Het kamerplantentopic #3

Ik stond me hier dus net in de Intratuin ook over te verbazen. Wtf?

2 likes

Haha wat een grappig toeval.
Nou moet ik zeggen: ik ben de trotse bezitter van een cactusje met opgeplakte bloem :laughing:

6 likes

Ben een beetje unsure wat er met mijn grote Alocasia aan de hand is. Hij laat steeds het oudste blad vallen (terwijl er een nieuwe aan het opkomen is momenteel), dus dacht eigenlijk dat dat het natuurlijke proces was. Maar er is nu al een derde onderweg en nu twijfel ik of er niet meer aan de hand is (ik denk misschien een magnesiumtekort). Beetje een wazige foto maar goed:

Heeft iemand van jullie wellicht een idee? Ik heb hem nog niet zo heel lang :no_mouth:

Lijkt trips?

Mijn nieuwe appartement heeft heel veel licht, en nu is de splash op mijn Hoya carnosa roze geworden :smiling_face_with_three_hearts: vind die sun stress op Hoya altijd zo tof. Ik zal later vandaag een foto maken!

5 likes

Ik heb echt ruzie met mijn tradescentia. Heb ‘m net gesnoeid (alle dode takken en bladeren weggehaald) en zit nu weer met dit: een kale bovenkant en volle onderkant. Gaat al jaren zo, vorig jaar nog stekjes gemaakt en bovenin gezet om m voller te krijgen maar het mag niet baten. Hij is ook plakkerig van anti trips spray (daar is ie ook niet mooier van geworden) en ik ben er eigenlijk gewoon klaaaar mee!!! Heeft iemand tips of zeggen jullie ook “pleur maar weg”

6 likes

Ik heb geen tips maar ik heb precies hetzelfde met deze plant, takjes knakken snel of breken snel af, en dan ga je maar weer stekken, maar dan groeit het weer krom en alle kanten op, ben er eigenlijk ook klaar mee maar kan t niet over m’n hart verkrijgen om een plant weg te gooien.

1 like

Afknippen, kale stuk verwijderen en weer in de pot steken. Maar grote kans dat ie uiteindelijk weer t zelfde doet

1 like

Blij dat ik niet de enige ben!!! Haha. Wat een gezeik he? Weggooien vind ik eigenlijk ook zielig.
@Snork ja precies, heb ik dus ook al eerder gedaan. Misschien dat ik me er nog een keertje aan waag.

2 likes

Een paar weken geleden heb ik lithops (levende steentjes) gekocht in de hoop dat die wel in leven blijven. Ze groeien echt als een kool! Heel trots op mezelf haha.

Nu wil ik meer vetplanten hebben. Wat zijn nog meer leuke vetplantjes of cactussen?

11 likes

Boehoe mijn alocasia had twee (!) nieuwe bladeren in de maak, maar één is er niet zo mooi uitgekomen :frowning:

Oja laatst bij het verpotten heb ik drie knolletjes geoogst! Maar nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen / vind ik het spannend :joy:

5 likes

Mijn Alocasia Frydek heeft een bloem ipv blad gegeven. :’) Nu lees je overal dat die veel teveel energie kosten, maar zo afknippen vindt ik ook weer wat…

@Baratheon Ik heb mijn knolletjes laten uitkomen in van die witte vulkaansteentjes oh god, ik kom niet op de naam.

2 likes

Perliet?

Ik laat ze uitkomen in sphagnum en dat gaat altijd goed! @Baratheon

3 likes

& @sok oh top ik heb ze nu in perliet staan inderdaad! Eerste keer dat ik dat gebruik dus geen idee of ik het te nat hou of juist natter moet etc :blush:.
Hoe lang duurde het bij jullie tot er wat uit kwam?

Deze twee zijn van 19 maart:

3 likes

Ik zou de bloem afknippen als je liever nieuw blad hebt haha. Kost veel energie voor de plant en ze worden imo toch gauw lelijk :sweat_smile:

@Baratheon ik ben ook team spaghnum! Heb nu toevallig een hele bak met vlinderstekjes van m’n String of Hearts en gisteren 28(! :joy:) wortelstokken (in het Engels klinkt het beter: rhizomes) van m’n Calathea Orbifolia op spaghnum gezet. De String of Hearts stekjes maken sinds een paar dagen wortels en staan nu 10 dagen op spaghnum trouwens.

1 like

Ik heb ook altijd ruzie met tradescantia’s. Precies wat jij ook hebt, kaal wordende bovenkant en alle kanten op groeien. Wat is dat voor anti trips spray trouwens en zou je het aanraden? Ik zit weer eens met een trips invasie :slightly_frowning_face:

Deze!

1 like

Geen tip, maar ik lees even mee, heb ook zo’n moeilijk geval thuis staan die op verschillende plekken heeft gestaan en snap er niks van. Weet ook niet hoe je geel met bruine bladeren moet interpreteren. Geel is vaak teken van te veel water las ik, bruin van te weinig toch?

Zit hij misschien ergens te strak aan de mosstok gebonden? Dat het daarboven afgekneld wordt?
Verder heb ik er geen verstand van hoor, dus ik laat het aan de experts hier over :wink:

2 likes