Het grote medische vragen-topic

Over de minipil zegt het Farmacotherapeutisch Kompas: Indien de vrouw meer dan 12 uur te laat is, tevens gedurende de eerstvolgende 7 dagen aanvullend een barrièremiddel gebruiken. Ik weet niet of dat ook overeenkomt met wat je huisarts zei? Een zwangerschapstest is pas vanaf +/- 2 weken na een eventuele bevruchting positief, dus als je mogelijk dinsdag of woensdag bent bevrucht, kun je dat pas 27 november testen.

Je bent meteen veilig!

2 likes

@Merel dankjewel voor je reactie! De huisarts zei dat inderdaad ook. Over de test, dat wist ik niet. Handig om te weten.
Ik kan me haast niet voorstellen dat het zo zou zijn, maar je weet het natuurlijk nooit zeker zonder een test. Nog eventjes wachten dus

Ik weet niet zeker of mijn vraag hier op de juiste plek is, zo nee sorry dan verplaats ik hem als dat kan.
Ik ben sinds begin april (7 maanden geleden dus) gestopt met de pil, en sindsdien heb ik 1 keer een cyclus van 29 dagen gehad, verder alleen maar 40 dagen of meer. Ben vanochtend ongesteld geworden, maar dat was nu 64 dagen nadat ik de vorige keer ongesteld werd. Ook is mijn ongesteldheid extreem veel lichter dan met de pil, ik bloed 1 dag normaal, en dan nog 2 dagen bijna niet, en dan is het weer over.
Ik twijfel al een paar maanden of ik naar de huisarts moet gaan of toch nog een paar maanden moet wachten tot ik echt een jaar van de pil af ben (lees wel eens dat ‘ontpillen’ een half jaar tot een jaar kan duren). Wat is verstandig, huisarts of toch nog even aankijken?

Ik heb altijd super erge last van gespannen rugspieren en heb ook een kantoor baan waarbij ik grotendeels achter de computer zit. Ik merk dat ik dagelijks zo een enorme pijn heb aan mijn rug en hij vast zit vol knopen.

Mijn vader had mij gisteren gemasseerd en de knopen zijn er uit en de meeste spanning ook maaaaar ik heb nu wel pijn heb bij 1 image

En ook bij mijn rechterschouderblad bij het blauwe
image

Iemand tips?

Fysio.
Ik heb o.a. daar ook last en kan ervoor terecht bij de fysio. Daar masseren ze en kraken ze soms.

Duidelijk! Weet ik dat ik aankomend jaar een pakket moet uitkiezen waar meerdere fysio lessen zijn bij inbegrepen

1 like

Ik denk nu al. Je hebt er last van toch? Gewoon gaan.

Maar je kan nooit weten dat het jouw “schuld” is als je niet alle opties laat testen? :thinking:

2 likes

Door het tekort ga ik nu van pil veranderden. Ik had de 30mg en krijg nu 20. Wat voor verschil maakt dat? Wat voor veranderingen kan dat lichamelijk betekenen?

Heb je dat niet met je arts besproken toen je besloot om te veranderen?

Nee heb de assistente gebeld en die heeft me nieuw recept gegeven. Ik ben niet echt ergens bang voor, wil alleen weten.

Ik heb bijvoorbeeld als ik de pil niet slik meer kramp en ik krijg allemaal pukkels op mn voorhoofd. Nou vraag ik me af of dit nu ook erger wordt met een laaggedoseerde pi.

Oh dat verbaast me wel, dat dat niet besproken wordt. Ik heb het er wel met de apotheker over gehad maar die bleef vaag dat je er wel wat van kan merken.

@Huismus Het is een nieuwe huisarts en ik liet beetje merken dat ik geen zin had om langs te komen hiervoor ( ben er nog nooit geweest). Ze vroeg of ik de pil al heel lang had en toen ik zei dat ik al 15 jaar ofzo vond ze dat genoeg om een andere voor te schrijven. Heb er dus ook niet naar gevraagd, dat vergat ik.

@Krabsalade Merci!

1 like

Ik ben vrij zeker dat ik iets van een slijmbeursontsteking heb sinds vrijdagnacht. Zeurende pijn, als ik mijn arm zijwaarts of naar voren hef wordt het ineens een hele scherpe pijn en krijg ik hem niet hoger. Ik slik sinds vrijdagnacht Naproxen die ik in huis had vanwege reactieve reuma dat ik een tijd terug had.

Moet ik afwachten en doorgaan met Naproxen, naar de huisarts of naar de fysio?

Ik heb voor mijn seborroisch eczeem ketoconazol shampoo gekregen. Van de dokter moest ik mijn haren wassen met gewone shampoo en daarna de ketoconazol. Conditioner kon ik daarna beter niet gebruiken zei de huisarts. Maar kan ik wel gewoon stylingproducten gebruiken of voorlopig even niet?

Ik heb dat destijds wel gedaan. Je smeert dat ook niet op je haarwortels toch? De ketconazol shampoo werkte er niet minder door oid. (Volgens mij heb ik toen ook gewoon conditioner gebruikt, alleen op de jaarlingen)

1 like

Wat is jullie advies over de griepprik. Ik werk niet in de zorg, maar mijn werkgever biedt de griepprik wel aan.
Er zijn collega’s (die vanwege hun leeftijd in aanmerking komen voor de prik) die aangeven dat ze toch wat last hebben van die prik. Dat ze zich daardoor beetje grieperig voelen.

Zelf ben ik 27, ik weet niet echt of ik ooit echt echt de griep heb gehad of alleen maar lichte verhogen met een verkoudheid.

Wat is jullie advies?
Gewoon nemen, want het maakt toch niks kapot?
Of opletten met wat je in je lichaam laat spuiten?

1 like

Gewoon nemen en bedenken dat je dit niet voor jezelf doet, maar voor anderen. Mensen met een immuunstoornis of inderdaad babies en ouderen.

3 likes

@Desalnietteplus Hoe is het met je knie?

Ik hoor de laatste tijd mijn hartslag best wel suizen achter mijn oor als ik lig? Een beetje piepend suizen en best wel erg. Als ik dan een beetje ruw tegen mijn oor wrijf gaat het weg, maar komt ook soms terug. Kan ik daar iets tegen doen?

1 like