Het kamerplantentopic #3

Dat laatste is niet waar, als je ze zo snel mogelijk na levering (maar dat is geen kwestie van minuten of uren natuurlijk) kun je ze nog wel een paar weken in de koelkast leggen tot je ze gaat gebruiken. Er staat een tht datum op

Ah thanks! Dit scheelt echt zoveel haha!

2 likes

Ik heb bij de supermarkt een calathea gekocht die alleen in water zit

Dit dus.

Alleen nu krullen de bladeren om en volgens Google is dit omdat hij te weinig water heeft. :rofl:
Wat kan ik doen voor deze plant?

2 likes

Ik denk dat het eerder te maken heeft met een te lage luchtvochtigheid. Calathea houdt van een hele hoge luchtvochtigheid. Water sproeien heeft ook niet veel zin omdat de lichtvochtigheid dan 2 seconden hoger is. Vermijd tocht bij de plant en radiatoren. Anders zou een humidifier nog kunnen werken in de buurt van de planten. Komt er op neer dat calatheas niet de meest makkelijke planten zijn :sweat_smile:

4 likes

Nou ik ga ook eens een weekje op vakantie - kom terug en m’n pannenkoek staat er ineens zo bij :sob: iemand enig idee hoe dit kan? Toen ik een week geleden wegging zag hij er nog supergezond uit! Geef ‘m ook maar een keer per week water dus lijkt me niet dat hij in een week helemaal uitgedroogd kan zijn. M’n andere pannenkoeken plant vertoont ook ineens zwarte vlekken, hoop dat die nog te redden is.

Weet iemand hoe deze plant heet?

Homalomena Maggy

4 likes

Vervolg op mijn verhaal:
Ik krijg een nieuwe Philodendron Melanochrysum, Hoya Parasitica Black Edge en Peperomia Pepperspot toegestuurd. De planten die ik nu heb mag ik houden. En ik krijg als het goed is een gedeeltelijke refund voor de rest, maar dat vind ik niet zo interessant haha.

Ik ben trouwens direct gestraft voor mijn witte bladeren liefde (van mijn Monstera), want het bijne geheel witte blad heeft een bruin plekje gekregen :smiling_face_with_tear: Nou weet ik dat het gebrek aan chlorofyl de bladeren ook kwetsbaarder maakt, maar baal er toch een beetje van omdat het zo lang goed ging. Denk dat het toch een lichte shock is van het verpotten.

4 likes

Dat blad zou sowieso uiteindelijk bruin worden. Dat ligt niet aan jou.

1 like

Haha ik weet dat stiekem ook wel, maar voelt een beetje alsof ik hem nu heb gesloopt omdat het na het verpotten is gebeurd :sweat_smile:

2 likes

Oh ik had al een vermoeden, maar heb dan net toch beestjes ontdekt in mijn terrarium :weary:. Maak me daar normaal niet heel druk over, maar ik heb eigenlijk zo weinig tijd om ermee te dealen en er staan ook nog een beetje specialere stekjes in… ga toch maar proberen in mijn studiepauzes alvast beginnen met de boel schoon te maken

Wat voor beestjes zijn het? Er zijn een hoop beestjes die juist goed zijn voor je terrarium!

1 like

Trips helaas. Het is ook geen “traditioneel” terrarium, maar eerder een kweekkasje eigenlijk. Dat had ik er misschien bij moeten vermelden haha

1 like

Mijn aloe vera heeft wortelrot. Moet ik dan ook een gedeelte van de stam wegsnijden?

Zijn alle wortels rot? Als dat zo is dat zou je het onderste gedeelte van de plant kunnen afsnijden om te kijken of de stam niet rot is. Daarna moet de plant opnieuw wortels maken. Ik denk dat dat het beste kan in droge grond.

1 like

Ja bijna alle wortels heb ik weg moeten snijden. Is die binnenste ring in de stam ook rot of hoort het een andere kleur te hebben?

Een half jaar gewacht op een nieuw blad:

Maar als ik het zo eens even bekijk duurt het niet heel lang tot daar weer een blad uitkomt.

Bij de rest van mijn planten schieten trouwens de nieuwe bladeren eruit. :heart_eyes:

16 likes

Heerlijk! Het gaat hier ook zo hard ineens, echt genieten!

1 like

Vandaag een aantal planten buiten gezet; Bananenplant, strelitzia, nepenthes monkey jar, philodendron red emerald. De komende periode ga ik ook de ficussen en monstera buiten zetten. Het ruimt op in huis en het terras ziet er weer gezellig uit.

1 like

Die verkleuring hoort inderdaad. Als de stam nog redelijk hard aanvoelt dan is deze denk ik niet rot. Wil je zeker zijn dan kan je het onderste stukje eraf snijden met een heel scherp mes. Als de ringen groen zijn dan is er geen rot, als je bruine plekken ziet is het rot. Dan kan je terug snijden tot alles groen is. Voordat je de plant dan in droge aarde zet moet het snijvlak wel opgedroogd zijn, anders ontstaat er waarschijnlijk weer rot.

2 likes