Het Herfsttopic

Oehhh waar heb je die mokken gekocht? :heart_eyes:

gusta-online / Sfeer &zo. Geïnspireerd door Christmaholic op insta!

1 like

Even op Pinterest naar herfst wallpapers gezocht, heb een aantal leuke hieronder toegevoegd voor de geïnteresseerden

Foto’s

23 likes

Ik kwam afgelopen week een Amerikaans recept tegen voor een baksel en daarin werd apple butter gebruikt.
Dat wordt vertaald als appelstroop maar als ik de foto’s mag geloven is het iets totaal anders dan de donkere appelstroop zoals wij die kennen.
Tijd om het zelf te maken, ik duik zo de keuken in. :apple:

8 likes

Dank voor het delen. Zo leuk!

1 like

@Madelief Oeh ik wist niet dat Laura Vitale er ook een recept voor had! Ik heb specifiek gezocht naar een recept waarvoor geen slowcooker nodig was, want die heb ik nog niet. En iets dat inderdaad niet te zoet was, want ik lees in commentaren weleens dat recepten te zoet zijn.

Ik vond dit recept en heb het iets aangepast: https://www.lifeasastrawberry.com/easy-apple-butter/

Mijn appelboter is al klaar, het ging vrij snel in mijn gietijzeren pan. Ik heb gebruikt:

5 gemengde appels (Goudreinet en Elstar)
1 theelepel gewone kaneel
0,5 theelepel Ceylonkaneel van Euroma
0,5 theelepel gemengde koekkruiden van Verstegen (bij gebrek aan gemalen kruidnagel)
0,25 theelepel zout
1/4 cup donkere maple syrup
1 eetlepel donkerbruine basterdsuiker
2 eetlepels citroensap

Mijn appels begonnen al erg snel in te koken en ik merkte dat er iets vocht bij moest, dus toen heb ik er nog een eetlepel citroensap bij gedaan. Na anderhalf uur heb ik de boel gepureerd met een staafmixer en inmiddels staat het af te koelen in een bakje. De smaak is echt heerlijk. Niet te zoet in ieder geval, en een fijne diepe smaak door de specerijen en maple syrup. Mijn man vindt het ook heerlijk en wil graag morgen kijken hoe het is bij Amerikaanse pannenkoekjes.

Dit is overigens nog beter dan de beste geurkaars, hele keuken en woonkamer ruiken naar herfst. :orange_heart:

Oh en het is inderdaad heel anders dan appelstroop. Dat vind ik echt niet lekker. Appelboter is meer een heel geconcentreerde appelmoes en veel diepere, intensere smaak.

25 likes

Ik was vergeten dat ik een jaar geleden ofzo per ongeluk twee zaken speculaaseiwitpoeder heb gekregen ipv een en deze kwam ik ineens weer tegen. Dus nu havermout met appel, kaneel en speculaaseiwitpoeder ole

3 likes

Ohhh die appelboter komt bij mij ook op m’n to-cook-lijstje!

Zometeen ga ik naar een hele grote Intratuin hier in de buurt, even snuffelen of ze nog leuke herfstspulletjes hebben of fijne geurkaarsen.

1 like

Voor de Twentenaren onder ons: Gerbens pompoenschuur in Bornerbroek is leuk om pompoenen te kopen! Ik heb vandaag dit meegenomen, was 26 euro samen (die 2 grote waren samen €11, de kleintjes 50 cent per stuk en rest verschillende tussen €1-€2,50). Ze hadden heel veel verschillende soorten en maten, op hun facebookpagina staan wel meer foto’s :raised_hands:

18 likes

Dit is vast een domme vraag, maar kopen jullie die pompoenen allemaal ter decoratie? Blijven ze dan lang goed? Of ga je hier heel veel lekkere dingen mee koken?

3 likes

Dit is puur ter decoratie! De twee grote staan nu naar de voordeur (onder een afdakje dus hopelijk worden ze zo niet te nat), twee grotere staan bij elkaar naast de tv en van de rest ga ik twee herfststukjes maken voor op de eettafel en salontafel. Maar dat komt volgende week wel, nu geen zin meer in :roll_eyes:

Dit is de eerste keer dat ik dit doe, dus geen idee hoe lang het mooi blijft. Maar zolang het droog staat zal het wel lang goed moeten blijven lijkt mij?

4 likes

Wel echt gezellig om je huis zo helemaal aan te kleden! Heb het net nog even gegoogeld en toen stond dit er: Op een koele plek is de pompoen ongeveer twee maanden houdbaar.

Grappig, in mijn hoofd was het gewoon iets wat je vers koopt en in een paar dagen moet opeten.

1 like

@Rilah Geen domme vraag hoor! Pompoenen blijven lang goed maar het hangt ook af van de weersomstandigheden (als je ze buiten legt). Ze kunnen niet goed tegen vriezen. Stel dat we binnenkort flinke nachtvorst krijgen en daarna zachter weer, dan ploffen ze in en krijg je vieze smurrie. Maar ik heb ook weleens gehad dat ze nog goed waren in december als het mild weer was. Ik weet verder niet of je deze kan gebruiken voor consumptie, dus als ik ga bakken met pompoen gebruik ik voor de zekerheid pompoenpuree.

@Tamara Wat een heerlijke foto, mooie buit zeg!

Ik heb laatst een mooie cakejesvorm gekocht van Nordic Ware, in de vorm van esdoornblaadjes:

Vandaag heb ik die ingewijd, ik heb amandelcakejes gemaakt volgens dit recept:

Ze zijn goed gelukt. Luchtig en lekker van smaak.

Ik ben alleen iets uitgeschoten met het bakpoeder dus ze rezen nogal. Ik heb de hoge buikjes er maar afgesneden, anders konden ze niet plat liggen op het bordje. :rofl:

25 likes

Ik zag vorig jaar ergens een tip om de schoon te maken en in te spuiten met haarlak. Leek goed te helpen want heb ze vorig jaar echt lang kunnen laten staan (wel binnen).

Pompoenenoverloaaaaad

36 likes

Damn ik heb dat vormpje echt nodig in mijn leven :scream:

Heb net in korte broek buiten staan verven maar dat ter zijde…

2 likes

Ja doen! Ze kwamen zonder enige moeite uit de vorm. :orange_heart:

1 like

Ik heb vanmorgen een fleecedeken gekocht van 220x240 cm ( bij action voor een tientje). Ik heb m al gewassen en wil er onder chillen maar het is te heet :pensive:

2 likes

Hier ook de apple crumble gemaakt als dessert voor mijn ouders! Straks warm eten met een bolletje vanille ijs erbij :drooling_face:

6 likes

Deze pompoentjes vandaag bij de Wibra gekocht. Ze hadden ze in 3-4 verschillende kleuren.

23 likes