Het grote medische vragen-topic

Ik heb gisteren groeihormoon uit de koelkast gehaald om mee naar huis te nemen. Nu zag ik vanmorgen dat ik vergeten ben op het opnieuw in de koelkast te leggen. Heeft ongeveer 10 uur niet koud gelegen. Is het alsnog werkzaam? Wil maandag sowiezo de apotheek bellen. Ben boos op mezelf dat spul is zo duur pff

1 like

Ik ben geen dokter maar ik deel dit altijd graag met iedereen, omdat ik zelf graag zoiets had gelezen toen ik veel hoofdpijn had. Ik had elke week meerdere dagen hoofdpijn en om de paar maanden migraineaanvallen. Huisarts kon er niets mee. Bij toeval belandde ik bij een manueel therapeut en na serieus 1 behandeling had ik al resultaat. Ik heb nu heel af en toe een beetje hoofdpijn, zoals iedereen. Ben altijd nog verbaasd dat ik daar nooit eerder ben beland

2 likes

Geen last ervan, maar mijn nicht had al-tijd koude handen en heeft toen acupunctuur gehad (1x) en nu zijn haar handen constant warm! Weet niet of je er in gelooft, maar je zou het kunnen proberen :slight_smile:

Raynauds misschien? Heb ik ook, primaire Raynauds ook. Heel erg kut, maar gewoon warm houden. Heb alles ook geprobeerd, maar mijn handen en voeten blijven gewoon koud.

1 like

Misschien een voedselallergie?

Ik herken dit als ik te snel gegeten heb. Dan kauw je misschien niet goed genoeg en krijg je te veel lucht binnen. Wat het ook nog kan zijn dat je daarvoor te lang niets gegeten hebt en bij het avondeten ineens een grote portie naar binnen werkt.

1 like

Dankje voor je reactie! Ik heb wel een goed/normaal eetritme, dus het is zeker niet dat ik te lang niets heb gegeten voordatik iets eet (wanneer dat wel voorkwam is het ook echt eenheel ander soort buikpijn). Maar de pijnijlke steken inmijn borst/keel/oren zijn heel erg regelmatig, en ik heb nog geen patroon kunnen ontdekken met bepaald soort voedsel :frowning:

2 likes

Ik heb tijdens het vliegen (met name tijdens het landen en stijgen) extreme last van oorpijn. Niet alleen het dichtzitten van de oren, maar ook echt piepende geluiden beetje vergelijkbaar als met een muziekinstallatie op een feestje dat weleens zo gaat piepen. Soms gaat duurt het alleen 20 minuten, maar soms heb ik zelfs een paar uur na het landen of de gehele vlucht er last van.

Nou weet ik wel dat oorpijn normaal is tijdens het vliegen, maar ik heb er (volgens mij?) veel meer last van dan andere mensen. Mijn naaste hebben bijvoorbeeld gewoon dat het even dichtzit en met veel kauwen is het weer over. Bij mij is dat niet het geval, ik heb ook al die speciale oordopjes ervoor maar toch blijf ik er last van hebben. Nu vraag ik mij af of ik misschien een bepaald probleem heb met mijn oor vooral mijn linkeroor heeft er echt veel last van. Kan dit wat meer zijn dan gewoon oorpijn tijdens het vliegen?

1 like

Vervelend zeg! Ben je hier al eens voor naar de huisarts geweest?

Ik hoop dat iemand tips heeft / advies kan geven, want ik weet het niet meer.

Inmiddels heb ik ongeveer een jaar last van oorsuizen in mijn linkeroor. Ik hoor mijn bloed voorbij stromen, wel alleen als het helemaal stil is, anders hoor ik het niet. Ik ben al een aantal keer bij de huisarts en die ziet dan steeds dat er druk op mijn trommelvlies staat. Ook ben ik soms wat sneller duizelig (waarschijnlijk daardoor zei de dokter). Nu heb ik al 3x dezelfde neusspray ( Fluticasonpropionaat) gekregen, maar het is nog steeds niet weg. Heeft iemand tips? Ik kan er prima mee leven, maar vind het gewoon vervelend.

1 like

Vraagje: ik heb al heel mijn leven last van blaasontstekingen na seks ook al doe ik alle standaard dingen om het te voorkomen (meteen plassen na seks, douchen, veel water drinken, met condooms, zonder condooms, d-mannose, cranberry zooi etc etc) maar het helpt geen reet.

Ben dus een jaar geleden naar een uroloog geweest en zij heeft alles onderzocht en alles zag er prima uit. Ze heeft me toen antibiotica meegegeven die ik preventief meteen na de seks moet innemen. Sindsdien heb ik geen blaasontsteking meer gehad gelukkig. Maar eerst had ik maar 1 week per maand seks dus viel het wel mee met de pillen maar nu ben ik dus bijna 24/7 bij mijn vriend waardoor we bijna iedere dag seks hebben. Dus dat betekent dat ik iedere dag een antibiotica pil moet innemen voor… de rest van m’n leven? :o_o: Dat kan toch niet?? Wil ik ook helemaal niet.

Heb al geprobeerd om bijv. om de dag een pil te pakken maar dan heb ik binnen twee dagen al meteen beginnende klachten.

Ik zou een paar dagen per week geen seks kunnen hebben maar dat lijkt me toch ook niet de bedoeling… Vind het echt heeel irritant en eng dat er geen andere oplossing lijkt te zijn :frown:

Dus mocht iemand een tip hebben… ik hoor het graag! Ik ga sowieso binnenkort terug naar de uroloog.

