Super duffe tip misschien haha maar mogelijk kan het je helpen om eens foto’s en/of plaatjes te bekijken op Google!
Daar heb ik al op gezocht en op die tekeningen/foto’s is wel echt een gat te zien. Verder levert googlen op hoe een normale vagina eruit ziet vooral resultaten op van hoe buitenkant van de vagina eruitziet, maar niet zo zeer de opening zelf.
Is het mogelijk dat stress tussentijdse bloedingen veroorzaakt? Als je googelt kan ieder kwaaltje wel veroorzaakt worden door stress dus ik vroeg me af of jullie denken dat het plausibel is
Gebruik zelf geen antipsychotica maar ben wel in opleiding tot psychiater, dus ik weet er opzich wel iets over
Ik zou eens op https://pakwijzer.nl/ kijken. Hier kun je zelf aangeven welke bijwerkingen je het meest en het minst bezwaarlijk zou vinden en dan komt er een advies uit. Natuurlijk wel met je arts bespreken!
Haloperidol is ook een klassiek antipsychoticum, net als perfenazine, hebben dus veel overeenkomsten en zou dan dus ook wel een logische keuze zijn. Van de modernere antipsychotica zou aripiprazol (Abilify) een optie zijn. In de acute fase heb ik zelf niet zulke goede ervaringen met dit middel (vaak niet effectief genoeg), maar als preventie/stabilisatie werkt het vaak wel goed en heeft het vaak minder bijwerkingen dan bijvoorbeeld risperidon en olanzapine (ook moderne antipsychotica).
Even hierop inhakend, cliënt van mij ontwikkelde parkison achtige symptomen door de abilify. Ik ben niet echt een fan
Klopt, alleen deze triggerde het erger dan de haldol (haldol was zelfs hoger in dosis)
Puur op recepterniveau gekeken zou aripiprazol juist veel minder EPS moeten geven, omdat het als partiele dopamine-agonist werkt ipv als dopamine-antagonist (zoals de meeste antipsychotica).
Maar, helaas is psychiatrie niet zo logisch als we zouden willen haha. Dus op patientniveau zou het idd kunnen dat een patient meer EPS heeft bij aripiprazol dan bij haloperidol maar het merendeel zal bij haloperidol een hoger risico hebben.
Welk middel dan ook, als je erg veel EPS hebt zit je te hoog in de dosering, dus dan moet je verlagen. En als je niet in de acute fase zit zou ik zeggen ‘start low, go slow’.
Kun je hoofdpijn krijgen van verstopte oren? Ik heb de laatste tijd steeds vaker hoofdpijn en ook een hele vage hoofdpijn wat ik niet kan omschrijven als normale bonkende hoofdpijn, ik kijk dan vaak ook beetje boos door het gevoel in mijn hoofd (gaat automatisch, zo voel ik me niet). Maar ik heb ook steeds de neiging om mijn oren open te ploppen als ik dit heb dus ik dacht mss kan het daarmee te maken hebben? Als ik echt last heb vage hoofdpijn, zoals ik het noem, dan is dat vaak een paar dagen en dan weer even niet. Paracetamol enz lijkt allemaal ook weinig te helpen op zo’n moment.
Ik heb alleen gelezen dat je door abilify heel erg manisch druk kunt worden…
Dat vind ik dan weer een beetje eng…
Ik twijfel een beetje tussen zyprexa en abilify
Haldol en orap mag dus niet samen met mijn citalopram blijkt.
Ben vooral bang voor een crisis door de medicijnen ( in het verleden zwaar depressief en onrustig geworden van opbouwen ap , was echt afschuwelijk)
Persoonlijk vind ik Parkinson achtige symptomen wel acceptabel.
Heb veel ergere dingen ervaren als bijwerking dus als dat alles is…
Ik heb na de val van een trap ook erg veel last gehad en lang gehouden.
Kon pas na twee maanden weer wat langer zitten.
Ik heb uiteindelijk een stuitkussen gekocht
Die nam ik overal mee naartoe maar zeker op het werk was dit heel fijn.
Je zit er goed op en ontlast je stuitje.
Mocht je in de kop van noord-Holland wonen of langskomen mag je hem lenen.
Aripiprazol werkt minder sederend dan andere antipsychotica en sommige mensen merken inderdaad dat ze er wat makkelijker van op gang komen op de dag. Ik zou niet al te bang zijn voor een manie, als dit bij citalopram niet gebeurd is vind ik de kans niet heel waarschijnlijk dat het bij aripiprazol wel gebeurt.
Olanzapine is een goed antipsychoticum maar heeft helaas wel wat bijwerkingen die vervelend kunnen zijn, zeker bij langdurig gebruik: gewichtstoename, verhoogd cholesterol, verhoogde bloedglucoses. Positieve is wel dat je er vaak goed op slaapt!
