon op mijn buik/armen/benen leg, dan zie je m’n telefoon schudden. Misschien verduidelijkt dat het iets. Het geeft een heel onrustig gevoel.

1 like

Geeft het je een onrustig gevoel, omdat je het weet en er mee bezig bent denk je?
Ik heb dit ook in mn buik en borst. Als ik rustig zit dan zie je dat bewegen op het ritme van mijn hart. In eerste instantie werd ik er onrustig van, want wat was er met mij aan de hand? En nu zie ik het en that’s it. Destijds heb ik ook gekeken en bijna iedereen had dat, zodra hij/zij daarop ging letten.
Maar je kan hiermee altijd een afspraak maken bij de huisarts, die kan je onderzoeken en geruststellen of een verklaring geven.

1 like

Nee, het geeft me denk ik echt een onrustig gevoel omdat het lijkt alsof ik op een trilplaat zit. Het zal ook gerust niet meehelpen dat ik allerlei nare dingen voorbij heb zien komen bij het googlen. :frowning:

1 like

Ahh, thanks!!
We gaan half september wel weer verhogen, zei hij. Krijg ik dan weer opnieuw bijwerkingen? :S

1 like

Niet zoals de dokters hier maar kan een aantal wel ‘beoordelen’ als verpleegkundige. Om welke gaat het?