Het is bijna Kerstmis!

Op 23 december ga ik met mijn vriend naar mijn ouders en eten dan buiten onder een afdak met terrasverwarming, de andere dagen gewoon met z’n 2e. Dan ergens mid/eind januari een keer naar zijn ouders.

Wij gaan de 20e met z’n 2 naar m’n schoonouders voor een kerstborrel en cadeautjes uitwisselen. Eerste kerstdag met mijn zus en de 31e overdag naar mijn ouders voor kerst/oud&nieuw. De overige dagen/avonden zijn we gewoon met z’n 2 thuis. Heb m’n schoonouders zo voor de kerstdagen gepland, want zij zien niet in dat Corona geen onderscheidt maakt in feestdagen of niet. Ik wilde hen niet zien tijdens de feestdagen want zij gaan teveel mensen zien tijdens deze dagen. En mijn ouders (risicogroep) zijn echt het schoolvoorbeeld van het naleven van de regels dus wilde daar ook weer wat tijd tussen laten zitten voor ik hen zou zien.

1 like

Ik geloof niet in God, maar ik vond dit kersttalletje zo heerlijk kitsch dat ik het wilde hebben. Het komt uit Peru.

Foto bij dag met keukenlicht

En we hebben van m’n schoonmoeder haar oude kunst kerstboom gekregen, dus nu hebben we alsnog een boom dit jaar :relaxed: Ik heb alvast de lampjes erin gedaan en vanavond gaan we hem samen optuigen. Zin in! Ik denk dat ik alleen niet genoeg ballen heb voor de grootte van de boom, maar dat zouden we volgend jaar wel bij elkaar kunnen verzamelen.

23 likes

Kerstavond AYNIL in iedergeval, moeten nog even bedenken wat we met eten doen.
1e kerstdag bij m’n schoonmoeder, 2e kerstdag misschien naar m’n ouders met lootjes en eten*. En 3e kerstdag willen we met z’n 2en een dinerbox doen van een fine dining restaurant, maar dat moeten we nog even uitzoeken.

** Ik zit dus heel erg in tweestrijd met m’n ouders. Zij willen het met hun kinderen en aanhang vieren, maar dan ga je dus over de 3 personen heen. Ik zit nu zo in strijd met allemaal gevoelens :sweat_smile: En toen ik dit via app en in real live aangaf en dat ik dus niet weet of we wel willen komen, kreeg ik verder van iedereen (behalve mijn vriend) geen reactie of een reactie waaruit bleek dat ik overdreven deed/me aanstelde. We hebben dus helemaal geen bijval. Ik weet ook niet echt een andere oplossing en er werd al doorgeschemerd dat ze het dan zonder ons gingen vieren. Ben echt teleurgesteld in m’n ouders, maar zit ook in loyaliteitstrijd met ze, wil niemands kerst “verpesten”, wil hier geen ruzie over en wil geen buitenbeentje zijn. En ik voel me kut tegenover m’n vriend.
Ik vond het heel lastig om tegen ze in te gaan dus heb gezegd wel te komen. Maar neig er nu naar om te zeggen dat wij wel videobellend erbij willen zijn. Maarja dan zit je er ook zo net niet bij :sweat_smile: Maar m’n vriend en ik zijn best wel principieel…

Ik hoop dat ik dit hier kwijt kan, sta open voor advies, maar 't moge duidelijk zijn dat ik hier echt mee zit toch :sweat_smile:

Ik zou niet gaan, vind principes in dit geval toch belangrijker dan samen kerst vieren. Maar ik heb misschien ook makkelijk praten, ik kan sowieso niet met mijn familie vieren dit jaar. Of ja, het kan wel, maar dan moet ik in NL in quarantaine en dan als ik terugkom ook weer, en voor mijn vriend geldt hetzelfde met zijn thuisland, dus we blijven maar gewoon hier.

Kerstavond met zijn tweeën, eerste kerstdag komt een vriendin bij ons eten en tweede kerstdag gaan we wat drinken bij een bevriend stel of komen zij bij ons. En derde kerstdag heb ik een zoomfeestje met mijn vriendengroep :partying_face:

Weten jullie al wat jullie gaan koken/bakken?

Worden natuurlijk erg kleine dinertjes maar toch wel zin er echt iets leuks van te maken. Vandaag eens op zoek naar inspiratie! :grinning_face_with_smiling_eyes:

Ik ben ook benieuwd! Wij hebben gisteravond de gerechten bedacht maar misschien wisselen we nog. Ik vind het ergens wel fijn dat het kleine diners zijn. Zo kun je echt op een paar leuke gerechten focussen zonder dat je meteen praktisch zit van hoe is dit haalbaar voor 16 personen.

