Het grote menstruatiecuptopic

Ik ook, en maar tegen mezelf zeggen ‘Niet panikeren dat ding kan letterlijk nergens heen’ :sweat_smile:

Nee is wel normaal hoor. Ofja… wat is normaal haha? Ik trek in ieder geval ook een beetje aan het steeltje zodat de cup wat lager gaat zitten en ik er beter bij kan. Het gaat er meer om dat je niet dat ding ver naar beneden haalt/er helemaal uit trekt terwijl die eigenlijk nog vacuüm zit… pijnlijk.
Je zou trouwens ook een beetje kunnen persen, dan gaat die ook lager zitten.

Ik zou het allemaal even aankijken of de cup te hoog zit of niet. Je hebt schijnbaar prima de cup er uit kunnen krijgen, dus ik dénk dat je meer moet wennen :slight_smile: Geef het even tijd en probeer jezelf niet te zenuwachtig te maken. Ik weet dat dat makkelijk gezegd is… de eerste keer dat ik de cup in had kreeg ik het zelf ook even warm (‘Oke, ik krijg dat ding er nooit meer uit’). Maar zolang je je inderdaad beseft dat de cup nergens heen kan zit je helemaal goed! Ook is dit echt iets wat je moet leren zoals auto rijden of fietsen. En als je eenmaal gewend bent kan je niet meer zonder - trust me :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Thanks voor de geruststelling, ik vrees dat ik mezelf inderdaad een beetje gek aan het maken ben :sweat_smile: Ik ben ook niet zo ~in touch~ met mijn eigen lichaam dus dit is allemaal nieuw en raar en ongemakkelijk, maar zo te horen is het het waard :slight_smile:

1 like

Aahw nou het is echt niet nodig om jezelf gek te maken, al is dat wel normaal in de eerste maand! Maar oprecht, er kan niks gebeuren so youre good :slight_smile: Ik weet niet of je je hier ook druk om maakt, maar als je bang bent om door te lekken kun je misschien je cup en maandverband gebruiken? Lekker double dutch.
Dat had ik de eerste maand gedaan en heeft me heel erg geholpen (zodat ik me minder druk maakte en omdat ik anders een keer was doorgelekt want ik had mijn cup niet goed gedaan :sweat_smile: )

Dat niet in touch zijn met eigen lichaam komt me heel erg bekend voor. En dat is een van de weinige dingen wat ik echt een minpunt vind aan de cup. Je ‘moet’ toch altijd even jezelf ‘zitten’ als je bezig bent om de cup er in of er uit te halen. Ik heb mezelf er overeen gezet, omdat ik oprecht fan ben van de cup haha. Ook was ik er na een paar keer wel aan gewend. Maar ik heb me er vooral overheen gezet omdat ik persoonlijk tampons en maandverband ontzettend goor vind.

1 like

Ik wil eigenlijk wel een cup proberen maar ik ben bang dat het dan fout zit en alles eruit loopt ofzo

Als je het niet meteen vertrouwd gewoon de eerste keren cup + maandverband of inlegkruisje, als het er dan langs loopt heb je backup.

2 likes

Maar zo’n cup kan niet ineens omlaag zakken als hij niet meer goed vacuum zit?

Geen idee eerlijk gezegd, ik ben geen expert. Maar heb nog nooit van iemand gehoord dat dat gebeurde.

Dat voel je wel als hij te laag zit, dat zit niet lekker. Ik heb nog niet gehad dat hij zakte. Wel toen ik het de eerste keer gebruikte dat hij niet goed zat en ik dus iets lekte, maar gebruikte idd maandverband erbij voor de zekerheid. Daarna onder de douche rustig de tijd genomen en uitgebreid geoefend met in en uithalen, sindsdien altijd goed gegaan :blush:

1 like

Ik heb ook de Organicup en trek ook altijd aan het steeltje

1 like

Ik ging hem trouwens een keer uitkoken en toen was ik vergeten dat de pan op het vuur stond… dus was al het water verdampt. Toen heb ik Organicup een facebookberichtje gestuurd om te vragen of ik hem nog kon gebruiken. Ze zeiden dat ze dat niet zeker wisten en dat toen hebben ze me gratis een nieuwe gestuurd. Dat vond ik zo aardig!

9 likes

Wat irritant! Heb je geprobeerd om je spieren aan te spannen? Die je gebruikt om harder te plassen, zeg maar? :stuck_out_tongue: Bij mij klapt hij dan altijd open.

Denk niet dat ie brandt trouwens. Smelten misschien.

Ik was altijd groot fan van de cup, had de Mooncup, de kleinste versie. Nu ben ik voor het eerst weer ongesteld geworden na mijn bevalling (:cry:) en ik wil zeker weer aan de cup. Had de grotere versie besteld, maar die lijkt veel te laag te hangen? Waar ik naar de kleinere versie nog wel eens moest hengelen voor ik hem had, komt deze er zo ongeveer zelf al uitzetten. Het lekt ook wat, ik betwijfel of hij helemaal vacuüm zit. Iemand enig idee wat het probleem is, en wat ik als alternatieve cup kan gebruiken? Korter/ (nog) breder?

Il ben eigenlijk ook wel benieuwd naar zo’n cup, maar ik krijg nog niet eens een tampon ingebracht, dus vrees dat dit ook niks voor mij zal zijn

@Madrid waar bestel jij wasbaar maandverband? Dan kan ik tenminste die chemische brol weggooien haha

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, ik ga er eens naar kijken!

@Madrid
Gewoon doen wat voor jou werkt! Boeien dat anderen dat ranzig vinden, ongesteld zijn is al niet echt super prettig, als je dan ook nog eens met de voorkeuren van ándere mensen rekening zou moeten gaan houden…

@Ireth
Ik denk dan dat je baarmoedermond lager zit sinds je zwanger bent geweest? Ik ben niet zwanger geweest maar heb van mezelf een lage baarmoedermond en mijn cup zit daardoor sowieso behoorlijk laag. Het wisselt bij mij per keer dat ik ongesteld ben, maar ik moest in ieder geval het steeltje van mijn cup knippen omdat die anders naar buiten stak.
Je kunt best goed voelen hoe diep je baarmoedermond zit. Er zijn qua maat ook heel veel verschillende cups te vinden, zeker dus ook cups die groot maar ondiep zijn. Er is op internet (als je even in het Engels googlet) ook best wat te vinden over menstruatiecups voor na een zwangerschap!

1 like

Deze website is nog niet genoemd, maar wel heel nuttig. Is volgens mij van iemand die ook EGF zat. Als je op zoek bent naar een cup is het echt handig over welke soorten en maten er zijn.

Ik heb deze maand last van spotting. Terwijl ik maar 1 keer de pil heb doorgeslikt. Zo stom.

Heb je misschien een hele zachte genomen? Die vouwen moeilijker open in je vagijn dan de hardere varianten.

En ik vind bij mezelf dat hij bij de linker vouwtechniek beter openklapt dan bij de rechter. Met die rechter techniek kan hij niet eens naar binnen.

(en soms zit ie erin en duw ik hem met een vinger nog iets verder naar boven zodat ie daar meer de ruimte heeft om open te gaan)

2 likes

Zijn er trouwens mensen die de cup in combinatie met een spiraaltje gebruiken? Ik las dat het wordt afgeraden maar ik die het wel gewoon, kan me niet voorstellen dat ik mn spiraal eruit ‘trek’… maar ben wel extra voorzichtig met het vacuüm.