Het kamerplantentopic #3

Ja precies, in onze woonkamers gaat dat gewoon niet lukken denk ik.

2 likes

Oh kei leuk! Kan ik em reserveren om volgend weekend op te halen? :heart_eyes:

Ja tuurlijk! Zal even kijken welke de mooiste is.

2 likes

Dankjewel! Dan ben ik er zondag de 20e :blush:

3 likes

Waar halen jullie je plantenvoeding? Ik ben door de standaard pokon heen, zit er veel verschillen tussen plantenvoeding of is deze prima?

Ik heb sinds vorig jaar liquid gold leaf, de planten deden het er prima op (ik gaf het alleen niet vaak genoeg).

2 likes

Nieuwste aanwinsten :slight_smile:

19 likes

Ik word zo enthousiast, m’n planten gaan alweer nieuwe bladeren aanmaken. Kom maar door met al die nieuwe bladeren :star_struck::star_struck:

6 likes

Ik heb een pannenkoekenplant die al een paar jaar oud is. Alleen is het inmiddels een stammetje waarbij er uit de eerste 25 cm geen blaadjes groeien en pas bovenop weer.

Een beetje zoals dit:

image

Nou heb ik niet heel veel verstand van planten en ik vroeg me af of ik de stam wellicht gewoon kan afknippen/snijden/zagen en het bovenste deel dan in water kan zetten zodat het wortel schiet en vervolgens terug in de pot kan doen? Of help ik 'm dan om zeep?

Dit is wel een normaal groeipatroon inderdaad, maar wat je zelf voorstelt is perfect mogelijk! Heb op die manier ook al een paar keer gestekt :blush:
Ik heb wel telkens een redelijke lengte van het stammetje genomen zodat er gelijk wat meer wortels ontwikkeld konden worden over de lengte van dat stukje stam.

2 likes

Ik lees mee en ik wist niet dat dit mogelijk is, hoelang duurt het dan voordat er worteltjes komen en stek je dit dan in het water he?

1 like

@Lula de plant waar ik raad om had gevraagd gaat het steeds weer wat beter doen! Nieuwe scheuten enzo. Grond nog steeds iets vochtig maar we willen sowieso nieuwe potten, dus goede reden om die snel uit te zoeken over te potten

2 likes

Ah yeah mijn alocasia zebrina is een nieuw blad aan het maken :partying_face: Hij is een beetje mijn zorgenkindje omdat ik m supermooi vind maar een beetje twijfel over of ik m wel goed verzorg (who am I kidding want ik geef m meermaals per week kleine scheutjes lauwwarm water en besproei m dan met de plantenspuit dus stop er best veel moeite in) dus ben echt blij dat m’n moeite beloond wordt met een nieuw blad :smiley:

En m’n lipstick plant is bloemetjes aan het maken geloof ik, alleen vallen die vaak enorm snel weer af ook, geen idee waarom.

4 likes

Al mijn planten doen het best goed behalve mn Croton, heeft iemand de gouden tip? Hij staat zo licht mogelijk en ik hou de grond licht vochtig maar er vallen nog steeds bladeren af. In het verleden heb ik een croton door de grond vochtig te houden weer tot leven kunnen brengen (nou ja, tot de verhuizing
) en die stond donkerder dan deze en bij deze lijkt het niet te helpen.
Hij staat vlak bij een raam, misschien toch te koud? Mijn vorige stond op een vrij donkere plek midden in de kamer.

Ik denk overigens dat ik met bovenstaande spreekbeurt al zelf antwoord gegeven heb, ik vermoeddat hij iets te koud staat.

2 likes

De eerste Croton die het bij mij blijft doen is een die op leca staat in indirect licht!

3 likes

Oh top! Gelukkig kan het alleen maar beter gaan nu de lente er aan komt.

1 like

Oh echt, ook vrij vochtig dus! Ik ga hem in ieder geval op een iets donkerdere plek zetten. Goed excuus om een plant er bij te kopen!

1 like

Ik wilde deze Krimson Queen stekken, maar vind het moeilijk om er een deel vanaf te knippen. :joy:

12 likes

Meh. M’n lantaarnplantje heeft het al lang moeilijk. Alles wat er nieuw aangroeid droogt meteen weer in. Ik weet niet zo goed wat ik eraan kan doen? Mijn vorige lantaarnplantjes deden het heel goed op deze plek (tot die in 1 keer ook helemaal dor werd) wat doe ik verkeerd? Ik geef nu 1 keer per week water.

Misschien te veel water? Ik heb er ook 2 en die geef ik echt maar amper water maar blijven het wel goed doen. Geef ze misschien 1 x per maand water? Haha

1 like