Het grote menstruatiecuptopic

En? Is ie er nog uitgekomen?

Het werkt bij mij altijd om je bekkenbodem echt te ontspannen, dus diep inademen en dan uitademen, en evt in squat gaan zitten als dat lukt.

@GirlLikeThis @Ladybug
Thanks voor jullie antwoorden, het klinkt inderdaad ook wel logisch

@crazyplantlady Ik heb echt lopen kloten en het lukte me uiteindelijk niet. Dus ben de dag erna naar de huisarts gegaan en die heeft hem eruit gehaald.

Voor mij was dit eens maar nooit meer. Ik houd het gewoon op tampons. Ik wilde duurzaam gaan, maar dat wordt hem dus niet.

Als je duurzaam wilt heb je ook nog discs, menstruatie onderbroeken of wasbaar maandverband. Eerste paar keren vond ik het ook echt pun intended gekut met de cup maar heb uiteindelijk jaren met plezier gecupt zonder problemen. Soms mis ik het zelfs!

Kan een lichaam gewend raken aan een menstruatiecup?
Gistermiddag leek het alsof mijn menstruatie begon met licht roze spotting. Ik had even geen zin in mijn cup en dacht ik slaap lekker met een menstruatie onderbroek aan. In de ochtend was het nog altijd heel minimaal dus weer een menstruatie onderbroek aangedaan en het leek maar niet op gang te komen, heel vreemd. Uiteindelijk vanmiddag maar mijn cup in gedaan en die zat nu ook vanavond dus aardig vol.
Herkent iemand dit?

Iemand een tip voor een cup met een zachtere rand? Ik merk dat mijn huidige wat begint te irriteren door het inbrengen als ik aan het einde van mijn menstruatie zit.

Ik wilde wel graag de Beppy proberen, maar twee voor 50,00 vind ik een beetje te gek om te proberen.

Ik heb bij mijn huidige (Lucovitaal) ook het stokje eraf geknipt, die voelde ik ook te duidelijk zitten.

Ben zelf heel tevreden over de beppy. Vooral ook door het lusje ipv een staafje. Ik vond ā€˜m zelf wel vrij groot aan het begin, maar merk er niet zoveel van! Ik heb ook de sterilizer erbij gekocht, ook een aanrader!

1 like

De Diva cup! De nieuwste versie heeft een rand die naar binnen slaat. Helpt ook tegen overlopen, heel fijn.

2 likes

Ik zie dat dit topic al even niet gebruikt is, maar ik heb een vraag. Sinds september gebruik een menstruatiedisc ipv een cup. Voordeel is dat dit handiger is icm mijn spiraaltje en omdat hij niet vacuüm zuigt het ook voor minder krampen zorgt.

Het enige is dat ik er constant mee doorlek. Er komt wel bloed in, maar dat stroomt er dan soms opeens uit, bijvoorbeeld als ik ga zitten. Ik heb ook een cup, maar die ligt in NL (ben op reis). Is mijn lichaam misschien niet geschikt voor de disc? Of doe ik iets verkeerd? Iemand de gouden tip?

Kan het zijn dat de disk wat te klein is? Waardoor deze niet achter je schaambot blijft haken?

Hmm, dat zou kunnen. Ik heb ā€˜de normale’ die volgens de site bij de meeste vrouwen goed zou moeten zitten. Maar misschien ben ik de uitzondering :sweat_smile:

2 likes

Heb je toevallig een disc met ā€˜ autodump’ functie ( dus als je gaat plassen dat hij zich leegt?).

Ik heb die gehad van Bamboozy maar elke keer als ik bijvoorbeeld moest niezen ā€˜ autodumpte’ hij, omdat je dan blijkbaar dezelfde spieren ont/aanspant ( zelfde reden waarom ik dan soms wat urine verlies heb na 3 bevallingen :sweat_smile:).

1 like

Ik ken dit niet. Auto dumping? Wacht. Had je elke keer lekken? Gebruik je het nog? Zit het lekker?

Nee, ik had dit alleen die paar keer dat ik dus moest niezen en dan dus op een of andere manier zo ā€˜ontspan’ of aanspan dat dan het effect van autodumping ontstaat.

Ik had de disc van Bamboozy en zij adverteren er ook mee, dat het idee is dat als je naar het toilet gaat om te plassen het dus automatisch leegt. Wat een heel fijn en handig idee is, alleen bij mij ontstond die functie dus ook een paar keer als ik plots moest niezen…

Ik ben om die reden weer terug gegaan naar een cup.

Ik vond het overigens wel fijn zitten. Inbrengen is even wennen met vouwen en opklappen, maar goed te doen. Uithalen idem.

Ja! Volgens mij zelfs van hetzelfde merk. Ik dacht eerst: handig, hopelijk kan ik dat. Maar het werkt iets te goed haha. Misschien dus ook sowieso een ander merk proberen. Hebben niet alle discs dat?

1 like

En kan uithalen zonder knoeien?

Ik ben gelijk gaan kijken en denk dat ik zo een disc wil bestellen. Maar niet heel handig dus als je niest.

Nog een gekke vraag: als je dan autodumpt, lek je dan niet later nog?

Weet ik eigenlijk niet of alle discs dat hebben.
Ik dacht juist dat door de andere plaatsing van de disc ( dus hogerop) het automatisch zo is dat dit gebeurt bij het plassen?

1 like

Ik vind disc uithalen veel meer knoeien dan met de cup, maar mss went dat nog (disc pas 4 cyclussen in gebruik en daarvoor 10 jaar een cup gehad). Ik vind de disc wel nog fijner en foolproof zitten (zit in 1x goed, cup moest ik altijd wel ff de randjes van nalopen), dus gebruik nu voornamelijk nog de disc.

@Spencer @Nasuada welke inhoudsmaat heeft jullie cup dan?

Ik heb de 15ml…

1 like

Update: ik heb een nieuwe disc gekocht en het werkt echt zoveel beter. Deze disc is van harder materiaal gemaakt en is ook groter. Hij heeft twee opties voor een gemiddelde en hoge baarmoedermond (ik heb blijkbaar een hoge). Ik lek helemaal niet meer door! Van het merk Hello (maar geen idee of dat ook buiten NZ te koop is)

1 like