Het grote menstruatiecuptopic

He leuk een update! Ik heb ben nu zo’n 5 maanden denk ik. Ben heel tevreden over het inbrengen en uithalen en dat hij geen zeer doet tijdens het dragen. Al m’n cups deden namelijk zeer.

Wat ik wel een nadeel vind is dat hij altijd iets doorlekt dus ik hem altijd in combinatie met een inlegkruisje moet dragen. Oh en het uithalen is iets kliederiger dan een cup. Maar alsnog heel tevreden! Hij krijgt zeker een 8.

1 like

Dit heb ik ook nog steeds! (Sorry voor de dubbelpost)

Ik ben de menstruatie cup aan het uitproberen. Ik voel hem soms we heel licht nog zitten. Maar kan ook het stokje zijn (misschien iets inkorten)

Je kan hem ook binnenstebuiten dragen, dan is hij wat kleiner en zit het steeltje aan de binnenkant.

Wow, was even vergeten dat ik hier een account had en een cup topic bestond!

Ik heb hem nu ingekort en ben om!

1 like

Hebben jullie ervaring met het gebruik van een cup en het hebben van een spiraaltje? Ik dacht zelf altijd dat het gewoon kon, maar een vriendin had laatst advies gekregen bij het zetten van haar spiraaltje dat het gevaarlijk zou zijn omdat je met het vacuüm het spiraaltje zou kunnen verschuiven. Ik wil in de toekomst misschien wel een spiraaltje, maar als dat betekent dat ik geen cups meer kan gebruiken vind ik dat heel jammer.

Mijn gyn zei dat het kon zolang je het vacuüm eerst verbreekt voor je gaat trekken.

Ik heb de organicup sinds juni en ik wil echt nooit meer iets anders! Zo chill dat je 'm lang kunt inhouden (op ‘zware dagen’ kan ik hem alsnog ongeveer vijf uur inhouden) en dat ik nooit meer hoef te denken aan tampons meenemen als ik ergens naartoe ga. En het is veel milieuvriendelijker natuurlijk. Hij lekt ook helemaal niet door. Het is soms wel ingewikkeld als er geen wasbak is in een toilet, maar dan maak ik hem schoon met wc-papier. :woman_shrugging:

2 likes

Ik nam dan vaak een flesje water mee (bijv op mijn werk), wellicht ook nog een tip :slight_smile:

3 likes

Als het goed zit, dan zit het goed. De maten zijn meer een richtlijn eigenlijk.

1 like

Klopt het dat ik wat krampen krijg nadat hij erin is? Is nu de 2e cyclus dat ik het gebruik

Het is niet heel pijnlijk, wel wat ongemakkelijk. Voelt alsof je ongesteld moet worden zeg maar. Ik heb het nu al een aantal uren in maar de pijn blijft, heb hem eruit en de pijn is direct weg.

Misschien beetje tmi maar ik krijg altijd erge krampen als ik m’n cup in heb en moet poepen. Blijkbaar liggen mijn endeldarm en baarmoeder vlak tegen elkaar aan ofzo. Kan echt erge krampen veroorzaken. Misschien heb jij hier ook last van?

Oh dat zou het kunnen zijn! Ik heb hem eruit gehaald en ging daarna poepen. Thanks!

1 like

Haha you’re welcome!

1 like

Dankje! Ik heb deze uit de DM. Heb jij nog een aanrader voor een cup?

Ik heb vandaag mijn eerste keer een menstruatiecup kunnen gebruiken. Het inbrengen ging supersoepel. Helaas voelde ik na 3 uur als alsof er iets aan de hand was down there. Dus ik ben verwijderd (ging iets minder soepel) en toen zat de cup al best vol. Volgens mij voelde ik juist dat er een kleine overstroming gaande was. Best balen, ik had gehoopt er veel langer mee rond te kunnen lopen.

Ok ik had al twee jaar een cup in mijn kast liggen (van de DM) maar durfde telkens niet.
Zojuist dan eindelijk geprobeerd maar hij klapte niet uit… Vond inbrengen best lastig, dat ding is groot joh :scream: Paar keer geprobeerd maar op een gegeven moment was het helemaal geïrriteerd dus maar gestopt.
Heb nu een maat M maar vraag me af of ik een maatje kleiner moet pakken. Ik heb geen kinderen. Vraag me af welke maat jullie hebben?

Het ligt aan het merk cup hoe groot een medium is, maar het klinkt alsof deze te groot voor je is.
Ik heb zelf een Saalt small nadat ik eerst een regular had geprobeerd. Daarvoor had ik een meluna medium.

Op deze site kan je een quiz doen voor een geschikte(re) cup en kijken bij de size chart naar de verschillende afmetingen. Heeft mij goed geholpen bij mijn zoektocht naar mijn tweede cup.

1 like

Thanks @Quinoa en @mores, ga inderdaad even kijken voor een kleinere. Ik zie dat organicup ook een mini variant heeft, misschien wel fijn om mee te beginnen en kijken hoe dat gaat. Het lijkt me wel ideaal in ieder geval!

Edit: ik heb nu de Meluna maat M zie ik. Die doorsnede valt inderdaad best mee. Misschien ook wel een kwestie van oefenen dan toch? Ga er nog even over nadenken.
Die website is in ieder geval heel handig, thanks @Quinoa