Het kamerplantentopic #3

Haha ik weet dat stiekem ook wel, maar voelt een beetje alsof ik hem nu heb gesloopt omdat het na het verpotten is gebeurd :sweat_smile:

2 likes

Oh ik had al een vermoeden, maar heb dan net toch beestjes ontdekt in mijn terrarium :weary:. Maak me daar normaal niet heel druk over, maar ik heb eigenlijk zo weinig tijd om ermee te dealen en er staan ook nog een beetje specialere stekjes in… ga toch maar proberen in mijn studiepauzes alvast beginnen met de boel schoon te maken

Wat voor beestjes zijn het? Er zijn een hoop beestjes die juist goed zijn voor je terrarium!

1 like

Trips helaas. Het is ook geen “traditioneel” terrarium, maar eerder een kweekkasje eigenlijk. Dat had ik er misschien bij moeten vermelden haha

1 like

Mijn aloe vera heeft wortelrot. Moet ik dan ook een gedeelte van de stam wegsnijden?

Zijn alle wortels rot? Als dat zo is dat zou je het onderste gedeelte van de plant kunnen afsnijden om te kijken of de stam niet rot is. Daarna moet de plant opnieuw wortels maken. Ik denk dat dat het beste kan in droge grond.

1 like

Ja bijna alle wortels heb ik weg moeten snijden. Is die binnenste ring in de stam ook rot of hoort het een andere kleur te hebben?

Een half jaar gewacht op een nieuw blad:

Maar als ik het zo eens even bekijk duurt het niet heel lang tot daar weer een blad uitkomt.

Bij de rest van mijn planten schieten trouwens de nieuwe bladeren eruit. :heart_eyes:

16 likes

Heerlijk! Het gaat hier ook zo hard ineens, echt genieten!

1 like

Vandaag een aantal planten buiten gezet; Bananenplant, strelitzia, nepenthes monkey jar, philodendron red emerald. De komende periode ga ik ook de ficussen en monstera buiten zetten. Het ruimt op in huis en het terras ziet er weer gezellig uit.

1 like

Die verkleuring hoort inderdaad. Als de stam nog redelijk hard aanvoelt dan is deze denk ik niet rot. Wil je zeker zijn dan kan je het onderste stukje eraf snijden met een heel scherp mes. Als de ringen groen zijn dan is er geen rot, als je bruine plekken ziet is het rot. Dan kan je terug snijden tot alles groen is. Voordat je de plant dan in droge aarde zet moet het snijvlak wel opgedroogd zijn, anders ontstaat er waarschijnlijk weer rot.

2 likes

Ik ben opzoek naar planten niet dood te krijgen zijn. Nu heb ik alle soorten sanseveria’s en cactussen. Hebben jullie eventueel tips voor andere planten die vooral er van houden als je er 0 moeite instopt?

Aloe vera. Ik had er één, nu heb ik 4 potjes staan én ik heb er tussen ook nog weggegeven. En ik geef ze incidenteel water.
Mijn tradescantia nanouk is ook heel makkelijk.

1 like

ZZ-plant is ook super easy, die kunnen vrij lang zonder water omdat ze veel opslaan in een soort van wateropslag knolletjes onder de grond.

4 likes

En in één nacht inderdaad een nieuwe blad!

16 likes

Aaah heerlijk hè al die nieuwe groei, hier gaat het meeste ook heel hard. Er zijn nog een paar die nog wakker moeten worden, maar heb twee weken terug oid voeding gegeven dus hoop dat het gauw gebeurt.

Wel nice dat die Alocasia een nieuw blad geregeld heeft haha, die ene kleine verschrompelde was wel erg sneu haha.

@kali is het geen Iris Japonica (Japanse Iris)?

Had hier trouwens ook een hele fotoshoot gehouden met alle nieuwe bladeren enzo, helaas wel met lelijk kunstlicht mgoe. Ik zet er voor de geïnteresseerden de naam van de planten bij (brace yourselves, ik post niet eens alles :smiling_face_with_tear:):

Syngonium Ice Frost

Syngonium Red Arrow

Syngonium Mottled

Syngonium Confetti

Hoya Parasitica Black Edge

Peperomia Pepperspot

Alocasia Portadora

Monstera Deliciosa

Monstera Adansonii

En een stekje ervan (die al veel te lang staat en dus blad verloren is, maar nu weer nieuwe terugkrijgt haha)

Epipremnum (Aureum?) stekje (moederplant had ik vermoord maar had nog één blad kunnen redden, inmiddels is dit het derde nieuwe blad en heb ik hem dus in de grond gezet)

Philodendron Melanochrysum

Philodendron Micans, deze heb ik verpot en die gaat echt heel hard nu, dit is maar een klein deel van alle nieuwe groei. Hij had ook één lange tak die ik nu met de bobbypin methode in de grond heb gezet, dus ik hoop dat dat ook aanslaat zodat 'ie wat voller wordt.

15 likes

Een iris soort denk ik?

3 likes

Al mijn planten zijn ook heel enthousiast nieuwe bladeren aan het maken! M’n baby monstera krijgt nu zelfs haar eerste met een gat :heart_eyes:

12 likes

1 like

Whuut haha

1 like