Het kamerplantentopic #3

Mijn maranta doet het al twee jaar supergoed, maakt bladeren als een malle. Maar hij wordt zo’n lelijk gedrocht van dat gegroei overal. Het is echt heel druk in het bladerdek en de uitlopers zijn ook niet supermooi. Iemand tips om hem mooi te laten groeien?

Volgens Google is het een maranta leuconeura kerchoveana

Ik heb voor mijn verjaardag een grote Alocasia gekregen en ben helemaal verliefd. Denk dat 'ie zo’n 120/130cm groot is en de bladeren zijn enorm :heart_eyes:

Mijn vriend wilde graag een Alocasia Zebrina:

En deze moet nog een pot, maar vond ik erg cute, een Syngonium Ice Frost:

Ze hadden overigens ook nog wat Syngonium Albo Variegatas (à 50 euro) en Philodendron Melanochrysums (à 100 euro):

Was ook verliefd op deze Begonia Ferox, maar die was nogal ziek, dus maar laten staan:

En deze Calathea White Fusions blijven ook altijd mooi:

Alles bij de Intratuin by the way.

Goeie dagboekpost dit :sweat_smile:

23 likes

Nou wil ik naar de Intratuin. Maar goed, ik heb een binnenplantenstop, zaterdag nog 2 gekocht die ik eigenlijk al niet meer kwijt kon :grin:

2 likes

Ze hebben morgen ook 20% korting op bijna alles :no_mouth:

3 likes

Haha, maar goed dat ik niet meer heel dicht bij een Intratuin woon!

2 likes

Iemand die weet of en hoe deze plant nog te redden is?:smiling_face_with_tear:

2 likes

Wat moet er gered worden of ben ik een hele slechte plantenmoeder? :see_no_evil:

4 likes

Ja hoor, gewoon even een lekkere bak water geven! Als ze zo dramatisch doen dan zet ik ze vaak in een gootsteen vol water, kunnen ze zich voldrinken en ze hebben niet te lang natte voeten.

2 likes

Haha de sprietjes links stonden tot voorkort nog mooi recht overeind. Ziet er nu allemaal een beetje zielig uit. Heb hem al wat korter gesnoeid maar lijkt alleen maar erger te worden.

3 likes

Ze staan nu in de gootsteen, thanks! Ben benieuwd.

1 like

Meer water! Mijn calathea doet ook altijd zo dramatisch.

1 like

Ik heb een monstera incl mosstok staan op zo’n zelfde soort plek. Hij staat op 5 meter van een pui op het zuiden. Staat in een pot op pootjes en met die mosstok groeit ie wat mooier omhoog

3 likes

Ik heb een kwartjesplant en die houd het al even uit op een schaduwplek!

4 likes

Ik heb toevallig laatst nog een grote lepelplant gekocht voor onze schaduwplek. Die kunnen best groot worden, gaan prima in schaduw en mooi fris groen blad! En ze geven mooie bloemen.

3 likes

Mijn plant is ongelukkig. Ik heb al veel gele bladeren moeten verwijderen bovenop. Gister weer al het geel verwijderd en vandaag zitten er weer bladeren bij.
Plant heeft direct licht (staat hier al een lange tijd).
Water heb ik afgewisseld omdat ik dacht dat het teveel water was maar zelfs nu gaat het gele door. Iemand ideeen?

1 like

Ik heb last van beestjes in mijn planten (:sob:). Ik heb al een tijdje last van vliegjes die uit de grond komen als ik water geef. Nu zag ik gisteren allemaal witte puntjes op de onderkant van een blad en op een andere plant zag ik wat grotere witte stukjes zitten op de stengels.

Ik heb al geprobeerd om te sprayen met meerdere sprays, maar het lijkt niet te werken. Ik kreeg de tip om aaltjes te bestellen, maar ik weet eigenlijk niet zo goed welke soort ik nodig heb. Iemand hier enig idee wat mij kan helpen? Ik ben bang dat al mijn planten binnenkort dood gaan :pleading_face:

Foto’s planten en sprays

1 like

Wanneer is hij voor het laatst verpot? Sowieso niet verkeerd de wortels te inspecteren als je het idee hebt dat je meer gele bladeren krijgt dan je qua natuurlijke veroudering zou verwachten.

2 likes

Vorig jaar maar goeie, helemaal niet aangedacht. Ik zou het met Pasen doen maar ga het nu eerder doen.

2 likes

Aaltjes kopen voor rouwvliegen en misschien wat roofmijten uitzetten voor de andere beestjes. Maar kan zo op de foto niet beoordelen wat het is. Denk spint of trips.

1 like

Het is spint (in ieder geval op de laatste foto). Alleen heb ik zelf ook nog geen goede methode gevonden om hier vanaf te komen. De middelste spray op je foto zou wel voor spint zijn, dus die zou ik proberen. Zelf neem ik altijd de bladeren af met een nat doekje (zodat je zoveel mogelijk van de beestjes meekrijgt). Wel even een werk want je moet het blad voor blad doen. En dan spray ik regelmatig met een plantenspuit om de luchtvochtigheid wat te verhogen. Meestal gaat het dan wel over.

1 like