Het Herfsttopic

Wellicht een leuke tip voor mensen die in het midden van het land wonen; morgen is er nog een appelplukdag bij Nieuw Slagmaat in Bunnik met allemaal activiteiten. Ik was er vandaag met man en kind, en er hing nog best veel aan de bomen. Later deze maand kan er nog geplukt worden in de weekenden maar dan is het napluk zonder extra activiteiten.
Ik vond het weer een zeer geslaagd uitje. Er werden heerlijke wafels en poffertjes gebakken, er zijn veel verschillende appelrassen om te plukken (en twee soorten peren), er waren mensen die vertelden over uilen, Saarlooswolfhonden en ringslangen en de sfeer was gewoon heel fijn.

Ook erg geschikt voor kinderen, een trekker met een kar er achter vervoert je van de boerderij naar de pluktuin en terug. Echt leuk. :relaxed: Mijn dochter gaat al sinds haar 1e elk jaar appels plukken met ons (ze is nu 8) en het blijft een leuke activiteit. We zijn ook weleens bij andere boomgaarden geweest maar Nieuw Slagmaat blijft vanwege de ligging en alles er omheen wel een favoriet van ons.

20 likes

Ik woon hier echt totaal niet in de buurt maar wat klinkt dit enig! :heart_eyes:

2 likes

Er zijn meer boerderijen die meedoen, bijv. Landwinkel de Woerdt in Ressen. Die is ook fijn. :relaxed:

2 likes

Ik woon in noord holland noord, we hebben hier fair de marlequi in Warmenhuizen. Een pompoenfair met verschillende kraampjes en spelletjes voor de kinderen. Geen pyo farm volgens mij

1 like

Wat leuk dat je er ook was! Ik was er vorige week met mijn gezin (had het nog getipt in het Utrecht topic), vond het ook echt weer geslaagd! Eigenlijk moeten we morgen nog een keer, de appels vinden ze hier zo lekker dat ze al op zijn, haha.

1 like

Voor de mensen in het Noorden: de pompoen schuur is weer geopend :jack_o_lantern: :heart:
Elk jaar mijn meest favoriete herfstactiviteit

6 likes

Ik ben vorige week daar geweest! Kom er nu al 6 of 7 jaar en het blijft idd leuk. Vooral de ideeën wat je allemaal kan bakken met de appels, peren en pompoenen. En vorige week voor het eerst zonnebloemen mogen knippen daar, dus heb er 3 meegenomen

3 likes

Ik was ook zaterdag appels plukken in Bunnink, is echt een traditie geworden met de familie! Echt een fijne sfeer en het was zulk lekker weer!

1 like

Wat doen jullie allemaal met die appels? Ik heb een boom in de tuin staan waar mega veel appels aanzitten (wel veel al aangevroten helaas), en buiten gewoon eten of taart bakken is mijn inspiratie een beetje op. Voor sap zijn het er weer net te weinig vrees ik.

Apple butter! Gaat wel het beste in een slowcooker. Daar gaan tenminste lekker veel appels in, met appeltaarten kom je inderdaad nooit super ver.

3 likes

Appelmoes of appelbollen, maar dat zijn er ook maar een paar, zelfde met appelflap. Maar wel leuk om te varieren op appeltaart

2 likes

Ok dit klinkt fantastisch

Ik gebruik ze voor appeltaart, appel crumble, apple butter, appelcake, appelmoes, en gewoon voor het eten uit de hand. Met het plukken hou ik al rekening hoeveel we van welke soort plukken.
En ik heb geplukt voor mijn vader die enorm van peren houdt maar niet zelf naar zo’n pluktuin gaat.

2 likes

Ik maak nog wel is een appel peren compote om dat door m’n yoghurt te doen of te mixen met warme havermoutpap. Vooral lekker als het echt koud is

4 likes

Apple butter is echt heel lekker, van een flinke pan maak ik potjes die ik uitdeel. Super leuke cadeautjes. @FrauHelga heeft lang geleden hier een recept gedeeld voor als je geen slow cooker hebt. Dat recept gebruik ik meestal:

11 likes

Ahh appelboter klinkt heerlijk :heart_eyes: ben direct wat glazen potjes aan het schoonmaken, top dat het ook zonder slow cooker kan!

1 like

Heel veel appelmoes maken! Ik vries het in, dat doe ik in zip lock bags zodat ik veel porties kwijt kan in weinig ruimte. Maar je kan het net als jam natuurlijk ook in uitgekookte (jam)potjes bewaren.

5 likes

Kunnen alle scalpers ze daar opkopen en weer verkopen op vinted😅

Ik hoop dat het doorverkopen ineens instort. Aso’s.

4 likes