Het kamerplantentopic #3

Thanks!

Heb ze net op vochtige grond dus ga nu het zakje eromheen doen.

8 likes

Ik ben benieuwd! Die erwtenplanten zijn wel echte mofo’s met water geven. Ik ben benieuwd naar hoe ze zijn over een tijdje.

1 like

Ik zou dat eens doen. En weet je echt heel heel zeker dat t geen beestjes zijn? En misschien wat minder water en op een andere plek zetten?

1 like

Ja, ik ben er heel voorzichtig mee geweest, maar mijn moeder heeft 'm in mijn vakantie water gegeven. :joy:

Als ik verschil ga zie post ik wel weer een fotootje!

1 like

Ja mensen zeggen dat altijd maar die van mij is nu zo’n 5 jaar oud en ik doe er nooit iets mee. 1x in de 2 maanden een beetje water als die erwtjes beginnen te drogen :rofl: En een dag later is alles weer :+1:t4:

4 likes

Hmm ik baal, heb een prachtige grote Alocasia Zebrina gekregen. Maar als die blij zijn lekken ze ‘water’ uit de punten, alleen dat geeft dus dikke vlekken op onze nieuwe houten vloer :flushed: zo kak

2 likes

Ik ga me er maar weer een keer aan wagen :+1:

Leuke verrassing vanmorgen. Mathilde in bloei. Zag het niet maar rook het toen ik langs liep :grinning_face_with_smiling_eyes:

33 likes

Ook hier weer last van trips en spint. Heb een paar plantjes weggegooid maar hoop een paar grote (en dure) te kunnen redden. Vorig jaar heb ik uiteindelijk de helft weg moeten doen na het binnengehaald te hebben met een kruidenplantje vd supermarkt. Echt zo frustrerend die klote-beestjes. Had er in m’n vorige woning nog nooit last van gehad, en nu ik eindelijk de ruimte heb voor een stuk meer planten al 2x de sjaak haha.

M’n zebrina doet het nog wel goed! Dit blad kwam er zo groot uitgerold :open_mouth: Vind het wel jammer aan de zebrina dat er bij een nieuw blad meestal ook een blad wordt afgestoten.

En één van m’n bladeren kwam er met een patroon erop uit, terwijl de rest allemaal egaal is. Lastig vast te leggen maar ziet er tof uit irl.

En m’n pannenkoekenplant heeft overnight ineens gezelschap gekregen :sweat_smile:

10 likes

Wow wat een gigantisch blad! En off-topic: wat een mooie nagellak. Welke is dat?

Ik verhuis planten meestal in kratten, hangplanten een beetje oprollen en in de pot leggen. Bij mn volgende verhuizing zou ik mn kentia palm een beetje proberen in te binden met een touwtje. Succes!

1 like

Als je het echt goed wilt doen, alle planten in papier rollen en in een kratje zetten. Dan kunnen ze ook geen bladeren van elkaar beschadigen.

1 like

Ik ga waarschijnlijk in oktober verhuizen en ik zie er nu al een beetje tegenop. Hoop heel erg dat de dag dat ik ga verhuizen het een warme herfstdag is, zodat het risico op temperatuurshock minimaal is, maar ik denk dat inpakken in papier daar ook wel een beetje bij kan helpen? Ik wil ook niet met grote hoeveelheden plastic in de weer

Dan zijn de omstandigheden niet goed genoeg, want de plant heeft dan te weinig kracht om meerdere bladeren te onderhouden.

Dit is m’n meest verwende plant, staat op de perfecte plek en de juiste verzorging :sweat_smile: Maar al meermaals gelezen op plantensites dat het wat eigen is aan de zebrina als er nieuwe bladeren komen. Als er 2 nieuwe bladeren tegelijk komen gaat er meestal ook maar 1 oud blad. Ofja, die bladeren zijn dan nog niet eens verkleurd oid maar gaat dusdanig hangen dat ik ze weg haal.

@pastelzwart Oef geen idee, sorry! Het is een gellakje van Rosalind, maar ik heb er meerderen in zo’n tint en geen idee meer welke kleurcode dit precies is!

1 like

Sorry maar nee. Alocasia’s hebben inderdaad de gewoonte om dit vrij snel te doen, maar het is niet zo dat de plant nu eenmaal zo is. Ik geloof absoluut dat je de plant goed verzorgt, maar als hij bladeren verliest elke keer als er nieuwe komen dan is dat een teken dat het nog beter kan.

1 like

Ja inpakken zou ik de volgende keer bij mijn verhuizing ook willen doen. Of in ieder geval bij mijn dure/bijzondere planten. Vooral mijn Philodendron Verrucosum heeft een tik gehad van de verhuizing, veel crispy randjes of bruine plekjes.

1 like

Ik zou ze in oktober zeker inpakken. Ik heb mijne ook in oktober verhuisd, maar 1 van mijn Alocasia zebrina’s was pas in mei bekomen ervan (de andere had ik toen nog niet).

@Kauai Ik lees en hoor dat ook overal over alocasia’s wat @Boommm zegt, zelfs bij kwekers en andere mensen die in het vak werken. Hier gebeurt het trouwens niet altijd, maar wel regelmatig.

1 like

Nou dan mogen ze wel een keer bij mij komen kijken.

Over Alocasia’s gesproken: hier hebben er 4 (beginnende) spint :pensive: 3 Zebrina’s en eentje waarvan ik de naam niet weet. En volgens mij heeft 1 zebrina ook trips, ik zag een zwartig beestje lopen.

1 like