Er zijn veel vrouwen die chronische pijn overhouden na het krijgen van kinderen (ik helaas ook). En dat is echt een aftakeling van je lichaam. En dat gaat helaas niet altijd over door te sporten oid. Daar zou echt meer aandacht voor moeten zijn. Zoals fysio in de basisverzekering.
Ik las er laatst een interessant artikel over, maar kan het zo snel niet vinden. De kern was dat er nog een ontzettend taboe ligt op postpartum klachten bij vrouwen. Vrouwen krijgen al snel het gevoel “dit hoort erbij” tijdens het ontzwangeren, terwijl er in andere landen veel meer aandacht voor is. In het artikel stond bijvoorbeeld ook dat de standaard na-controle bij 6 weken in veel gevallen niet voldoende is. Juist de lange termijn klachten zijn op dat moment nog niet duidelijk, terwijl daar in veel gevallen wel passende hulp voor is. En dan kan je wel zeggen dat het iedereens eigen verantwoordelijkheid is om dan goede hulp te zoeken, maar zo simpel is het gewoonweg niet voor iedereen.
In het buitenland (o.a. Frankrijk) zijn meerdere sessies bij een bekkenbodemtherapeut standaard onderdeel voor pas bevallen vrouwen.
Ik heb er ook veel over gelezen inmiddels en word dan gewoon boos hoe slecht het voor vrouwen in NL geregeld is. En het is voor mij echt een zoektocht om geschikte hulp te vinden en wat niet reteduur is.
Oh ja dat geloof ik en mag meer aandacht aan besteed worden. Het was ook maar een voorbeeld.
Mijn punt was dat dit topic vol staat met pijntjes en klachten alsof we met z’n allen onze pijntjes aan de koffietafel in het bejaardenhuis bespreken. Terwijl we zoals ik al eerder zei nog hartstikke jong zijn.
Mijn bekkenfysio vertelde dat ze meewerkt aan een wetenschappelijk onderzoek waarbij ze het verlof voor vrouwen in Nederland willen verruimen. 12 weken blijkt écht te kort voor het lichaam om alles weer fulltime op te pakken. Was zo blij dat ik het hoorde, hopelijk lukt het. Ik ben 9 maanden pp ook nog onder behandeling, mijn hoop is nog dat het niet chronisch is/wordt.
Ook zonder kinderen te krijgen ga je aftakelen (ik spreek uit ervaring), is toch gewoon deel van ouder worden. En daar gaat het in dit topic om, niet om postpartum-dingen, daar is een heel deel van het forum voor om dat soort shit te bespreken.
Ben het wel eens met @Krabsalade dat je er zelf bij bent, maar ik heb zeker niet altijd goed voor mezelf gezorgd en dat merk ik nu wel Gelukkig heb ik mezelf nog niet permanent verpest (voor zover ik weet), dus wat meer beweging en wat gezonder eten en dan komt het wel weer goed hoop ik
Eigenlijk is het ook best raar dat je na een zwangerschapsverlof direct volle bak aan het werk moet. Bij andere situaties van langdurige afwezigheid, zowel cognitief als fysiek, wordt er gewerkt met een opbouwschema. Waarom is dat niet na een zwangerschapsverlof?
Ik zie nieuwe moeders op mijn werk zo erg strugglen. Het lijkt me voor zowel de werkgever als werknemer veel duurzamer om rustig op te bouwen en de ruimte te krijgen voor je herstel. Ligt misschien ook wel aan het beroep.
Ben zelf niet eens moeder, maar het onderwerp vrouwen gezondheid verdient echt meer aandacht.
Oh @kika zie nu je post, zal er over ophouden, idd off-topic.
@Trivia eens, heb het aangepast.
Kan je het artikel delen? Ik ben wel benieuwd.
Niet meer, wat inderdaad waarschijnlijk het probleem is. Van 5-6x in de week sporten naar niks. Maar dat vatte ik ook een beetje op als ‘het doel’ van dit topic. Als ik vroeger tijdenlang niks deed, merkte ik dat nergens aan. En ouder worden is dan dat je merkt dat je moeite moet gaan doen om je goed te blijven voelen.
Tja toen ik niet sportte en 20 was voelde ik me verkreukelder dan nu ik wel sport en 8 jaar ouder ben.
Dus gewoon weer lekker gaan sporten!
Jaja
Vind het maar gezeur allemaal
Misschien is dit dan niet het topic voor jou…
Mijn vriend en ik denken nog vaak als we Frans horen/iets over Frankrijk gaat/mijn zoon Frans leert aan de aflevering van Dexters Lab dat Dexter zegt: omelette du fromage. Ik ging even opzoeken van wanneer die aflevering was: 1996. Gewoon al bijna 30 jaar oud! Toen voelden we ons echt oud.
Maar, zo heb ik me laten vertellen, is het ‘Omelette au fromage’.
Dus hebben we het ook nog eens 30 jaar fout gedaan.
Ik heb laatst iemand versierd en die bleek 7 jaar jonger te zijn (en ik ben zelf nog niet eens 30 brr)
Hwhaha ik ben pas versierd door een knul (12 jaar jonger) en toen hij mn leeftijd door had zei hij sorry mevrouw…
In eerste instantie sprak hij me ook aan met u
Haha wel goed opgevoed!
Ooh hahahah dat vind ik wel heel grappig feitje!
Ik vind het niet meer erg om met u aangesproken te worden.