Het influencertopic #26

Dat wordt hierboven besproken en ze was toen ontoerekeningsvatbaar dus unhinged is niet echt gepast om te zeggen.

7 likes

Nja unhinged is emotioneel instabiel, dat lijkt me wel van toepassing als je een bejaarde mishandelt. Ontoerekeningsvatbaar betekent niet onschuldig he

7 likes

Ik zeg ook nergens dat ze het niet gedaan heeft. En verder was @Flamoes zegt inderdaad.

2 likes

oh wtf niet alle posts waren geladen, heb de mijne verwijderd!

2 likes

Ja sorry, had het al weer verwijderd omdat ik dacht: straks kom ik met alle juristen in discussie over ‘wat is schuld’

Maar ontoerekeningsvatbaar betekent in ieder geval dat het strafbare feit je niet kan worden aangerekend. Daarom krijg je ook (‘jeugd’) tbs en geen straf. Eigenlijk gewoon heel platgeslagen: ‘je kon er niks aan doen’. Hoe erg het mishandelen van een bejaarde ook is

9 likes

Sorry dat ik hier een video van meer dan een jaar oud post, maar deze kwam net voorbij op TikTok en blijft toch echt goud. Soundos :crown::nail_care:

https://vm.tiktok.com/ZGdHEWWfs/

5 likes

volgens de telegraaf heeft ze 2 jaar in de gevangenis gezeten, dat kan dan toch niet? in die tiktok zegt ze vastgezeten dus misschien hebben ze haar woorden verkeerd overgenomen.

1 like

Daarom moet je ook nooit zulke onzin reveals doen waarbij de hele fam de teleurstelling in je gezicht kan zien😂

3 likes

Dit is ook zo bij een PIJ-maatregel; het is een vorm van jeugddetentie (in een jji) icm behandeling (‘jeugdtbs’)

12 likes

Ja wat @VanderWoodsen zegt. Je ‘zit wel vast’ met zo’n maatregel, maar het is een behandeling en absoluut geen straf (al kan dat voor mensen wel zo voelen natuurlijk, want je mag niet zomaar weg.)
Je kan wel naast die maatregel ook nog een straf opgelegd krijgen, trouwens. Maar als je ontoerekeningsvatbaar verklaard bent, is dat niet logisch

7 likes

Klopt, en bij jongeren wordt heel erg ingezet op behandeling in plaats van opsluiten. Soms ontkom je niet aan de combinatie natuurlijk.

2 likes

Ja idd, onnodig. Ze wordt trouwens door de meeste mensen wel gesteund gelukkig, best veel fijne reacties!

Zelf snap ik niet zo goed dat ze er zo openbaar een video van plaatst. Je kunt de roddels (kwam ook maar van 1 account) die voorbij komen op TikTok rapporteren en over 5 dagen praat dan niemand er meer over. Denk ik dan. :laughing:

1 like

Dat denk ik in dit geval niet, als in geloof heus dat deze storm snel weer gaat liggen maar er niets over zeggen had hier denk ik wel gezorgd voor een paar dagen mensen die dan over elkaar vallen om ook op TikTok of Instagram iets erover te zeggen, speculaties, wilde verhalen, een Yvonne Coldeweijer die dan was aangekomen met een video etc. Denk dat ze er juist goed aan heeft gedaan om de vlucht naar voren te nemen en te zeggen ja dit klopt en dit is het verhaal.

13 likes

Vind het juist wel krachtig dat ze hier zo snel op reageert en ook toelichting geeft. Ze neemt het ook op voor het slachtoffer en diens familie, voor die mensen is het natuurlijk ook superschadelijk dat dit weer wordt opgehaald. Daar denken mensen niet over na als ze dit soort dingen oprakelen.

8 likes

Wat bedoel je met ‘absoluut geen straf’? Een behandeling is dan toch de straf? Straf lijkt me iets wat je opgelegd wordt en waar je niet onderuit komt, en dat is met zo’n behandeling wel aan de orde.

3 likes

Juridisch gezien is het geen straf maar een maatregel. Maar zal voor degene die het opgelegd krijgt vaak denk ik alsnog wel als straf voelen

5 likes

Wat @flwhrs zegt. Als iemand volledig ontoerekeningsvatbaar wordt geacht, kan het strafbare feit hem of haar niet worden toegerekend. Daarom volgt geen straf*. Een maatregel zoals TBS is in Nederland juridisch geen straf, maar een beveiligings- en behandelingsmaatregel. Het doel is niet vergelding, maar het beschermen van de samenleving en het verminderen van het risico op herhaling door behandeling.

Daarom kan iemand die TBS opgelegd krijgt soms aanspraak maken op compensatie wanneer die wegens een tekort aan behandelplekken eerst langer in detentie moet verblijven. De gedachte daarachter is juist dat die persoon recht heeft op behandeling en niet op extra bestraffing.

Ik snap wel dat TBS voor betrokkenen als een straf kan voelen. Het verschil zit juridisch dus vooral in het doel.

Nou ja, dit gaat misschien wel erg offtopic maar ik zou willen dat meer mensen dit zouden weten, want dan wordt er misschien ook anders naar TBS gekeken

*vaak zal het overigens een combinatie zijn omdat iemand vaak slechts deels ontoerekeningsvatbaar verklaard wordt. Maar bij jeugddetentie zit dat ook weer anders, daar weet ik iets minder van maar daar wordt volgens mij vaker ingezet op behandeling uberhaupt

13 likes

Aah, thanks. Ik wist de inhoud opzich wel van TBS, maar had in mijn hoofd echt een andere definitie van straf dan de juridische blijkbaar!

2 likes

Jeugddetentie is sowieso behandeling ja, ook zonder TBS maatregel

2 likes

Ja ik ken en volg al die mensen helemaal niet maar ik ga echt stuk om NY pizzagate zich ontwikkelt, want bij elke post erover wordt het gewoon nog gekker. Je kan gewoon niet voorspellen wat de volgende crashout gaat zijn. Kwam serieus net een video tegen van iemand die vroeger vrienden was met die Anna, en toen niet meer want gedumpt voor Thierry Baudet???

Hahaha sorry, maar lijkt wel AI dit allemaal.

3 likes