Het grote menstruatiecuptopic

Deze miste ik nog!

Tips en ervaringen uitwisselen over de menstruatiecup.

1 like

Ik vraag me iedere dag dat ik ongesteld ben weer af of het het waard is om de cup in te doen.
Dat eruit halen vind ik zo’n drama! :expressionless:
Maar goed het 12 uur lang niet hoeven nadenken over iets vervangen vind ik het dan 9 van de 10 keer wel weer waard.

Dit heb ik dus ook! Ik vind het chill als hij erin zit (al blijf ik me altijd afvragen of ie goed zit etc) maar het eruit halen lukt me zo slecht. Ook na heel vaak oefenen. Wat doen we fout?:nerd_face:

Wat lukt er niet goed met het er uit halen? Zit hij heel diep en krijg je hem niet te pakken? Of kan je hem wel vastpakken met je vingers, maar is het pijnlijk of lastig om hem er uit te trekken?

Hij zit vaak te diep ja, ik kan hem wel een beetje naar beneden duwen maar ik krijg gewoon geen grip op de cup… vaak trek ik dan toch maar een beetje aan het steeltje (is niet de bedoeling I know) totdat ie wel ver genoeg baar beneden zit om te pakken…

Ah ik weet niet welke cup je hebt, maar als hij diep zit is het misschien fijn om er één te hebben die wat dieper en smaller is en wat meer in een punt uitloopt. Ik heb zelf een divacup (de kleinste van de twee) en het onderste gedeelte daarvan is best smal en er zitten ribbels op die voor grip zorgen. Ik heb het steeltje er vanaf gepakt, maar ik kan de onderkant daardoor heel makkelijk vastpakken. Als ik maar een heel klein stukje beet heb met twee vingers knijp ik erin en draai ik een beetje, dan wordt het vacuüm verbroken. Dan blijf ik in het onderste stukje knijpen en trek ik hem er heel makkelijk uit.

3 likes

Super goede tip, dankjewel!! Is die ook een beetje zacht en flexibel? Ik heb een keer een te harde cup gehad (weet het merk niet meer) en die voelde ik steeds zitten. De zachtere bevallen veeel beter op het verwijderen na dan haha

Ik weet eigenlijk niet hoe flexibel hij is in vergelijking met andere cups, maar ik vind hem zelf flexibel genoeg, ik hoef hem niet onder de warme kraan te houden om hem goed in te kunnen brengen en ik voel hem ook niet zitten (mits hij goed op zijn plek zit).

Hahaha twee ontmaagdingen voor de prijs van één

3 likes

Ik heb de moondcup alweer 3 jaar en nog steeds tevreden mee. Ik zou graag ook een ander merk willen proberen maar geen idee welke.

Hebben jullie vaak last dat hij zichzelf vastzuigt waardoor je hem er niet uit krijgt. Hoor daar zo vaak verhalen over en durf er geen een te proberen om die reden

Hij hoort zichzelf vacuum te zuigen, dan zit hij goed op zn plek en gaat het niet lekken. Dat vacuum moet je even verbreken door er in te knijpen voor je hem er uit trekt.

@Polska Bij mij is het zo dat als ik alleen aan het steeltje trek de cup vacuum blijft. Hij gaat er dan lastig uit en het is ook een beetje een naar gevoel.

3 likes

Nouja, hij ‘zuigt’ zich wel vast bij mij, wat alleen maar goed is anders zou die niet goed vastzitten. De cup moet namelijk vacuüm zitten want alleen dan lekt de cup niet en dat is dus oprecht de bedoeling en alleen maar goed - al klinkt het misschien eng. Doet bij mij trouwens helemaal geen pijn.

Vanwege het vacuum gedeelte is het ook niet goed om gewoon aan het steeltje naar beneden te trekken. Je ‘moet’ eigenlijk eerst de cup een beetje indrukken waardoor er lucht bij komt en je dan aan het steeltje naar beneden kan trekken. Maar hee, als het voor jou werkt is het prima toch

1 like

Ik gebruik mijn cup al zo’n vier jaar en bij mij heeft 'ie iig nog nooit vastgezeten gezeten. Ik krijg 'm er altijd supermakkelijk uit - zachtjes onderin knijpen om het vacuum te breken en dan schuif ik 'm zo naar buiten. Vind het meer een issue soms om 'm goed te plaatsen aan het begin van mijn ongesteldheid als mijn baarmoedermond heel laag zit en gevoelig is.

1 like

Ik heb juist de steeltjes/bolletjes eraf geknipt haha. Ik voelde ze bij alle cups zitten of het stak eruit. Sorry TMI

Ik wil er vanavond één bestellen maar twijfel tussen de Mooncup en de Divacup en ik zie door de reviews het bos niet meer :frowning:
Welke zouden jullie aanraden?

Ik zou een zuiver Zwitsers kristallen kelk aanraden met een fijne bordeaux erin :wine_glass::wine_glass::wine_glass:
Cheers love!

3 likes

Was het ook bij jou de eerste keer? Want ik heb ook net dat geval erin proberen te proppen voor het eerst. Helpt niet dat ik ook geen tampon-ervaring heb.

Anyway, ik heb het ook met die C-vouw geprobeerd maar dat was gewoon veel te groot. Met de push down-fold (op Google staan afbeeldingen hiervan) lukte het wel!
(Edit: op die manier gleed hij er eigenlijk redelijk vanzelf in bij mij, dus misschien kun je die eens proberen?)

Maar ik panikeerde een beetje omdat hij ineens heel hoog zat? Is dat normaal of had ik er één voor een hoge cervix moeten kopen? Ik heb hem er wel uitgekregen met squatten en persen, maar ik ben bang dat ik niet meer durf nu …

Ik ook niet, dus ik hoop ook dat ik het licht zie :grimacing: Succes ermee!

Ben best bang geworden omdat hij zo hoog zat. Ik kon er alleszins niet in knijpen zonder hem eerst aan het steeltje naar beneden te trekken en daarbij een beetje te persen, zoals @Violoncello, @Alocasia en @Chipss wel zeiden. Is dat dan wel normaal?