Andere overweging zou zijn om te kijken of je je antidepressivum kunt switchen naar een die wel met haloperidol kan of overleggen met je arts of de combinatie wel kan als je dit goed monitort (gaat met name om ECG). Of, maar dan ga ik misschien buiten m’n boekje en dat moet je helemaal goed met je arts bespreken: zou stoppen van antipsychotica een optie zijn? Angst is ook op andere manieren te behandelen en je geeft aan dat de randpsychotische verschijnselen 2 jaar terug waren. Dan zou je kunnen afwegen of de voordelen van switchen naar een ander antipsychoticum wel opwegen tegen de nadelen.
Succes met de keuze in ieder geval, erg spannend lijkt me!
Sure!
Disclaimer: ik weet (nog?) lang niet alles dus op eigen risico
Ja is behoorlijk spannend! Bedankt voor je advies!
Weet jij toevallig of je abilify ook 2,5 Mg kan slikken als onderhoudsdosering? Ik zie dat 5 de kleinste pil is maar ik wil het liefst zo weinig mogelijk ( aangezien ik geen schizofrenie heb hoef ik geen hoge dosering)
Edit: stoppen durf ik niet ben bang dat omdat ik het al 10 jaar slik mijn hersenen gewent zijn geraakt aan ap en gaan overdoseren zonder, waardoor ik dus wel psychotisch wordt ( heet serotonine syndroom geloof ik)
@Krabsalade @Acquiesce
Thanks voor het bijspijkeren van de kennis!
Mijn oude team zat toen in een heel heftig proces met die cliënt van afbouwen van het ene middel en behoorlijke bijwerkingen ervan.
Was toen een hele onhoudbare situatie met agressie (fysiek en verbaal) waarbij uiteindelijk zelfs een crisis team is opgezet.
Uiteindelijk is dit voor mij toen de druppel geweest om ook weg te gaan. Zijn wel meer dingen gebeurt hoor, maar dit was wel mijn eindpunt.
@anon50122296 Volgens mij kan de apotheker een capsule van 2.5mg maken maar dat weet ik niet helemaal zeker. En snap dat stoppen veel spanning oproept dus zou het zeker niet doen als je het (nog) niet vertrouwt. Wat jij omschrijft ken ik echter niet, en serotonine syndroom is iets heel anders. Maar je zou altijd waar je bang voor bent eens kunnen bespreken met je arts en kijken hoe die erover denkt!
@Hectometer Die is er voor zover ik weet helaas niet! Deze infographic kwam ik wel laatst tegen en geeft ook wel een redelijk aardig overzicht: https://antidepressiva.nl/images/INFOGRAPHIC_3.jpg
@Flopsyunicorn Jeetje wat een verhaal! Snap helemaal dat als je zoiets meemaakt bij een patient dat je dan nare associaties hebt bij dit middel. Hoop dat je inmiddels een fijnere werkplek hebt gevonden!
O oeps… dopamine syndroom bedoel ik
Dopamine supersensitiviteits syndroom heet het geloof ik …
Staat ook op psychosenet
Iets te veel medicijnen gezien vanavond, begin het door elkaar te halen
SSRI’s (de groep medicijnen waartoe citalopram toe behoort) kunnen allerlei bijwerkingen geven. Wat jij omschrijft kan daar allemaal wel bij passen. De bijwerkingen zijn vaak de eerste weken na het starten het ergst en worden daarna meestal minder.
10mg is inderdaad een wat lage dosering maar het is helemaal prima dat je hiermee begint en dat je langzaam aan doet met ophogen. En voor sommige mensen is 10mg wel genoeg. Werking op depressieve klachten kun je verwachten na 4-6 weken, dus hoe je verder gaat zou ik vooral daarop baseren: vind je de symptomen waarvoor je antidepressiva bent gaan slikken dermate verminderd dat je er tevreden genoeg mee bent? Dat enorme piekeren klinkt nog wel heel erg vervelend en het zou kunnen dat een hogere dosering daar net iets meer steun in geeft.
Als je besluit nog wel te verhogen zou ik wel proberen dit in ieder geval 4-6 weken vol te houden, omdat je dan pas echt kan zeggen of dit middel voor je werkt of niet. En de start is vaak het ergst, verhogingen worden vaak beter verdragen qua bijwerkingen, mogelijk stelt dat iets gerust Succes!
@Milkyway Is 85-90 qua hartslag sowieso niet redelijk hoog vergeleken met het gemiddelde? Mijn hartslag was nog wat hoger dan dat, maar dat vond mijn arts wel te hoog iig. Nadat ik ben gestart met escitalopram, is mijn hartslag gedaald naar 65 en daar is ze tevreden mee. Ze zei dat de medicijnen dus in ieder geval lichamelijk iets voor me doen door mijn stressniveau te verlagen.
Ik woon niet bepaald om de hoek, jammer haha. Ik denk wel dat ik er ook aan moet geloven. Ik zit de laatste tijd meer en merk echt dat dat.de boosdoener is. Is de pijn helemaal weg nu bij je?