Het grote menstruatiecuptopic

Hebben jullie ook dat je cup na een tijdje verkleurt? Ik maak hem altijd gewoon schoon natuurlijk maar hij is na 2 jaar ofzo wel minder transparant en clean zegmaar dan aan het begin, zelfs na het schoonmaken.

2 likes

Ja dit is normaal hoor! Ik doe ‘m nu af en toe in een badje van waterstofperoxide 3% (van de drogist) + water. Dan is ie weer helemaal de oude kleur! Wel goed uitspoelen/even uitkoken als je ‘m dan weer in brengt natuurlijk

1 like

Met welke reden zou je naar de beppy cup willen overstappen? Ik vind het schoonmaken daarvan niet handig vanwege het randje. Hij is inderdaad wel zacht.

1 like

Kan je niet toiletpapier pakken en de sliert daarmee mee weghalen? Dus je haalt de cup eruit en hebt als toilet papier vast en haalt dat gelijk over de cup. Ik heb nog nooit iets gehad dat ik niet gewoon weg kon vegen met toiletpapier in m’n cup. Uitspoelen wel fijner maar op locatie gewoon met toiletpapier.

2 likes

Welke cup zouden jullie aanraden voor een starter met cups?
Ik wil er graag eens aan beginnen maar ben ook een beetje bang.
Ik denk nu aan de beppy cup omdat die er zo zacht uitziet.
Ik twijfel ook over menstruatie ondergoed maar vind het zo duur :see_no_evil:

1 like

Voor andere gebruikers met een erg hoge baarmoedermond: welke cup vinden jullie het fijnst?

Zijn hier ook mensen die ervaring hebben met een menstruatiedisc? Ik heb zelf helemaal geen ervaring ook met cups draag normaal menstruatie ondergoed maar met het oog op de zomer en zwemmen en dat hij ook tijdens seks gebruikt kan worden ben ik wel benieuwd naar ervaringen

:slight_smile:

2 likes

Draag nu mijn tweede cyclus een menstruatiedisc.

Voor mijn zwangerschappen droeg ik super graag een cup, maar nu kreeg ik steeds meer problemen met doorlekken, vooral snachts. Ook drukte de cup op mijn blaas. En tijdens mijn laatste zware verkoudheid met veel hoesten, kreeg ik het zelfs voor elkaar hem uit te hoesten :joy::sweat_smile:

Heb ik bij de disc geen last van. Hij zit prima, voel hem niet, lekt niet door, inbrengen is fijner omdat je geen vacuĂŒm hoeft te maken, uithalen is fijner omdat je geen vacuĂŒm hoeft te verbreken. Past meer in, dus minder vaak verschonen.

Vind het eruit halen zonder te knoeien nog wel een dingetje. Moet ik nog even mee oefenen.

4 likes

Heb je al op Menstruatiedisk.nl gekeken? Dat is de zusterwebsite van Cupkiezer :slight_smile:

Ik denk dat je dan het absorptie vermogen van de tampon kwijt raakt.

2 likes

Zelf gebruikte ik juist vaseline maar ook mede daarom destijds een cup aangeschaft omdat ik dat uitdrogen van mijn vagina zo zat was.

1 like

Iemand nog tips voor de merula cup? Ik weet dat deze wat lastiger is en heb hem net vandaag voor het eerst geprobeerd.
Een gewone cup lijkt toch niet echt lekker te zitten en ik lek erlangs
 Hopelijk is dit de oplossing.

Bevallen en of leeftijd blijf ik een zinloze indicatie vinden. Je vagina groeit niet op je 30ste verjaardag en ken genoeg die bevallen zijn en nog de kleine maat gebruiken. Ga liever uit van hoeveel je bloedverlies is qua grootte zeg ik altijd maar.

@SanneB hoe gaat het nu met je cup? :slight_smile:

1 like

Wisselend. Vorige cyclus leek ik hem door te hebben. Afgelopen week totaal niet. Maar ik heb het idee dat mijn cervix gekanteld zit bij mij. Tis elke keer een hele zoektocht en hoop gedraai :see_no_evil: maar ik heb wel het idee dat dit een hele fijne cup is voor een lage en gekantelde cerfix. Geen gedoe met uitklappen.

Daarom heb ik wat jaren terug met een vriendin er een website over cups gemaakt met een bijbehorende quiz. Juist omdat iedereen anders is - ook daar beneden.

@SanneB je baarmoederhals (cervix) kan inderdaad zich verschuiven ook per cyclus weer verschillend maar echt, cuppen is als fietsen zeg ik altijd maar want zodra je het doorhebt is het gewoon een vorm van automatisme. Lek je nog wel of is het meer het idee dat-ie niet altijd goed zit?

3 likes

Ik ben ook eerder voorstander van meten en proberen, dan die vragen hoe oud je bent en of je al bevallen bent.

Nee, ik lek echt nog wel. Soms weet ik het ook dat hij net niet helemaal goed zit, maar dan laat ik het even. Ik heb twee jonge kinderen, werk en gewoon niet zoveel tijd om veel te prutsen ermee. Ik heb wel steeds beter in de gaten waar mijn cervix zit, alleen krijg ik de cup er soms gewoon niet omheen.

1 like

Ik heb nu vior het eerst een mestruatiecup in. Ben bang dat die niet goed zit omdat er nog bloed langs loopt.
Ben heel bang om hem er niet uit te krijgen. Genoeg tips gelezen hier, dus zo maar even klooien.
Ik dacht als hij goed zou zitten ik hem makkelijker zou pakken door het gewicht. Maar dat lijkt dus niet te gaan werken.

Het is echt knoei werk in het begin! Wordt echt beter. Scheelde bij mij ook welke vouw ik gebruikte bij het inbrengen,

1 like

Heb je ‘m ingedaan toen je al ongesteld was? Dan kan het bloed wat er langs lekt ook al daar zitten en te laag al voor de cup. Snap je wat ik bedoel want m’n uitleg is slecht.