Pachira, kokospalm, kentiapalm idd
Heb inderdaad ook naar een pachira aquatica zitten kijken, denk dat die voor de kat misschien wat minder aantrekkelijk is doordat ie natuurlijk een stam heeft en de blaadjes hoog zitten. Aan de andere kant is zo’n stam misschien wel weer een aantrekkelijke krabpaal haha.
Ja dat dacht ik ook al hahaha, oh een grote bananenplant(/boom lol) kan ook nog!
Ja daar had ik ook naar zitten kijken maar die lijken vaak meteen ook vrij breed te worden als je een hoge wil dus denk dat dat voor de plek waar ik hem wil zetten iets minder geschikt is.
Ik vind een kokospalm echt prachtig en die bladeren zitten vrij hoog en worden vrij groot, dus misschien minder “sprieterig” (mijn kat is dol op sprietjes, maar grote bladeren minder), die kan ook wel wijd worden uiteindelijk maar minder dan de musa idd.
Mag ik jullie advies? Ik heb inmiddels 3 stippen Begonias versleten. Op 1 of andere manier worden ze snel bruin, slap hangen, bladuitval… Ik heb bakjes met water aan de verwarming, heb geëxperimenteerd met verschillende plekken mbt licht en warmte, maar ze blijven doodgaan. Andere planten die van luchtvochtigheid houden, zoals alocasias en calatheas, doen het wel goed bij mij… ik heb geen beestjes kunnen ontdekken.
Hebben jullie tips en adviezen? Wat maakt deze beauty zo’n zeikwijf?
Ik loop nu tegen hetzelfde probleem aan terwijl de plant in de zomermaanden gigantisch gegroeid was. Nu is hij alle bladen kwijt.
Bedoel je met slap hangen de bladeren of de hele plant? Als de plant verdroogt worden de bladeren krokant. Slappe bladeren en stengels is denk ik teveel water.
Beide, haha. 1 stengel hing slap, en de bladeren daarvan werden krokant. Maar mogelijk ook wel te veel water! Daar kan kan ik wel mee experimenteren nog.
Ik had deze ook maar die is ook heel snel zijn bladeren verloren tot het alleen nog kale takjes waren. Toen maar weg gepleurd want er groeide niets meer terug haha
Oh wow, dus niet zo’n makkelijke plant als k dacht?
Stippenbegonia is heeeel erg gevoelig voor wortelrot. Liever te weinig water dan teveel, ik geef nu 1x in de 10 dagen en hij blijft maar nieuwe bladeren aanmaken (in de winter!!). Bruine bladeren duiden op teveel water dus wees echt voorzichtig! Anders heb je zwarte wortels die afsterven Die van mij staat zo’n 5 meter van het raam af op een redelijk lichte plek, maar geen direct zonlicht en daar lijkt hij het heel goed op te doen.
Mijn vriend hebben een hele grote monstera gevonden in het tuincentrum waarvan een deel variegated is. Ik ga nu de variegated delen eruit halen en kijken of ik er onder de juiste omstandigheden meer variegata uit kan halen
Ik heb ook eindelijk een syngonium variegata gevonden voor een goede prijs. Ben echt blij haha
Ik zou hem op de grond naast/schuin achter het tafeltje zetten, eventueel in een iets grotere pot!
David Attenborough heeft nu een serie met de BBC over speciale planten. Er staan verschillende video’s op youtube en ik vind het tot nu toe echt heel interessant, en zo mooi gefilmd
Sommige planten blijven maar blad aanmaken (mn calathea white fusion die terug is uit de dood. Hoogmoed voor den val zeker) en anderen hebben het zwaar. Heb vorige week toch maar een groeilamp besteld voor mn hoya en het lijkt alsof er minder blad uit valt.
Hier heb ik echt 6 planten weg moeten gooien, heb er minstens 3 met spint gevonden, 2 met trips ( ) en heb er een stuk of 5 helemaal kaalgeknipt en naar de ziekenboog verplaatst. Die met trips heb ik ook maar gekortwiekt (en in quarantaine gezet meteen). Moet die alleen nog verpotten. Gelukkig waren dat stekjes. Heb nu echt 15 planten staan waarvan ik hoop dat ze het in het voorjaar weer gaan doen.
Wat denken jullie dat dit is? Begint toch niet met een t he? Ik heb nooit gedoe met beestjes binnen en er 0 verstand van
Wolluis. Goed afspoelen met spuit of onder de douche. Knip evt. de bladeren weg die heftig bevolkt zijn. Houd in quarantaine en herhaal het schoonmaken van de bladeren tot ze langere tijd wegblijven. Andere planten nakijken.