Wij vieren kerstavond bij ons met schoonvader, zwager en schoonzus, 1e kerstdag bij mij ouders + broer en 2e kerstdag bij schoonmoeder met dezelfde zwager en schoonzus. 2e kerstdag zijn we met 1 persoon teveel omdat dat bij m’n schoonmoeder gevierd wordt en niet bij ons. Als we heel strikt zijn zou ik 2e kerstdag dus niet mee mogen of zouden we het bij ons moeten vieren. Omdat m’n schoonmoeder veel groter woont (ik durf het hier op het forum bijna niet te typen) overtreden we voor 1x de regels.

Maar oke terug naar het menu.
Kerstavond: pompoensoep, viscurry met garnalen en roodbaars, mangosorbet (beetje tropisch misschien maar schoonvader is gek op de Aziatische keuken en heeft zelf geen kooktalent dus hier maken we hem blij mee)
1e kerstdag doen wij het hoofdgerecht: hertenbiefstuk wellington en voor de vegetariers biet wellington met als bijgerecht pommes/knolselder duchesse, rodewijnsaus en verschillende geroosterde groenten zoals wortels, pastinaak en spruitjes
2e kerstdag doet m’n man het hoofdgerecht en maakt spareribs, ik maak het toetje en maak een chocoladecakerol met botercremevulling en rode vruchten.

3 likes

Ik heb lekker mee gedaan met de laatste kersttrend :grinning_face_with_smiling_eyes:

40 likes

Leuk! Oerrr had er vanochtend ook een post over zag ik:

https://www.instagram.com/p/CI7hET7seiS/?igshid=mc92oi1zquf3

3 likes

Ohh dit is een super goed idee! Ik vind mijn boom te kaal, maar ik mag van mezelf in december niets kopen. Dit is top!

1 like

Wij maken thuis allemaal een klein gerechtje voor 1e kerstdag. Heeft er iemand een tip voor een lekker recept?

Wij hebben besloten om het dit jaar lekker simpel te houden. Geen zin om te koken en veel booschappen te doen. Voor kerstavond hebben we sushi besteld en daar eten we aziatische hapjes bij. 1e kerstdag gaan we gourmetten, 2e kerstdag willen we restjes eten en hapjes uit de airfryer. En ik wil nog wat desserts gaan halen, lekker ijs en misschien wat zoetigheid.

Kwam net dit tegen bij de lidl!

7 likes

Wij gaan kaasfonduen. Lekker en makkelijk.

Ik ben gingerbread aan het maken :christmas_tree::tada::partying_face:

Meer mensen die 1 over meerdere dagen alleen zijn met kerst? Wat doen jullie met eten?

Ik moet kerstavond en tweede kerstdag+avond werken, maar wel thuis.
Ik werk tot 11 uur, maar omdat het kerst is krijgen we anderhalf uur pauze.
Voor mij niet genoeg tijd om ergens heen te gaan.

Zouden jullie wat speciaals voor jezelf maken, of toch gewoon een pizza in de oven pleuren?
Ik weet even niet zo goed wat ik met mezelf aan moet die dagen, en zie er best tegenop.
Echt stom, want normaal heb ik echt geen moeite met zulke diensten en vreet ik gewoon tussendoor achter de pc.

1 like

Ik zou denk ik lekker tapas ofzo halen! Alsnog makkelijk zodat je in die 1,5 uur niet hoeft te koken, maar wel wat feestelijker dan pizza.

Of ergens iets lekkers bestellen?

2 likes

Er zit wel een goede traiteur hier… zal eens kijken.

Het is meer dat ik het “lastig” vind om tussen de werkzaamheden door feestelijk te gaan zitten zijn met mezelf. En dan heb je lekker zitten frutten met je hapjes en dan moet je nog een paar uur achter die pc zitten…
Vraag me af of ik niet beter gewoon kan negeren dat het kerst is :sweat_smile:
Zou liever anderhalf uur eerder stoppen, maar dat was geen optie helaas :frowning:

Stom he, met kerst is dat ineens een ding. Normaal sta ik er niets eens bij stil dat m’n hele avond weg is.

Ah ja snap ik hoor! Misschien dat je een kerstfilm kunt uitzoeken die qua tijd precies in die 1,5 uur past?

2 likes

Heel leuk!!

Ik had ze ook gemaakt en buiten in m’n kerstkrans en boompje gehangen, en die zijn helemaal gaan schimmelen. :joy: Had ze zelfs nog een laagje vernis gegeven maar helaas.

Was wel te verwachten natuurlijk, was vooral benieuwd hoe lang njet mooi zou bleven en was toch een paar weken prima.


Qua eten:

  • kerstavond: ben ik met man en kind, denk dan kaasfondue.
  • 1e kerstdag: met ouders eten besteld bij lokaal restaurant A
  • 2e kerstdag: eten besteld bij restaurant B

Normaal koken we zelf altijd heel uitgebreid maar stiekem vind ik het heerlijk om een keer onder het mom van #supportyourlocals het lekker te laten bezorgen.

Never forget dat ik vorig jaar 3 dagen in de keuken heb gestaan voor een Indisch kerstdiner. Nooit meer whaha!