2 likes

Is het echt antibiotica? Of een soort ‘supplement’?

Nee het is echt antibiotica! Deze:

1 like

Nee nog niet :frowning: Functioneer er al zo lang mee dat ik (reluctant huisartsganger) altijd maar denk, zonde vanhun tijd, laat de mensen die misschien bijna doodgaan voor!

Maar je hebt gelijk, toch maar vragen allicht.

Waarop scoor je afwijkend?

@Diamonds Huh… ik vind dat echt raar dat een dokter je aanraadt iedere x antibiotica te nemen na seks. Antibiotica heeft ook invloed op je ‘goede’ bacteriën dus dit lijkt me echt geen optimale oplossing? + Wat ondoordacht i.v.m. antibioticaresistentie?
Zoals je zegt, je kan echt niet iedere dag de rest van je leven antibiotica nemen… lijkt me absoluut niet gezond en ook geen oplossing.

Ik studeer dan wel niet voor huisarts maar in mijn studie wordt er echt op gehamerd antibiotica niet preventief te geven aan dieren.
Is het een optie dit + het feit dat je antibiotica kreeg voor te leggen aan de huisarts?

Wel echt ontzettend rot zeg, je probleem. Zeker als je al zoveel geprobeerd hebt… :frown:

Ik kwam hier zelf met een (saaie) vraag.
Ik had in het middelbaar een prachtige bos haar, maar sinds ik studeer schiet er niet veel van over. Vooral in periodes van stress (zoals nu met mijn herexamens) valt het enorm uit en dat maakt me zo bang. Mijn vit B12 is iétsje te laag maar echt nog niet zo laag dat het invloed heeft op mijn RBC en al de rest is goed.
Nu kreeg ik een jaar geleden van een dermatoloog het supplement ‘Cystiphane biorga’ mee. Ik moet hiervan 4 tabletten per dag slikken en dan heb ik:
2 g L-cystine, 6 mg Arginine, 2 mg vit B6, 15 mg Zink binnen
Nu merk ik weer dat mijn haar enorm uitvalt, dus wil ik ze terug innemen.
Maar, omdat ik in examenperiodes regelmatig een zware keelontsteking krijg, neem ik nu ook kauwtabletten multivitamine in. Zodat ik wat meer antioxidanten binnen heb en er zit ook B12 in dus dat is mooi meegenomen.
Daarvan moet ik 2 tabletten per dag nemen en dan heb ik:
800 microgram vit A, 5 microgram vit D, 10 mg vit E, 60 mg vit C, 1,4 mg thiamine/vitB1, 1,6 mg riboflavine/vitB2, 18g niacine, 6 mg panthotheenzuur, 2 mg vit B6, 1 mg vit B12, 200 microgram foliumzuur, 150 microgram Biotine binnen.

Wat me dus opviel, is dat in beide supplementen vitamine B6 zit. Dus ik ben gaan googelen hoeveel ik daar per dag van max. De dagdosis is 1,5 mg en de max dosis is 21 mg per dag. Nu zit ik dus aan 4 mg vit B6 per dag + de vit B6 uit groenten/fruit/… (ik eet geen vlees en vis dus daar kan het niet vandaan komen). En ookal zit ik niet aan de max dosis per dag, wat is wel oke om te nemen? Stel nu dat ik met mijn voeding aan 8 mg vit B6/dag zit, kan dit dan kwaad? Ik vind hier echt nergens uitgebreide cijfers over.
Het vreemde van alles vind ik nog wel dat het in béide supplementen zit, terwijl tekorten aan vit B6 hier niet echt voorkomen. Dus eigenlijk heb je sowieso al genoeg aan je voeding…

TLDR: ik wil supplementen voor mijn haar (want haaruitval) nemen, maar ook multivitamine kauwtabletten (want preventie keelontsteking en vit B12 zit er ook in) en ik vraag me af of ik mezelf niet ergens perongeluk intoxiceer met deze hoeveelheden?

1 like

Nitrofurantoïne wordt veel vaker preventief gebruikt, elke dag.
Volgens het farmaceutisch kompas:

Postcoïtum profylaxe bij seksueel actieve vrouwen : volgens de NHG-standaard Urineweginfecties: gewone capsules, suspensie: 50–100 mg binnen 2 uur na iedere coïtus, max. 1×/dag. Behandeling staken na 6–12 maanden.

3 likes

Oh oke! Wist ik niet. Maar er staat ook behandeling staken na 6-12m dus @Diamonds kan het dan toch niet de rest van haar leven nemen?

1 like

Ik heb al ruim een week heel erg last van pijn aan mijn voet. Aan de binnenkant, precies onder dat rondje botje. Nu heb ik al gemasseerd en ingesmeerd met van die spierpijn crèmes. Maar niets helpt. Ik ben niet gevallen of wat dan ook, dus daarom vraag ik me ook af of het de moeite waard is om naar de huisarts te gaan. (als in is het ‘ernstig’ genoeg, ik ben denk ik al ruim 10 jaar niet naar de huisarts geweest)

1 like

Nee dat lijkt me ook niet echt goed/fijn inderdaad!

2 likes

@fysicus sorry ik weet niet het antwoord op je vraag maar je post trok mijn aandacht door dat supplement. Heb hetzelfde met mijn haar (ook al gaat het nu oke, even afkloppen). Ben het meteen gaan googlen en zie dat je het online ook gewoon kan kopen (niet zo duur ook trouwens). Heb jij wel verschil gemerkt toen je ze eerst innam?