Het kamerplantentopic #3

Mijn vriend hebben een hele grote monstera gevonden in het tuincentrum waarvan een deel variegated is. Ik ga nu de variegated delen eruit halen en kijken of ik er onder de juiste omstandigheden meer variegata uit kan halen :relaxed:

Ik heb ook eindelijk een syngonium variegata gevonden voor een goede prijs. Ben echt blij haha

6 likes

Ik zou hem op de grond naast/schuin achter het tafeltje zetten, eventueel in een iets grotere pot!

1 like

David Attenborough heeft nu een serie met de BBC over speciale planten. Er staan verschillende video’s op youtube en ik vind het tot nu toe echt heel interessant, en zo mooi gefilmd

4 likes

Sommige planten blijven maar blad aanmaken (mn calathea white fusion die terug is uit de dood. Hoogmoed voor den val zeker) en anderen hebben het zwaar. Heb vorige week toch maar een groeilamp besteld voor mn hoya en het lijkt alsof er minder blad uit valt.

2 likes

Hier heb ik echt 6 planten weg moeten gooien, heb er minstens 3 met spint gevonden, 2 met trips ( :cry:) en heb er een stuk of 5 helemaal kaalgeknipt en naar de ziekenboog verplaatst. Die met trips heb ik ook maar gekortwiekt (en in quarantaine gezet meteen). Moet die alleen nog verpotten. Gelukkig waren dat stekjes. Heb nu echt 15 planten staan waarvan ik hoop dat ze het in het voorjaar weer gaan doen.

Een bericht is samengevoegd naar een bestaand topic: (Moes)tuintopic

Voor de Aroid loversss. In hun natuurlijke habitat:

59 likes

Wat denken jullie dat dit is? Begint toch niet met een t he? Ik heb nooit gedoe met beestjes binnen en er 0 verstand van :fearful:

Wolluis. Goed afspoelen met spuit of onder de douche. Knip evt. de bladeren weg die heftig bevolkt zijn. Houd in quarantaine en herhaal het schoonmaken van de bladeren tot ze langere tijd wegblijven. Andere planten nakijken.

4 likes

Weet iemand welk plantje dit is?

Wolluis inderdaad! Je kan ze ook aanstippen met isopropyl alcohol, maar aangezien het er zoveel zijn is misschien eerst afspoelen wel handiger. Ik zou daarna misschien met een doekje met (water) verdunde isopropyl alcohol de bladeren nog eens afnemen/insprayen.

1 like

Mijn lipstick plant heeft in een keer heel veel bloemen :heart_eyes:
We hebben hem al bijna 3 jaar maar alleen af en toe 1 bloem.

42 likes

Volgens mij is dit een dragonfruit cactus! Als je zaadjes van een drakenfruit in de grond stopt, krijg je iig zoiets.

1 like

Heeft iemand ervaring met een zelfbewaterende mosstok?

1 like

Ik niet, wat is het idee hier achter? Planten nemen geen direct water op vanuit een mosstok iig.

De luchtwortels wel. En het is nou juist de bedoeling dat die zich hechten in de mosstok.

Heeft iemand tips voor alocasias? Ik heb nu telkens dat een supergroot blad afsterft en een klein nieuw blad komt, maar hierdoor wordt m’n plant steeds kleiner (bij de vorige bleef er echt niks over :broken_heart:).

1 like

Een luchtwortel neemt water uit de lucht op in tegenstelling tot een aardewortel. Dus ik vraag me af of dat wel kan. Ik heb wel gezien dat luchtwortels veranderen als je ze in water zet en ze dan ook direct uit water het op kunnen nemen, maar ik denk dat als dat gebeurt ze wel continu vochtig moeten blijven. Maar wellicht is dat het idee?

Ja het kan wel als je de mospaal consistent vochtig houdt (maar dat is wel best een opgave), net zoals je kunt stekken in mos. Ik heb een paar planten met een mospaal (echt met mos, niet zo’n kokospaal) en die grijpen zich wel echt vast in die palen, maar ik houd ze niet vochtig genoeg dus het blijven gewoon luchtwortels in mijn geval.

2 likes

Kleinere boobie cactus @chasingrainbows! Deze is 19,99.

8 likes