Dan kun je er net zo goed wat afwasmiddel en spiritus bij gooien. Works everytime.
Wel niet te veel spiritus haha (been there ) a little goes a long way. Maar werkt inderdaad goed! Ik neem soms als eerste stap de blaadjes even af met een mengsel van water en alcohol, of ik zet een plant onder de douche en probeer eerst al zoveel mogelijk weg te spoelen (ik doe dat wel pas wanneer de plant water nodig heeft en mijn planten hebben goede drainerende aarde of staan op semi-hydro, waardoor ik ze niet verdrink. Je kan de pot ook goed afdekken om zo geen water in de pot te laten komen, maar dat vind ik zelf vaak te veel gedoe haha).
@Anna-Maria @Elanor @Lula @Falula Thanks! Ik ga proberen of het met een mix van deze tips gaat lukken. Ik spray mijn bladeren al vrij regelmatig in, omdat onze lucht zo droog is thuis (hoewel dat nog een stuk vaker zou kunnen gezien de bruine randen van de bladeren). Spiritus en afwasmiddel ga ik er vanaf nu een paar keer bij doen. Bladeren afnemen deed ik ook al vrij regelmatig, maar dan weer niet bij deze plant, omdat het zoveel bladeren zijn haha. Dus toch maar gaan doen nu. Hopelijk gaan ze het redden
Eventjes een update hiervan, heb de bloemen eraan gelaten en die groeien stevig door. Hij maakt tegelijkertijd ook gewoon nieuwe bladeren dus ik geloof dat hij gewoon heel blij is en veel energie heeft. Heb m ook een beetje voeding gegeven en z’n baby doet het ook supergoed. Die is 3 weken nadat ik die heb afgeknipt en in aarde heb gezet zelf ook alweer baby’s aan het maken
(Die vlekken op de bladeren is omdat hij een tijd te licht heeft gestaan, de nieuwe bladeren zijn weer mooi egaal groen)
Die dag waarvan je wist dat ie zou komen is aangebroken: ik heb trips in meerdere planten Heb ook al een paar planten weggegooid (stekjes voornamelijk), maar ik wil mijn mooie, grote Monstera niet kwijt (al is ie nu even niet zo mooi).
Wat hebben jullie voor trips gebruikt? Ik weet dat er chemische middelen zijn (ben de naam alleen vergeten), maar iets natuurlijks heeft wel mijn voorkeur. Kan ik hiervoor ook roofmijt enzo in zetten?
Je hebt aaltjes en plakstrips voor de vliegen. Dat heeft bij mij geholpen, tot ik deze week weer rouwvliegjes zag. Nu heb ik een combinatie van kaneel en afgekoeld water gegeven. Volgende week weer herhalen.
Mijn collega raadde me het aan, zij verzorgt vaak op die manier haar plantjes en zodra ze een nieuwe koopt gaat ie in quarantaine en gooit ze eerst het kaneelgoedje.
1l water koken. 2 eetlepels kaneel toevoegen. Water laten afkoelen en dit gieten over je plantjes. En dan de week erop weer herhalen.
Tip: doe geen kaneel en water in een plantenspuit. Dat krijg je heel moeilijk van de muur en bepaalde potten
Aaltjes voor de eitjes van de trips. Planten afdouchen en roofmijten uitzetten. Dit herhalen na ongeveer 3 weken.
Ik worstel met hetzelfde! Mijne begon als compact plantje maar groeit alle kanten op. Daarbij heb ik ook steeds meer last van bruine randen aan de bladeren, heb jij tips qua verzorging?
Wat was nou de tip voor de erwtenplant? Heb hem nu na 1.5 maand water gegeven van onder, aangezien de erwten wat begonnen in te drogen. Vorige keren ging het mis na het water geven dus hopelijk nu niet…
Niet meer aan beginnen
Oh die potjes zijn van HEMA toch? Heb er laatst ook naar staan kijken, vind ze zo leuk
Ja alle lichte potten zijn van de HEMA. Ik was aangenaam verrast want meestal vind ik hun aanbod matig.
100% waar. Ik heb er een paar maanden geleden weer een gekocht, maar heb m alweer vervloekt. Als ik je dan toch een tip mag geven: van onderaf water geven. Dus in een kom zetten en laten drinken. Maar lelijk wordt ie sowieso
Hahaha, dit is ook de laatste die wij kopen… hij leeft nog wel 24 uur nadat ik water heb gegeven. Heb er eerlijk gezegd wel een hard hoofd in
@anon91169173 wat een schattige potjes!
Ik heb gisteren m’n Monstera Variegata in een grotere pot gezet en 'm een mosstok gegeven. Heb ook een ‘eigen’ grondmengsel gemaakt en hoop eigenlijk dat 'ie door deze combi nu eindelijk wat meer blad gaat maken. Durfde 'm heel lang niet te verpotten, omdat ik bang was 'm te vermoorden. Dus fingers crossed
Mosstok lekker op de groei gekocht in de hoop dat 'ie opgevuld gaat worden haha.
Jezus dat ene zo goed als witte blad
Hopelijk is het volgende blad wel iets meer groen want anders gaat ie het denk ik wel zwaar krijgen
Ja ik ben verliefd op dat blad haha. Maar aan de internode te zien komt er zeker groen tevoorschijn bij het volgende blad, maar we gaan het zien. Gelukkig heeft de rest wel vrij veel groen